Potpuno novu odeću šalju na reciklažu
4.4.2021 13:03 Autor: Redakcija Biznis.rs
Zbog velikih problema prodavaca sa nedostatkom mogućnosti da kupcima ponude svoju robu u objektima, usled stalnih zatvaranja gradova zbog pandemije, značajan deo potpuno nove, neprodate odeće završiće u drobilici, odnosno biće recikliran u krpe za čišćenje ili izolacioni materijal, piše nemački Suddeutsche Zeitung.
Ovo se, kako naglašava nemački list, posebno odnosi na jeftinije stvari, kod kojih se skladištenje ne isplati. Uz to, problem su i velike količine korišćenog tekstila koji se nosi vrlo kratko vreme, a zatim se, zbog lošeg kvaliteta, baca. Ovaj problem je i ranije bio prisutan u Nemačkoj, a sa pandemijom je samo postao veći.
Novi poslovni model koji primenjuju mnogi svetski, pa i nemački proizvođači oslanja se na stalne promene u kolekcijama koje su jeftine, ali i kratkog veka. Na taj način, objašnjava nemački list, broj prodate odeće u svetu se u periodu 2000 – 2015. godine udvostučio. Sledeći rekord duplo većeg broja prodatih odevnih predmeta očekuje se 2030. godine.
List navodi i da je novi poslovni model i pre pandemije uticao da skladišta tekstilnih kompanija budu sve punija. Ali, sada, nakon dugotrajnog zatvaranja radnji, stvar se značajno pogoršala. U januaru ove godine, Udruženje tekstilne industrije Nemačke, kako prenosi Suddeutsche Zeitung, upozorilo je na dramatičan pad prodaje i istaklo da se pola milijarde odevnih predmeta gomila u nemačkim tekstilnim maloprodajama. Ovaj broj je, kako naglašava nemački list, u međuvremenu smanjen na oko 100 miliona predmeta. Ali, sada dolazi prolećna kolekcija i novih pola milijarde odevnih predmeta koje preti da završi u skladištima.
Stručnjaci za zaštitu okoline ne slažu se sa odlukama da odevni predmeti budu uništeni ili da završe u drobilici kako bi se od njih napravile krpe za čišćenje. S druge strane, u izjavi za Suddeutsche Zeitung, stručnjak za tekstil Greenpeace-a Viola Wohlgemuth kaže da je to bila uobičajna praksa i pre pandemije, iako se o njoj vrlo retko javno govorilo.
Neke kompanije, kao što je robna kuća Henschel ne želi da uništava novu odeću. Izvršni direktor robne kuće Moritz Koch kaže da pokušavaju da kupcima prodaju robu kako putem interneta, uz veće popuste i akciju Click & Meet koja je vrlo prihvaćena u Nemačkoj. Jedan deo će, kaže Koch, vratiti dobavljačima ili skladištiti za sledeću sezonu jesen-zima. Ali, za to im je, dodaje Koch, potrebno proširenje skladišnog prostora.
Robna kuća Henschel je počela i donirati odevne predmete u vrednosti od milion evra različitim socijalnim institucijama. Do sada to nije bila uobičajena praksa, jer se porez na promet od 19 posto zapravo odnosi i na donacije odeće. Međutim, kako je ovu uredbu nedavno privremeno, za period od 1. marta do 31. decembra ove godine, ukinulo Federalno ministarstvo finansija, robna kuća Henschel neće platiti porez na donaciju.
Zamrlo je, bez obzira na ogromnu ponudu, i tržište polovne odeće. Sa tim, kako tvrdi nemački list, više malo ko hoće da se bavi, jer je potpuno neisplativo.