Projekat Gvozdena kapija 1 unaprediće vodni saobraćaj
InvesticijeNovacSrbijaU fokusuVesti
13.7.2021 15:59 Autor: Miljan Paunović
Evropska koordinatorka za koridor Rajna-Dunav Ines Ajala Sender, izjavila je u utorak putem video linka na svečanosti otvaranje modernizovane prevodnice na Ðerdapu, da je Projekat Gvozdena kapija 1 deo nastojanja EU da unapredi vodni saobraćaj kao ključnog za pretvaranje Evrope u prvi ugljenično neutralni kontinent.
Ajala Sender je navela da EU stvara pravni okvir za razvoj intermodalnog transporta, a jedan od prioriteta na tom planu je povećanje broja luka na Dunavu i njihova modernizacija, jer će postati osnova za razvoj te vrste transporta.
Ona je najavila da će Evropska investiciona banka pomoći realizaciju ovih planova.
Direktor Evropske izvršne agencija za klimu, infrastrukturu i životnu sredinu Dirk Bekers (Dirk Beckers), direktor Evropske izvršne agencija za klimu, infrastrukturu i životnu sredinu rekao je putem video linka okupljenima da je će agencija za period od 2021. do 2027. godine imati budžet od 55,4 milijardi dolara za stvaranje intermodalnog transporta i ostale projekte iz dsvoje nadležnosti i dodao kako računa na to da će se Srbija čvršće povezati i sarađivati u tuim oblastima sa ostalim zemljama Balkana.
Dodao je da Evropska komisija stvara održvu i pametnu mobilnu strategiju za zapadni Balkan radi razvoja njegovih komparativnih prednosti kroz tehničku, zhakonsku i drugu saradnju i usaglašavanje zemalja regiona, piše Tanjug.
Šef delegacije EU u Srbiji, Sem Fabrici, istakao je da ovaj projekat ima veliku ekonomsku vrednost, jer Ðerdap predstavlja dragulj srpske energetike i tehnologije.
„Drago nam je što je EU učestvovala u tome da se njegov vek produži za 30 do 40 godina. Druga važna stvar je da Srbije i EU dele transportnu politiku. Dunav kao međunarodna reka je važan i Srbije je dao te šire mreže, a ovim projektom ćemo povećati održivost tog plovnog puta“, rekao je Fabrici.
„Treći važan elemet projekta je njegova ekološka vrednost. Rečni tokovi su najzeleniji vid transporta, a ovim Srbija dobja još veće mogućnosti da iskorišti rečni saobraćaj, što ima efekat a životnu sredinu“, ocenio je Fabrici.
On je svima koji su učestvovali u modernizaciji prevodnice na Ðerdapu čestitao što su završili radove pre roka uprkos pandemiji.
Rekonstruisanu brodsku prevodnicu na hidroelektrani (HE) Đerdap 1, u utorak je obišao predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
Radove u vrednosti 28,5 miliona evra obavili su nemačka firma DSS Noel i domaća preduzeća Feromont inženjering Beograd i Elektromontaža Kraljevo.
Za rekonstrukciju prevodnice 60 odsto sredstava je obezbeđeno iz kredita Evropske razvojne banke, a ostalih 40 procenata je grant Connecting Europe facility fonda.
Zahvaljujući rekonstrukciji je skraćeno vreme prevođenja brodova sa sat i 50 minuta na sat i 30 minuta, smanjen je broj i trajanje nepredviđenih zastoja plovidbe i povećana bezbednostrada prevodnice.
Produžen je i vek trajanja opreme na prevodnici, umanjeni troškovi održavanja za 30 odsto, a smanjen je uticaj rada prevodnice na životnu sredinu.
Prosečan broj plovila godišnje kroz prevodnicu bio je oko 6.300, a modernija tehnologija omogućiće 10.000 plovila u toku godine.
Vučić je, u okviru posete Kladovu, obišao i radove na rekonstrukciji deonice državnog puta od Golog Brda do Kladova, u dužini od 34 kilometra, koje izvodi Štrabag. On je istako da je taj put „žila kucavica istočne Srbije“, prenosi N1.
Vrednost radova na putu od Golog Brda do Kladova je 592 miliona dinara, a posao će biti završen u narednih desetak dana, jer je ostalo da se završi još kilometar i po.
On je u telefonskom razgovoru sa ministrom finansija Sinišom Malim dogovorio da se do kraja godine obezbedi iz budžeta dodatnih devet miliona evra za rekonstrukciju puteva.