Sve više muzičara prodaje autorska prava na svoje pesme investicionim fondovima

Pesme Pepersa na Londonskoj berzi

BerzaLifestyleNovacSvetVestiZanimljivosti

8.5.2021 10:55 Autor: Redakcija Biznis.rs

Pesme Pepersa na Londonskoj berzi Pesme Pepersa na Londonskoj berzi
Za odličnih 140 miliona dolara je čuvena grupa Red Hot Chili Peppers prodala autorska prava na svoje kompozicije investicionom fondu, Hipgnonis Songs Fund. Grupa... Pesme Pepersa na Londonskoj berzi

Za odličnih 140 miliona dolara je čuvena grupa Red Hot Chili Peppers prodala autorska prava na svoje kompozicije investicionom fondu, Hipgnonis Songs Fund. Grupa čuvena po hitovima Californication, Other Side, Under the Bridge ili Scar Tissue, odlučila se da neko drugi trguje njihovim pesmama, uz naknadu koja za poznate muzičare znači mogućnost da ubuduće rade isključivo iz zadovoljstva, pišu američki mediji.

Peppersi nisu prvi koji su sva autorska prava na pesme prodali baš fondu Hipgnonis. Onaj fond još od 2018. godine prikuplja prava na objavljivanje hitova, a u njihovom vlasništvu su već pesme Neil Younga, Shakire i grupe Metallica.

Hipgnonis Songs Fund osnovao je bivši menadžer Elton Johna, Beyoncé i Guns N’Roses, Merck Mercuriadis. Kompanija je kreirala svoj fond sa javnim ponudama (IPO) koji je prisutan na Londonskoj berzi.

Ovaj fond nije prvi koji se bavi tim poslom. Bob Dylan je krajem prošle godine prodao autorska prava na sve njegove pesme Universalu za 400 miliona dolara. Slične ugovore, potpisali su i drugi muzičari sa Primary Wave-om, koji ima sporazume sa naslednicima Ray Charlesa, Whitney Houston i Bob Marleya. kao i sa drugim kompanijama kao što su Vine Alternative Investments, Round Hill Music, Warner Music ili Sony Music Group.

Svi imaju koristi od interesovanja brojnih ulagača koji polaze od mišljenja da na današnjem, prilično komplikovanom tržištu, muzika ima stabilnu vrednost, koja se uvek može samo uvećati.

Lista muzičkih autora koji se odlučuje za opciju prodaje autorskih prava se tako svakodnevno uvećava, a što znači da kad god se pesma pušta javno ili putem interneta, koristi u nekoj televizijskoj emisiji i slično, naknada od toga ne ide muzičaru, već investitoru koji je otkupio prava.

Deo javnosti je nakon prodaje prava na delo Peppersa otvorilo debatu, da li je moguće da i sami ne vide mogućnost uvećanja profita u budućnosti, već pristaju da dobiju fiksni iznos i izgube mogućnost da od svog autorstva ikada više zarade cent.

Razloga za to ima dosta. Pre svega, pandemija korona virusa je muzičarima donela velike gubitke. Sa otkazanim koncertima, tv emisijama i boravkom kod kuće kao nikada pre, mnogi od njih sumnjaju da je uopšte moguće nastaviti raniji život. Pored toga, prisutan je i strah od velikih iznosa poreza. Očekuje se da će se, recimo, u SAD nameti onih koji zarađuju više od milion dolara povećati sa sadašnjih 20, na velikih 37 odsto. Bob Dylan je, nakon prodaje svojih autorskih prava, državi platio porez od 80 miliona dolara. Da tada nije prodao prava, sada bi platio 65 miliona više. Njegova priča ima i ličnu notu. Sam Dylan ima 80 godina i šestoro dece, tako da veliki iznos na gomili svakako lakše rešava i njegove planove za mirnu starost.

Shakira je, naprimer, optužena za utaju poreza u Španiji i očekuje se da će državi morati da plati oko 16 miliona dolara. David Crosby, koji je, pre dva meseca, autorska prava na svoje kompozicije prodao kompaniji Iconic Artists Group, izjavio je tada da „to čini nevoljno, ali iz nužde, s obzirom na nemogućnost organizovanja koncerata, a u potrazi za sredstvima kojima bi izdržavao porodicu“.

Mnogi od muzičara računaju i na svoje godine. Većina onih koji su se odlučili za prodaju autorskih prava više nisu baš mladi. Pitanje je da li će ostati popularni, recimo, 2040. godine. Zato je, procenjuju, za njih i njihove porodice bolje da dobiju veliku količinu novca odmah.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.