Potpisan zajednički ugovor o izgradnji prve linije beogradskog metroa
22.1.2021 13:55 Autor: Redakcija Biznis.rs
Krajem godine počeće izgradnja prve linije beogradskog metroa od Železnika do Mirijeva, najavio je ministar finansija Siniša Mali.
Nakon potpisivanja zajedničkog memoranduma o izgradnji beogradskog metroa između Vlade Srbije, grada Beograda, kineske kompanije Power China i francuskih kompanija Alstom i Egis Rail, Mali je rekao da su tim sporazumom definisana prava francuskih i kineskih kompanija koje će raditi na izgradnji metroa.
Kaže da će Francuzi raditi na elektromašinskom delu, dok će Kinezi izvoditi građevinske radove.
Mali je podsetio da je krajem prošle godine sa francuskom vladom potpisan sporazum o obezbeđivanju 454 milona evra za gradnju prve linije metroa.
„Danas je veliki dan, sporazum koji sam potpisao sa predstavnicima francuskih i kineskih kompanija je veliki i važan korak“, naveo je Mali i istakao da smo još jedan korak bliže ostvarenju tog višedecenijskog sna.
On je dodao da će krajem godine početi izgadnja depoa na Makšikom polju, čime kreće gradnja prve linije od Železnika do Mirijeva u dužini od 21,3 km, sa 21 stanicom.
Dodao je da će druga linija ići od Mirijeva do Zemuna u dužini od 19,2 km i da će imati 20 stanica, kao i da se radi na koncepciji treće linije koja će povezati sa BG vozom delove koje neće pokriti prve dve linije.
Preliminarna vrednost izgradnje 4,4 milijarde evra
Preliminarna analiza pokazuje da će izgradnja obe linije metroa u Beogradu koštati oko 4,4 milijarde evra, rekao je Mali, dodajući da to nije konačna cena, već da će ona zavisiti od rada na glavnom projektu za drugu liniju metroa, koji još nije urađen.
Mali dodaje da će radovi na izgradnji prve linije metroa od Železnika do Mirijeva, dužine 21,3 kilometara i sa 21 stanicom, biti završeni 2028. godine.
„Tada će biti otvorena za građane Beograda, za sve goste našeg grada i za sve koji budu želeli da se voze“, rekao je Mali odgovarajući na pitanje novinara u Beogradu.
U međuvremenu će se, dodaje, raditi i na drugoj liniji metroa.
Ukazuje da je izgradnja metroa veliki proces i ozbiljan građevinski i inženjerski projekat, te da se samo na izgradnji mašine za kopanje tunela ispod Beograda radi 16 meseci.
„To su najmodernije kompozicije, koje će biti automatizovane, usmerene na bezbednost putnika i efikasnost sistema“, naveo je Mali.
Nakon druge linije, radiće se, kaže, i na izgradnji treće linije koja će povezati delove grada koji nisu u sklopu prve dve linije metroa.
Cilj je, naglašava Mali, da šinski sistem dominira u gradskom saobraćaju, jer je efikasniji, brži i ekološki.
Izgradnja metroa, dodaje ministar, biće velika šansa i za srpske kompanije, što će, kaže, uticati na razvoj domaće industrije.
Memorandum o razumevanju za projekat Beogradski metro ministar je potpisao u Palati Srbija sa direktorom JKP Beogradski metro i voz Stankom Kantarom, potpredsednikom grupe Alstom Filipom Delurom (Philippe Delleur), generalnim direktorom u kompaniji Egis Rail Olivijeom Buvarom (Olivier Bouvart) i predstavnikom kompanije Power China Šje Zidijem (Xie Zidi).
Prisustvovali su ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović, zamenik gradonacelnika Goran Vesić, ambasadorka Kine u Srbiji Čen Bo (Chen Bo) i ambasador Francuske u Srbiji Žan Luj- Falkoni (Jean Louis Falconi).
Predstavnici kompanija iz Francuske i Kine, koje će biti angažovane na izgradnji Beogradskog metroa, kažu da je taj projekat važan ne samo za Beograd, nego za celu Srbiju i da će biti izgrađen po najnovijim tehnologijama.
Najvažniji projekat u Evropi u narednoj deceniji
Potpredsednik grupe Alstom Filip Delur zahvalio je srpskim partnerima na saradnji i naveo da će Beogradski metro biti izgrađen po najnovijoj tehnologiji.
„Počeli smo sjajnu saradnju. Ponosni smo zato što ćemo moći da obezbedimo naše najnovije i najbolje tehnologije potpuno automatizovanog metroa“, rekao je Delur.
Naveo je da su metro sistemi prefinjeni, a da će poslednja tehnologija koja će biti primenjena u izgradnji Beogradskog metroa biti važna ne samo za poboljšanje mobilnosti i dobrobiti građana, nego će obezbediti rešenja koja su ekološka.
„San će postati realnost. Bićemo na nivou zadatka koji ste nam zadali“, rekao je Deluri i izrazio zadovoljstvo zbog zajedničkog rada sa srpskim partnerima.
Generalni direktor u kompaniji Egis Rail Olivije Buvar rekao je da je počastvovan zbog učešća na projektu za koji kaže da je jedan od najvećih u Evropi u narednoj deceniji.
Naveo je da ta kompanija, koja je u Srbiji prisutna 20 godina, sve više postaje srpska kompanija, da je planiran njen dalji razvoj i dodatno regrutovanje 120 srpskih inženjera.
„Uveren sam da ćemo uspeti i da će se vaš san o Beogradskom metrou ostvariti. To će pomoći da se uvede nova zelena mobilnost u Beograd i Beograd će u tome biti primer za druge. Metro je uvek ključna investicija za ekonomski razvoj“, rekao je Buvar.
Izrazio je punu posvećenost uspehu projekta Beogradskog metroa.
Predstavnik kompanije Power China Šje Zidi izrazio je zadovoljstvo zbog potpisivanja memoranduma sa Srbijom i francuskim partnerima, te naveo da je ta kompanija u proteklih pet godina imala podršku srpske vlade i ambasade Kine u Srbiji.
„Imali smo tokom proteklih pet godina dobru saradnju sa srpskim vlastima i partnerima na projektima kao što je projekat Obilaznice oko Beograda“, rekao je Zidi.
Naglasio je da je Beogradski metro jedan od najvažnijih projekata za Beograd i Srbiju.
Kaže i da je Power China jedna od najvećih građevinskih kompanija u svetu, te da će koristiti sopstvene resurse i iskustva u izgradnji metroa kako bi taj projekat bio realizovan što je pre moguće.