Akvizicije podstaknute traženjem novih tržišta, ali i resursa

Poljske kompanije se sve više šire po inostranstvu

AnalizaEUInvesticijeNovacU fokusuVesti

29.7.2021 10:00 Autor: Marko Miladinović 0

Poljske kompanije se sve više šire po inostranstvu Poljske kompanije se sve više šire po inostranstvu
Deo velikih poljskih kompanija u inostranstvu traži pristup tehnologiji i resursima, a drugi deo pokušava da proširi svoje tržište. Ako je suditi po podacima... Poljske kompanije se sve više šire po inostranstvu

Deo velikih poljskih kompanija u inostranstvu traži pristup tehnologiji i resursima, a drugi deo pokušava da proširi svoje tržište.

Ako je suditi po podacima o poljskim ulaganjima u inostranstvu, nekadašnji plen sve više postaje lovac, naoružan snažnim poslovanjem i gotovinom, konstatuje se u analizi na portalu Poslovni.hr.

Poljske kompanije do sada nisu bile preterano aktivne u preuzimanju svoje konkurencije iz inostranstva, čak i one koje su privlačile dosta zanimanja investitora pa i ranije spadale u veće I platežno sposobnije, piše Deutsche Welle.

Statistika pokazuje da direktna strana ulaganja u Poljsku značajno nadmašuju strana ulaganja tamošnjih kompanija izvan zemlje. Prema podacima UN, Poljska je između 2015. i 2020. godine privukla više od 77 milijardi dolara stranih ulaganja. To je gotovo tri puta više od 23 milijarde dolara koliko su poljske kompanije u tom periodu uložile u inostranstvu.

Trend je započeo PKN Orlen

No, to se u poslednje vreme polako menja. Prošle godine su direktna strana ulaganja iz Poljske iznosila 1,8 milijardi dolara. Poređenja radi, tokom 2019. godine ona su iznosila 1,3 milijarde dolara.

Veliki “šoping” u inostranstvu pokrenula je pre nekoliko godina najveća poljska naftna kompanija, PKN Orlen, preuzevši u Nemačkoj lanac od 600 benzinskih stanica.

Danas su poljska ulaganja izvan matice ipak raznolikija. U maju je, na primer, hemijska kompanija Synthos – u vlasništvu milijardera Mihala Solovova (Michala Solowow) – sklopila ugovor s američkom kompanijom Trinseo o kupovini nemačke fabrike sintetičke gume za 423 miliona evra.

Jedan od aktivnijih kupaca je i multinacionalni proizvođač bakra KGHM Polska Miedz. S 34.000 zaposlenih ova rudarska kompanija u svom portfelju ima devet rudnika u Poljskoj, Kanadi, SAD i Čileu.

U spajanjima i preuzimanjima aktivna je i industrija video igara. Tako je u martu tvorac serijala Witcher, CD Projekt, objavio preuzimanje studija Canadian Digital Scapes.

Primer poljskih akvizicija može se pronaći i na hrvatskom tržištu. U januaru je kompanija za klinička ispitivanja lekova Selvita objavila da je s belgijskim Galapagosom dogovorila preuzimanje zagrebačke Fidelte za 31,2 miliona evra.

Tajna uspeha

Poljska ukupno gledajući nije veliki ulagač na stranim tržištima, pojašnjava za DW direktor spoljnotrgovinskog tima na Poljskom ekonomskom institutu (PIE), Marek Vasinski (Marek Wasinski). “Poljske kompanije ustručavaju da se šire u inostranstvu – često ne vide direktne koristi od toga. U godišnjem upitniku poljskim izvoznicima 70 odsto njih je odgovorilo kako ne vidi nijedan razlog za ulaganje u inostranstvo. Ipak, one velike kompanije koje investiraju postaju sve samouverenije”, ističe Vasinski.

Situacija se promenila tokom prošle, pandemijske godine kada su strana ulaganja iz Poljske porasla više od 40 odsto. Četvrtina kompanija s akcijama kotiranim na Varšavskoj berzi lani je bila na neki način uključena u strana ulaganja, a 72 odsto planira dodatno širenje van granica svoje zemlje, prema studiji autorke Dorote Češelski-Macjagovske (Dorota Ciesielska-Maciagowska), naučnice sa Varšavske škole ekonomije.

“Čini se da su dva glavna pokretača ovih aktivnosti: deo investitora traži pristup tehnologiji, znanju (know-how) i resursima, a drugi pokušava da proširi svoje tržište”, kaže ova ekspertkinja.

“To je trend koji je vidljiv niz godina, ali je sada snažniji zbog činjenice da se poljske kompanije konstantno razvijaju, ostvarile su dobre finansijske rezultate i imaju više novca za ulaganje”, kaže Lešek Baj (Leszek Baj) s portala Polityka Insigths.

“Poljsko tržište postalo je premalo za mnoge kompanije. Radi daljeg razvoja, one moraju razmišljati o širenju. Međutim, izvoz sam po sebi nije dovoljan. Poljske kompanije sve više tretiraju akvizicije kao način ulaska na novo tržište i brzog zauzimanja značajne tržišne pozicije”, zaključuje Baj, a prenosi DW.

Primer toga je online trgovac InPost koji je sredinom marta objavio preuzimanje francuske logističke kompanije Mondial Relay za 565 miliona evra. Pre te akvizicije InPost je bio prisutan na tržištima Poljske, Velike Britanije i Italije. Nakon preuzimanja, poslovanje će proširiti i na Španiju, Portugal, Belgiju i Holandiju.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...