Crna Gora planira uvođenje postupka markiranja goriva u borbi protiv sive ekonomije
12.3.2025 08:57 Autor: Redakcija Biznis.rs 0



Amandmanima na Predlog zakona o energetici u Crnoj Gori predviđeno je uvođenje postupka markiranja tečnih goriva naftnog porekla, primenom supstance na bazi nanotehnologije.
Cilj ove mere je jasan: suzbijanje nelegalne trgovine naftnim derivatima, jačanje kontrole nad prometom goriva i obezbeđenje efikasnije naplate budžetskih prihoda kroz bolju naplatu akciza, saopštio je ministar rudarstva, nafte i gasa Admir Šahmanović.
Istovremeno, markiranje doprinosi zaštiti potrošača, jer osigurava da se na tržištu nalaze isključivo derivati proverenog porekla i kvaliteta. Ova supstanca ne utiče na kvalitet goriva, ali omogućava preciznu identifikaciju njegovog porekla prilikom kontrole, penosi eKapija.me.
“Želim jasno da poručim da ova mera ni na koji način ne predstavlja opterećenje za građane. Naprotiv – ona je usmerena na jačanje finansijske stabilnosti države, borbu protiv sive ekonomije i stvaranje fer tržišnih uslova za sve učesnike”, kazao je Šahmanović.
Kako je naveo, svedoči se medijskim navodima i pritiscima, vezano za ovaj proces i pokušajima da se potpuno paušalni podaci neprofesionalno plasiraju javnosti.
“Bez stvarnog utemeljenja, bazirajući se se na netačnim informacijama i nepotvrđenim laičkim procenama, čak rekao bih, vrlo subjektivno i pristrasno od strane novinara. Zabrinjava i činjenica, da uprkos dobroj saradnji sa medijima i visokom nivou transparentnosti, ministarstvo nije dobilo niti jedan upit vezano za ovu temu, što smatram neophodnim, ukoliko želimo da javnost tačno i pravovremeno informišemo”, poručio je ministar.
Šahmanović kaže i da su primer netačnog informisanja javnosti i tvrdnje o troškovima markiranja goriva koje su se pojavile u javnosti, a koje nemaju realno utemeljenje.
“Navodi o iznosima od sedam do deset miliona evra godišnje, odnosno dva do 2,5 evrocenta po litru, nisu tačni. Za poređenje – cena usluge markiranja u Srbiji iznosi oko trećinu jednog centa po litru, i ne postoji nijedan razlog da se u Crnoj Gori očekuju značajno veći troškovi, iako određeni tehnički izazovi postoje, posebno zbog strukture snabdevanja gorivom drumskim saobraćajem. Ono što posebno želim da apostrofiram je da troškove markiranja neće snositi građani, već naftne kompanije, dok će Vlada odluku o maksimalnoj ceni usluge doneti isključivo na osnovu detaljne analize troškovnih elemenata, uz punu transparentnost” pojasnio je Šahmanović.
Podseća i da je ova mera jasno predviđena Fiskalnom strategijom Crne Gore za period 2024–2027, kao jedno od ključnih sredstava za unapređenje poreske discipline. Procenjeni godišnji efekat iznosi 14 miliona evra, dok je u konzervativnom srednjoročnom okviru planiran prihod od pet miliona godišnje.
“Markiranje goriva nije novina – reč je o proverenoj praksi koju već primjenjuju mnoge zemlje, uključujući i zemlje regiona. Primeri iz Srbije, gde je sistem uveden još 2014. godine, pokazuju jasne efekte, pa je 2014. ostvaren rast prihoda od akciza od 13,2 odsto u odnosu na prethodnu godinu, 2015. beleži se rast od 4,8 odsto, a 2016. od 13 odsto”, ukazao je.
Ova mera je već bila predmet javne rasprave tokom pripreme prethodnih izmena Zakona o energetici, planiranih još 2022. godine. Tada su prvi put predložene i odredbe koje se odnose na markiranje goriva.
Pročitajte još:
“Ministarstvo rudarstva, zajedno sa Ministarstvom finansija, sprovodi ovaj proces pažljivo, stručno i u skladu sa najboljim međunarodnim praksama, uvažavajući sve relevantne aktere. Na kraju, želim još jednom da poručim: ova Vlada i resor na čijem sam čelu neće odustati od mera koje uvode red, jačaju sistem i smanjuju prostor za sivu ekonomiju. Borba za zakonito, uređeno i odgovorno tržište je naš prioritet – uprkos pojedinim koordinisanim pokušajima da se javnost dovede u zabludu”, zaključio je Šahmanović u saopštenju.
Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.