Cene nisu pale - potrošači i dalje kupuju

Analiza Hrvatske narodne banke: Bojkot trgovina bio je promašaj

EURegion

28.2.2025 09:19 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Analiza Hrvatske narodne banke: Bojkot trgovina bio je promašaj Analiza Hrvatske narodne banke: Bojkot trgovina bio je promašaj
Bojkot prodavnica, posebno Konzuma, nije uticao na pad cena u toj prodavnici, pokazuje analiza Hrvatske narodne banke (HNB), koja je, iako samo površno, predstavljena... Analiza Hrvatske narodne banke: Bojkot trgovina bio je promašaj

Bojkot prodavnica, posebno Konzuma, nije uticao na pad cena u toj prodavnici, pokazuje analiza Hrvatske narodne banke (HNB), koja je, iako samo površno, predstavljena okupljenima oko inicijative Halo, inspektore.

Radi se o analizi mikrocena na primeru Konzuma, lanca za koji HNB kontinuirano prati kretanje cena od decembra 2024. godine na primeru 11.000 artikala dostupnih u internet prodavnici, a ta činjenica im je, sasvim prikladno, omogućila da sada provere koliko je bojkot uticao na kretanje cena u tom lancu, odnosno da li je trebalo imati za cilj značajno smanjenje cena, piše SEEbiz.

Kako su za Jutarnji list objasnili u HNB-u, radi procene učinka bojkota na cene, bankari su napravili dve komplementarne analize. Prva je ispitivala učestalost promene cena, odnosno udeo artikala čija je cena ostala ista, porasla ili pala u odnosu na prethodnu evidenciju.

„Ovaj pristup je zasnovan na ekonomskoj literaturi koja ukazuje na činjenicu da je učestalost promena cena ključna determinanta inflacije“, objasnili su oni i napomenuli da je ova analiza pokazala da je učestalost promena cena neposredno nakon prvog bojkota bila slična onoj pre bojkota.

U dodatnoj analizi potom su uklonili mogućnost da veličina promena cena i važnost pojedinih proizvoda u potrošačkoj korpi utiču na inflaciju, pa su koristili takozvani alat za brzu procenu inflacije cena u tekućem mesecu.

„Podaci o cenama grupišu se prema kategorijama potrošačke korpe, omogućujući procenu inflacije cena hrane pre objave službenih statističkih podataka. U okviru takvog pristupa je upoređena procena inflacije hrane za januar, koristeći podatke pre 24. januara 2025, dakle pre prvog bojkota, s procenom koristeći cene nakon bojkota. Rezultati pokazuju gotovo identičnu inflaciju u oba razdoblja, što sugeriše da bojkot nije imao naročitog uticaja na inflaciju cena hrane“, naveli su.

Rezultati analiza HNB-a razočarali su okupljene oko inicijative Halo, inspektore. Poručuju da cene nisu pale jer potrošači i dalje kupuju.

Obe analize, zaključuju, nisu imale merljiv efekat na inflaciju cena hrane u januaru jer su nastavile da se menjaju u skladu sa obrascima koji su prethodili bojkotu, ali upozoravaju da je za detaljniju procenu potrebno nastaviti praćenje cena i proširiti analizu na više lanaca, što će biti teško jer uglavnom nemaju javno objavljene podatke o cenama.

Rezultati su razočarali okupljene oko inicijative Halo, inspektore, koji su preko društvenih mreža poručili da cene nisu pale – jer potrošači i dalje kupuju.

„Prevedeno za one koji ne razumeju: Konzum nije snizio cene, niti će. A zašto bi? Jer, vi i dalje kupujete. Deklarativno, mnogi se izjašnjavaju za dnevne, nedeljne, mesečne, pa i polugodišnje bojkote, a onda mrtvi-hladni kupuju sve što mogu. I gde je kraj? Ovim su oni, rekli, pogazili, samo hteli, hteli, samo hteli, demantovali“, požalili su se iz inicijative.

  • Žarko

    28.2.2025 #1 Author

    To što cene nisu pale, po meni ne znači da bojkot nije uspeo (možda nije dovoljno dugo trajao i dovoljno jako), to samo znači da oni nisu spustili cene + i dalje ne znamo ko poziva na bojkot u kako se to popularno kaže regionu bez ikakve organizacije osim dobre volje koji dele postove po socijalnim mrežama. Pet ljudi kad treba da ode na kaVu zahteva organizaciju, a kamoli bojkot onoga od čega ti zavisi život – jer tu kupuješ hranu.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.