PRIVATIZACIJA ŠTETI BANJSKIM ZDRAVSTVENIM CENTRIMA Uticaj krize tek će se videti naredne godine, kažu iz Udruženja banja Srbije

BiznisLifestyleSrbijaTurizamVestiZdravlje

26.11.2020 13:59 Autor: Ljiljana Begović

PRIVATIZACIJA ŠTETI BANJSKIM ZDRAVSTVENIM CENTRIMA Uticaj krize tek će se videti naredne godine, kažu iz Udruženja banja Srbije PRIVATIZACIJA ŠTETI BANJSKIM ZDRAVSTVENIM CENTRIMA Uticaj krize tek će se videti naredne godine, kažu iz Udruženja banja Srbije
Jedna od oblasti koja je najpogođenija aktuelnom pandemijom je turizam. O stvarnom uticaju epidemiološke krize na banjski turizam će se više znati u januaru... PRIVATIZACIJA ŠTETI BANJSKIM ZDRAVSTVENIM CENTRIMA Uticaj krize tek će se videti naredne godine, kažu iz Udruženja banja Srbije

Jedna od oblasti koja je najpogođenija aktuelnom pandemijom je turizam. O stvarnom uticaju epidemiološke krize na banjski turizam će se više znati u januaru ili februaru iduće godine kada stignu zvanični statistički podaci za 2020.

Za banje se može reći i isto što i za druge domaće destinacije, a to je da je kriza donela i nešto dobro. Onemogućeni da odmor provedu u inostranstvu mnogi turisti su bili „primorani“ da izaberu neku od domaćih destinacija, među kojima su banje bile najatraktivnije.

„Budući da živim u Vrnjačkoj Banji bio sam svedok celodnevne gužve na šetalištu i restoranima tokom jula i avgusta, kao da nema epidemije. Slične informacije su nam stizale i iz ostalih banja. Međutim, veliki broj ‘šetača’ na ulici i po parkovima ne znači i toliko veći broj turista, a pogotovo ne enormno povećan prihod od turizma“, kaže za Biznis.rs, generalni sekretar Udruženja banja Srbije, Vladan Vešković.

Foto:Udruženje banja Srbije

Naš sagovornik kaže da će na banjski turizam takođe negativno uticati i ulazak rehabilitacionih centara u sistem Covid bolnica, ali smatra da su zdravstveni radnici u ovim ustanovama  visoko stručni, tako da će brzo prevazići problem prelaska u sistem za koji nisu formirani.

Privatizacija zdravstvenih državnih ustanova nanosi štetu banjskom turizmu

Osim trenutne situacije sa korona krizom banje u Srbiji se susreću i sa brojnim drugim izazovima.

„Problemi sa kojima se susreću banje su brojni i dugotrajni. Oni objektivni su, nažalost, u manjini. Mnogo su brojniji oni subjektivni, izazvani nedovoljnim poznavanjem suštine jedne banje od strane onih koji o njima odlučuju“, navodi Vešković.

Foto:Udruženje banja Srbije

Jedan od problema, odnosno zabluda jeste ubeđenje da će se banjski odnosno zdravstveni turizam Srbije značajno unaprediti privatizacijom državnih zdravstvenih ustanova u banjama (RH centri). Od početka priče o tome, Udruženje banja Srbije argumentovano ističe štetu koju bi izazvala eventualna realizacija ovih planova.

„Investicije u banjama u poslednjih desetak godina, a pogotovo u poslednjih pet godina, su očiti dokaz naših tvrdnji. Mislimo na izgradnju novih hotela u Bukovičkoj banji, Vrnjačkoj Banji, Sokobanji … Turistički promet je u ovim mestima značajno uvećan, a da pri tome zdravstvene ustanove nisu privatizovane“, naglašava generalni sekretar Udruženja banja Srbije.

Foto:Udruženje banja Srbije

Udurženje banja Srbije 50 godina rešava problem i promoviše banjski turizam

Misija Udruženja ostala je nepromenjena poslednjih 50 godina, odnosno od osnivanja 1970. godine, samo se prilagođavala situaciji u kojoj se nalaze privreda i društvo u celini.

„Udruženje je prošlo kroz različite periode društvenog razvoja naše zemlje, kroz raspad zajedničke države i probleme izazvane razarajućom inflacijom. Prilagođavalo se i opstalo. Zato što su u njemu radili i vodili ga oni koji veruju da se sve može kada se hoće. Ono što je sve ove godine ostalo nepromenjeno u našem programu rada jeste da budemo spona između članova i države. To, pre svega, znači da branimo i odbranimo interese članova, najčešće u domenu legislative i strateških državnih dokumenata“, kaže za naš portal Vladan Vešković.

Foto:Udruženje banja Srbije

U tom smislu Udruženje je  uticalo na izmene zakona koji se odnose na turizam i ugostiteljstvo i kao i na podzakonske akte.

Naš sagovornik kaže da su članovi Udruženja posebno ponosni na dugogodišnje članstvo u Nacionalnom savetu za turizam i na rezultate te aktivnosti.

„Direktno smo uticali na korenite izmene u Strategiji razvoja turizma Srbije 2016 – 2025. koje se odnose na status, pa i budućnost zdravstvenih ustanova u banjama. One su godinama unazad smatrane opterećenjem za nacionalni budžet, što je miljama daleko od stvarnog stanja. Rehabilitacioni centri u banjama za 1,5 odsto od sredstava kojima raspolaže Fond zdravstvenog osiguranja Srbije svakog meseca vraćaju na posao 8.000 – 10.000 ljudi“, naglašava Veličković.

Foto:Udruženje banja Srbije

Srbija koristi samo pet odsto prirodnog bogatstva

Drugi stalni deo programa rada Udruženja je promocija i zaštita prirodnih i ljudskih (stručnih) resursa kojima Srbija raspolaže, kao i zdravstvenog turizma Srbije.

Naš sagovornik navodi da Udruženje koristi svaku priliku da širokoj javnosti ukaže na činjenicu da se srpska medicina u banjama (belneoklimatologija) razvija više od dva veka, da je srpski banjski turizam jedan od najstarijih u Evropi i da su banje decenijama unazad nedostižne u procentu dolazaka i ostvarenih noćenja domaćih gostiju.

Međutim, Srbija koristi samo pet  odsto prirodnog bogatstva kojim raspolaže hidro-geološki resurs.

„Kada je u pitanju promocija zdravstvenog turizma Srbije, treba reći da smo najveći izlagač na Beogradskom i Novosadskom sajmu turizma“, kaže Veličković i dodaje da treba pomenuti i promociju preventivnih aktivnosti na zaštiti zdravlja naroda.

Prevencija je najefikasnija kada se primenjuju zdrav način života i ishrane.

„S tim u vezi, ako nam epidemiološka situacija dozvoli, za iduću godinu planiramo realizaciju složenog projekta, koji sadrži edukativne trodnevne skupove na šest destinacija u Srbiji“, zaključuje generalni sekretar Udruženja banja Srbije.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.