Putnički avio-saobraćaj će se vratiti na prepandemijski nivo tek 2026. godine
ManifestacijeSrbijaSvetU fokusuVesti
19.5.2021 14:43 Autor: Redakcija Biznis.rs
Očekuje se da će se putnički saobraćaj tek 2026. vratiti na nivo iz 2016. godine, ocenio je direktor odeljenja za avionski transport u logističkoj kompaniji cargo-partner Džo Fajks (Jo Feiks), na Vazduhoplovnom samitu jugoistočne Evrope – SEAS 2021, koji se održava 18. i 19. maja u online formatu.
Protekla godina je bila izazovna u avionskom transportu, izjavio je on, i dodao kako je lanac snabdevanja u mnogim industrijama, od autoindustrije do visokih tehnologija, bio skoro potpuno prekinut.
„Pandemija je izazvala manjak teretnih kapaciteta, putnički letovi otkazivani su preko noći, a magacini na Dalekom istoku postali su tesni, uz posledičan skok cena. Kapaciteti mnogih aerodroma postali su, takođe preko noći, popunjeni, pa su isporuke kasnile. Bilo je teško, suočavali smo se sa otkazivanjem letova zbog problema koje je uzrokovao Covid-19, cene su ‘divljale’, carina je kasnila, bilo je nedovoljno transportnih kontejnera, jer su ostali zarobljeni u evropskim lukama“, rekao je Fajks.
Uprkos tome, kako je naveo, kompanija je zadovoljna rezultatima u 2020. godini kada je po prvi put premašena milijarda evra prometa, najviše zahvaljujući aviotransportu. Očekuje se teška 2021. godina, ali malo bolja nego prethodna.
„Neki manji aerodromi će bankrotirati, ali predviđamo uspeh onima koji su uključeni u teretni saobraćaj, kao i rast putničkog saobraćaja, paralelno s rastom broja vakcinisanih“, zaključio je Fajks.
Direktor Kargo operacija u Air Serbia Veselin Đorđević istakao je kako su avioni u jeku pandemije prevozili seme orhideje sa Havaja u Prag, a mogu da prevezu robu iz Moskve do Enkoridža na Aljasci.
„U 2018. godini smo prevezli 6.200 tona robe i pošte, a 2019. godine smo zabeležili blagi pad zbog trgovinskih ratova i zbog recesije u Italiji i Nemačkoj. Prva tri meseca 2020. godine su bila odlična, ali je vreme počelo da se briše u martu iste godine i od tada više nikada ništa neće biti isto“, rekao je Đorđević.
On je dodao da, iako kargo prevoz nije uočljiv običnim ljudima, niko ne sme da dozvoli da se odustane od te vrste prihoda, koja se meri milionima evra.
Direktor razvoja u Airbusu Džon Skeli (John Skelly) naveo je da je ova kompanija pretvaranjem putničkih u teretne avione povećala nosivost.
„Predviđamo da će do 2038. godine 1.500 putničkih aviona moći da budu i teretni. Avio-saobraćaj je u 2020. godini opao 11 odsto, ali je više od 100 teretnih aviona uključeno u promet“, rekao je Skeli, i dodao da kompanija poseduje četiri centra za ovakvu konverziju u Singapuru, Drezdenu, Kini i SAD.