Pojedini gradovi menjali ugovore za putne radove – troškovi rasli i do 50 odsto
1.10.2025 10:55 Autor: Redakcija Biznis.rs 0



Za održavanje i izgradnju puteva uloženo je blizu 110 milijardi dinara iz lokalnih budzeta od 2022. do 2024. godine. Međutim, nedostaci u organizaciji, planiranju, javnim nabavkama i nadzoru, umanjuju efektivnost i efikasnost upravljanja lokalnim putevima i mogu dovesti do neplaniranih troškova i nižeg kvaliteta usluga, utvrđeno je revizijom koju je sprovela Državna revizorska institucija (DRI).
Izveštaj o reviziji svrsishodnosti poslovanja „Upravljanje lokalnom putnom infrastrukturom“ pokazao je da je potrebno unapređenje kontrole i upravljanja lokalnim putevima, s obzirom na značajna sredstva koja se za te namene izdvajaju iz lokalnih budzeta.
“Planiranje radova na lokalnim putevima nije u potpunosti efektivno zbog nedostatka integrisanog pristupa planiranju i evidencijama o putevima, kao i podeljenih nadležnosti upravljača puta, što stvara rizik od slabe koordinacije, neefikasnog korišćenja sredstava i preklapanja aktivnosti”, navodi se u izveštaju DRI.
Revizori su utvrdili da su unapređenje postupaka javne nabavke, bolje planiranje i razvoj adekvatnih pokazatelja učinka ključni za postizanje veće transparentnosti, efikasnosti i ekonomičnosti finansiranja radova na lokalnim putevima.
Nedostaci u planiranju javnih nabavki utiču na pojavu dodatnih radova na lokalnim putevima i uvećanje vrednosti ugovora, što dovodi u rizik ekonomičnost i transparentnost trošenja javnih sredstava.
U periodu 2022–2024. godine, u gradovima koji su bili subjekti revizije – Novom Sadu, Kruševcu i Zaječaru, određeni broj ugovora o radovima izmenjen je zbog pojave nepredviđenih i dodatnih radova, što je uslovilo i produžetak rokova.
U Zaječaru su izmenjena tri ugovora o letnjem održavanju puteva, pri čemu je vrednost radova povećana gotovo do zakonskog maksimuma – oko 50 odsto. Pojedine pozicije radova aneksima su povećane i do 1600 odsto, a neki radovi nisu ni izvedeni. U Novom Sadu, kod pet od 16 ugovora vrednost je uvećana 2–32 odsto, a rokovi produženi do 360 dana. U Kruševcu je četiri od 20 ugovora imalo uvećanja 20–41 odsto i produženje rokova do 60 dana.
Usled primene diskriminatorskih uslova i angažovanja istih privrednih subjekata, ograničena je konkurencija u postupcima javnih nabavki radova na lokalnim putevima.
Pročitajte još:
“Nadzor i kontrola nad upravljanjem lokalnim putevima nisu u potpunosti efikasno uspostavljeni, jer nedostaje sistematsko praćenje i ocena stanja lokalnih puteva, dosledna primena mera za unapređenje bezbednosti u saobraćaju, kao i uključivanje građana u kontinuirano ocenjivanje kvaliteta održavanja puteva i ulica”, navodi DRI.
Kako ističu, u mnogim jedinicama lokalne samouprave, neadekvatno upravljanje lokalnom putnom infrastrukturom ogleda se u neodgovarajućem održavanju puteva, kojem često doprinosi neredovan nadzor nad stanjem putne infrastrukture.
Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.