Piratski proizvodi štete malim i srednjim preduzećima
30.6.2021 15:42 Autor: Miljan Paunović
Krivotvorena roba koja se svake godine nađe na tržištu Evropske Unije čini gotovo sedam odsto ukupnog uvoza u vrednosti od 121 milijardu evra.
Piratski proizvodi štete malim i srednjim preduzećima, koja su kičma evropske privrede, i predstavljaju rizik za potrošače.
Evropska kancelarija za intelektualno vlasništvo (EUIPO) pokrenula je kampanju kako bi podigla svest o lažnim proizvodima koji se prodaju putem interneta.
Pandemija korona virusa dovela je do povećanja online kupovina i pristup digitalnom sadržaju, ali i dovela do novih saznanja o rizicima i štetama koje predstavlja kršenje prava intelektualnog vlasništva u Evropi, prenosi Tanjug pozivajući se na Jutarnji list.
Istraživanje EUIPO pokazalo je da je gotovo svaki deseti Evropljanin bio najmanje jednom žrtva kupovine krivotvorenog proizvoda.
Najviše prevarenih potrošača je u istočnoj Evropi – 19 odsto Bugara, 16 procenata Rumuna i 15 odsto Mađara izjavilo je da su na prevaru kupili „lažnjak“. To je takođe izjavilo i sedam odsto Hrvata, tri procenta Danaca i dva odsto Šveđana.
Podaci Eurostata pokazuju da je od 89 odsto građana Unije koji koriste internet čak 72 odsto njih najmanje jedanput kupilo nešto prošle godine putem interneta, a trećina je izjavila da nisu bili sigurni da li je proizvod koji kupuju originalan.
Osim što predstavljaju zdravstvene i sigurnosne rizike za potrošače, falsifikovani proizvodi često uzrokuju finansijske gubitke za mala i srednja preduzeća.
Svako četvrto MSP u Evropi tvrdi da je pretrpelo štetu zbog povrede prava intelektualnog vlasništva, a u Hrvatskoj je isto izjavilo 21,7 odsto.
Preduzeća koja poseduju prava intelektualne svojine kao što su žigovi i patenti prijavila su gubitak prometa (33 odsto), štetu za njihov ugled (27 procenata) i gubitak konkurentnosti (15 odsto) zbog povrede njihovih prava.
„Ovo je dugotrajan problem, često povezan s drugim vrstama ilegalnih aktivnosti, koji zahteva hitnu, snažnu, koordiniranu akciju i nedavno je ponovo uvršćen kao jedan od 10 glavnih prioriteta EU u borbi protiv organizovanog kriminala“, izjavio je izvršni direktor EUIPO Kristijan Aršambo (Christian Archambeau).
U cilju podizanja svesti o vrednosti intelektualne svojine i podrške MSP da iskoriste konkurentnost na tržištu, EUIPO je pokrenuo program „Osnažene ideje za biznis“ s fondom od 20 miliona evra. Tom inicijativom se subvencionišu usluge ocenjivanja intelektualne svojine i troškovi prijava žigova i dizajna u iznosu od 50 odsto na nacionalnom i regionalnom nivou ili na nivou EU.