Potrošači koji kupuju online zaštićeniji od drugih
ManifestacijeSrbijaU fokusuVesti
16.3.2021 08:27 Autor: Redakcija Biznis.rs
Elektronska trgovina u Srbiji je lane doživela pravu ekspanziju, a o tome svedoče i podaci da je na taj način obavljeno čak 14 miliona transakcija, što je dvostruko više nego godinu dana ranije, kao i da je je vrednost tih transakcija 33 milijarde, dok je 2019. bila 17 milijardi.
Ovo je na otvaranju sajma potrošača, održanog povodom Svetskog dana prava potrošača, a koji je posvećen upravo elektronskoj trgovini, izjavio državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Uroš Kandić.
On je ukazao i da su kod nas potrošači u online trgovini čak i bolje zakonski zaštićeni od potrošača u tradicionalnoj kupovini.
„Malo ljudi zna da online kupac ima pravo da u roku od 14 dana od kupovine, proizvod vrati prodavcu bez bilo kakve obaveze da ga izveštava zbog čega to čini. Dovoljno je samo da mu se obrati i da se to evidentira kod prodavca i da on mora da vrati novac kupcu“, naveo je Kandić.
Dodao je da to ne važi kod nekih posebnih situacija kao što je kupovina hrane, proizvoda koji su namenjeni baš za osobu koja ih je poručila i medicinskih i drugih proizvoda koji su nakon otvaranja neupotrebljivi.
Kandić je istakao da se radi i na razvoju drugih oblika trgovine, čemu u prilog svedoče podaci da je lane tradicionalna trgovina u Srbiji zabeležila rast od četiri odsto. To je odličan rezultat, naročito imajući u vidu da je bilo zaključavanja zbog pandemije, ocenio je on i dodao da će resorno ministarstvo nastaviti da štiti prava potrošaca, prateći evropske standarde, najavljujući donošenje novih zakonskih rešenja u ovoj oblasti.
„Pripremamo izmene Zakona o zaštiti prava potrošača koje će ići pre svega u pravcu davanja veće nadležnosti tržišnoj inspekciji i to kroz mogućnost da ona izdaje prekršajne naloge. Ona to sada ne može a po usvajanju zakona će moći za više od 30 vrsta prekršaja koje trgovci budu činili“, rekao je Kandić.
Radiće se i na rešenjima za vansudske sporove, a biće povećana i vrednost kupljene robe koja će moći da ide na medijaciju.
Kandić je ukazao da je od donošenja Zakona o zaštiti prava potrošaca 2014. godine urađeno mnogo, što pokazuju i podaci da je ranije godišnje podnošeno samo oko 2.000 prijava potrošača a sada je taj broj veći i za deset puta.
Petnaesti mart je kao Svetski dan prava potrošača ustanovljen odlukom Ujedinjenih nacija 1983. godine koja je inspirisana govorom američkog predsednika Džona Kenedija od 15. marta 1962. godine. On je tada u američkom Kongresu naveo četiri osnovna prava potrošača a to su pravo na bezbednost, da potrošač bude informisan, pravo na izbor kao i pravo da potrošač bude saslušan.