POČETNICIMA U BIZNISU NEOPHODNA PODRŠKA Samo šest odsto mladih u Srbiji bavi se preduzetništvom, kažu iz UMPS
24.11.2020 12:14 Autor: Ljiljana Begović
Prema podacima Privredne komore Srbije svega nešto manje od šest odsto mladih u Srbiji se bavi preduzetništvom, odnosno svaka 5. muška i svaka 15. ženska osoba. Tačan broj je veoma teško ispratiti s obzirom na stalna otvaranja i zatvaranja privrednih društava i manjak jedinstvenog registra firmi mladih preduzetnika.
Udruženje mladih privrednika Srbije (UMPS) nastalo je 2013. godine sa ciljem doprinosa stvaranju poslovne klime koja bi mlade ljude podstakla na pokretanje sopstvenog biznisa.
„Naše iskustvo u celoj zemlji ukazuje na dva važna trenda. Prvi je taj da je sve više mladih preduzetnika u potrazi za podrškom u vidu udruženja kao što je UMPS, ali i podrškom svojih kolega. Ovakav proaktivan stav mladih prema svojim biznisima je veoma značajan za razvoj preduzetničke kulture i unapređenje konkurentske prednosti srpske privrede“, kažu za Biznis.rs, iz Udruženja mladih privrednika Srbije.
Broj članova udruženja svakodnevno raste, i sve se više mladih odlučuje na deljenje i unapređivanje svojih znanja i stvaranje novih kontakata.
Jedan od ciljeva UMPS je da što više mladih ljudi ostane u Srbiji
Drugi i veoma zabrinjavajući trend je odluka velikog broja mladih da prvo odu iz svojih rodnih mesta u veće gradove, a onda i u inostranstvo.
Kako bi se sprečila migracija mladih koji unapređuju privrednu aktivnost zemlje, neophodno je prepoznati mlade preduzetnike i omogućiti kreiranje posebnih mera podrške za mlade u biznisu.
„Sa tim ciljem UMPS, zajedno sa partnerima, radi na kreiranju predloga za prepoznavanje termina Mladi preduzetnik u nacionalnom zakonodavstvu, kako bi se olakšalo kreiranje posebnih programa. UMPS je u stalnom kontaktu sa mladima van Srbije koji žele da se vrate u zemlju i iskoriste svoje međunardno iskustvo i kontakte za kreiranje biznisa u Srbiji“, naglašavaju naši sagovornici iz ovog Udruženja.
Mladi preduzetnici pretvorili korona krizu u svoju prednost
Pandemija je uticala na apsolutno sve preduzetnike u svetu, bez obzira na njihove godine, iskustvo ili delatnost. Međutim, iako je fokus obično na onima kojima je pandemija otežala poslovanje, važno je naglasiti da postoji veliki broj mladih koji su ovu krizu iskoristili za rast.
„Ono što odlikuje mlade preduzetnike jeste njihova snalažljivost, kreativnost i najvažnije od svega, poznavanje i korišćenje digitalnih tehnologija. Veliki broj naših članova je pronašao način da korišćenjem tehnologije unapredi svoj biznis kroz marketing, nove prodajne kanale, izlazak na nova tržišta ili kreiranje sasvim novih proizvoda i usluga. Svakako, značajan je broj onih koji su iskusili veliki udarac zbog pandemije i pitaju se za svoj opstanak“, kažu iz UMPS za Biznis.rs.
Najteža situacija je za ugostitelje, vlasnike turističkih agencija i organizatore događaja. Udruženje se od marta, kada se cela situacija dogodila, trudi da motiviše, ohrabri i podrži sve mlade preduzetnike, a neki od članova su našli i načine kako da prebace svoje turističke ture u virtuelni svet, organizuju online događaje i slično.
„Moramo priznati da nas je, kao i sve, pandemija na proleće veoma uplašila. Ipak, sada, kada smo videli za šta su sposobni mladi preduzetnici u Srbiji, nemamo sumnje da će ova situacija doprineti da podignu svoje biznise na novi nivo. Izazovi su deo razvojnog puta i mi kao udruženje smo tu da pomognemo svojim članovima na tom putu“, zaključuju iz Udruženja mladih privrednika Srbije.