Vrednost pirinčanog brašna raste, tražnja I dalje velika

Rast cena sastojaka bez glutena nateraće prehrambene proizvođače da promene recepte

AnalizaLifestyleSvetU fokusuVestiZdravlje

18.7.2021 14:01 Autor: Marko Miladinović 0

Rast cena sastojaka bez glutena nateraće prehrambene proizvođače da promene recepte Rast cena sastojaka bez glutena nateraće prehrambene proizvođače da promene recepte
Velikoprodajna cena pirinčanog brašna porasla je za 26 odsto u Ujedinjenom Kraljevstvu. Najveći pokretač njenog rasta bio je skok cena transporta u proteklih godinu... Rast cena sastojaka bez glutena nateraće prehrambene proizvođače da promene recepte

Velikoprodajna cena pirinčanog brašna porasla je za 26 odsto u Ujedinjenom Kraljevstvu. Najveći pokretač njenog rasta bio je skok cena transporta u proteklih godinu dana, u proseku oko 10 odsto u zavisnosti od načina prevoza. Ako se tome doda stabilan rast tražnje za neglutenskim proizvodima, kao posebnog segmenta tržišta zdrave hrane, pred najvećim prehrambenim proizvođačima sada se nalazi težak izbor.

Kako piše Guardian, rast cena ovog sastojka vidan je svuda u svetu, ali na Ostrvu je dodatno pojačan novim-starim trgovinskim barijerama koje je doneo Brexit. I nije samo pirinčano brašno poskupelo, već maltene i svi drugi najčešći sastojci za proizvodnju tzv. zdrave hrane, koja je inače poznata po skupoći, čak i među platežno sposobnijem stanovništvu razvijenih ekonomija.

No vratimo se pirinčanom brašnu, kao glavnom sastojku, oko koga se praktično vrti ekonomija zdrave hrane. Postoji i treći faktor koji u ovom trenutku utiče na povećanje njegove cene i on uopšte nije zanemarljiv – aktuelna turbulentna političko-zdravstveno-ekonomska situacija u Mjanmaru (nekadašnja Burma), u kojoj je nedavno izbio vojni puč, i Indiji, čija privreda doživljava kolaps usled pandemije korona virusa.  

Britanci su, pritom, izračunali da samo 15 odsto članova domaćinstava koja godišnje zarađuju 25.000 funti ili manje odvaja sredstva za kupovinu neglutenskih proizvoda. Kako raste lični dohodak, tako rastu i odvajanja na ovu vrstu proizvoda, koji su se ranije vezivali samo za osobe koje pate od celijakije, ali su vremenom formirali sopstveni tržišni segment zdrave hrane. Pa tako, 23 odsto pripadnika britanskih domaćinstava koja godišnje zarađuju iznad 50.000 funti redovno kupuje ovakvu hranu.

Analitička kuća Mintel kaže da tržište proizvoda bez glutena i bez mleka vredi 1,1 miliona funti u Ujedinjenom Kraljevstvu, a uz predviđeni rast cena sve prehrambene robe od približno pet odsto, te mogućeg ulaska u period pojačane inflacije, pitanje je koliki broj kupaca će ostati veran ovoj specifičnoj tržišnoj niši u srednjem roku.   

Jedna od alternativa koju će možda odabrati proizvođači je prelazak na zamenske sirovine. Neke od njih, poput bademovog brašna bi eventualno još povećale cenu krajnjeg proizvoda, međutim izbor bi mogao da padne na pojedine vrste zobi.

  • Ljubinka

    5.10.2021 #1 Author

    Svaka roba ima svog kupca. Bezglutenske proizvode većina stanovništva ne može da priušti.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...