Crna Gora nabavlja prve količine goriva za obavezne rezerve
11.12.2025 08:51 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Uprava za ugljovodonike Crne Gore raspisala je 11 miliona evra vredan tender za nabavku 16.500 metričkih tona (oko 19,6 miliona litara) goriva u cilju formiranja naftnih rezervi. Reč je o prvim količinama goriva koje se kupuju za ovu namenu, a kako stoji u pozivu, traži se dizel gorivo (EN 590).
Vrednost nabavke je 11 miliona evra, a u tenderskoj dokumentaciji naznačeno je da evrodizel mora biti proizveden poslije 21. januara 2026. godine i ne sme biti proizveden preradom sirove nafte poreklom iz Ruske Federacije, piše eKapija.
Tender je objavljen pre dva dana, a otvoren je do 23. decembra. Iz Uprave navode da je razlog hitnost za skraćenje roka za podnošenje ponuda obaveza da se nabavka sprovede u ovoj godini, radi ispunjenja merila za zatvaranja pregovora o poglavlju 15 energetika (formiranje obaveznih rezervi naftnih derivata saglasno Direktivi 2009/119/EC).
U pojašnjenju se navodi da Uprava nije mogla da utiče na to da se ova nabavka sprovede ranije, jer skladišni kapaciteti u Crnoj Gori, bilo u svojini države bilo u privatnoj svojini, nisu bili raspoloživi, a osiguranje skladišnih kapaciteta je ključan preduslov za pokretanje postupka nabavke goriva.
“Uprava je zaključila ugovor o skladištenju 4. decembra 2025. godine. Vlada Crne Gore je radi povećanja sigurnosti snabdevanja akcionim planom formiranja obaveznih rezervi naftnih derivata prioritetizovala skladištenje obaveznih rezervi naftnih derivata u Crnoj Gori u odnosu na skladištenje u inostranstvu. Uprava nije mogla uticati na raspoloživost skladišnih kapaciteta na teritoriji Crne Gore koji su u privatnoj svojini, jer je resorno ministarstvo u Grčkoj odobrilo čuvanje obaveznih rezervi Jugopetrola u Grčkoj tek u novembru 2025. godine, a dotad je ta kompanija kao zakonski obaveznik formiranja dela obaveznih rezervi morala da skladišti svoje obavezne rezerve isključivo na naftnom terminalu u luci Bar – navedeno je.
Pored toga, Uprava kao naručilac nije mogla uticati ni na raspoloživost skladišnih kapaciteta u svojini države, jer njihova obnova koju sprovodi Ministarstvo energetike i rudarstva još uvijek nije ugovorena, iako je početak radova bio planiran za prvi kvartal 2025. godine.
U specifikacijama stoji da evrodizel mora biti u skladu sa MEST EN 590 posljednje izdanje i u skladu sa pravilnikom o kvalitetu i kontroli kvaliteta tečnih goriva naftnog porekla, sa sadržajem sumpora 10ppm i graničnom CFPP (Cold Filter Plugging Point) vrednosti od -15 C°.
Pročitajte još:
Pored toga, gorivo mora vizualnim pregledom biti bistro i čisto, bez izdvojene vode i sedimenata. Za ovu namenu opredijeljeno je 11 miliona evra, a planirana je nabavka količine ne veće od 16.500 metričkih tona.
Kao jedan od uslova za gorivo stoji da evrodizel mora biti proizveden nakon 21. januara 2026. godine i ne sme sadržavati sirovu naftu poreklom iz Ruske Federacije. Ponuđač pre isporuke mora dostaviti Safety Data Sheet (SDS), sertifikate o količini i kvalitetu te sertifikat o poreklu goriva. Za treće zemlje i rafinerije koje preradom mogu koristiti rusku naftu, potrebna je i potvrda treće strane da gorivo nije proizvedeno iz ruske sirove nafte.















Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.