Crnogorski Monteput gradi auto-put od Smokovca do Tološa
30.10.2025 09:07 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Monteput realizuje brojne projekte iz oblasti saobraćajne infrastrukture, a jedan od ključnih projekata u fokusu jeste i izgradnja auto-puta od Smokovca do Tološa.
Cilj ove saobraćajnice je da, kroz planiranu obilaznicu oko Podgorice, rastereti gradski saobraćaj. Nakon što su izabrane kompanije za izradu idejnog projekta, Monteput je Agenciji za zaštitu životne sredine podneo zahtev za davanje saglasnosti na elaborat o proceni uticaja na životnu sredinu.
Prema dokumentu koji je izradila kompanija Via Project, deonica dužine oko 10 kilometara predstavlja deo auto-puta Bar–Boljare, odnosno nastavak postojeće deonice auto-puta od Smokovca do Mateševa. Projektovana brzina kretanja vozila biće između 100 i 120 kilometara na sat, piše eKapija.
Saobraćajnica počinje denivelisanom raskrsnicom Smokovac, koja je rampama povezana sa postojećom naplatnom rampom, odnosno prvom fazom petlje Smokovac. Trasa se dalje proteže obroncima brda iznad Rogama, prelazi dolinu reke Širalije, a zatim preko brda Trijebač dolazi do doline reke Zete. Reka Zeta biće premošćena mostom, nakon čega trasa ulazi u naselje Velje Brdo.
Na osnovu dopune projektnog zadatka, u ovoj zoni planirana je izgradnja petlje Velje Brdo. Trasa potom prolazi iznad naselja Vranići, dok ispod brda iznad Tološkog polja prolazi kroz tunel. Po izlasku iz tunela, saobraćajnica mostom ulazi u Tološko polje. Nakon prelaska lokalnog puta za Marezu, trasa se nalazi na nasipu sve do mesta na kojem je planirana petlja Tološi. Neposredno nakon te petlje, predmetna deonica završava se, navodi se u dokumentu.
Na trasi je projektovano ukupno pet mostova, ukupne dužine 2.941,92 metra. To su mostovi Širalija, Zeta, Velje Brdo, petlja Velje Brdo i Tološi. Takođe, planirana je izgradnja tunela kroz Velje Brdo, dužine 1.160 metara.

Naseljenost u koridoru auto-puta na ovoj deonici je mala, osim u delovima koji prolaze kroz naselja Tološi, Vranićke Njive i Rogami, gde postoji razvijena infrastruktura zapadnog dela Podgorice. U pitanju su pretežno ruralni predeli i rubna naselja. Površina koju obuhvata deonica Smokovac–Tološi iznosi 1.127.131 kvadratni metar.
U dokumentu se navodi da je početak trase određen položajem već izvedene deonice auto-puta, odnosno prvom fazom petlje Smokovac, kao i potrebom da se maksimalno iskoristi postojeće stanje. Sama petlja Smokovac projektovana je kao konačno rešenje, dok druga faza predstavlja vezu između magistralnog puta i auto-puta i predviđena je u obliku tzv. „desne trube“, sa dve direktne i dve poludirektne rampe.
Navedeno je i da će izgradnjom auto-puta doći do nepovratnog gubitka dela teritorije koja se, po pravilu, više ne može koristiti u druge svrhe. Zauzimanje zemljišta za potrebe izgradnje može se podeliti u dve osnovne kategorije: površine koje se trajno koriste za potrebe auto-puta i one koje se privremeno koriste tokom izvođenja radova.
Na pojedinim lokacijama nalaze se objekti koji su predviđeni za rušenje, pa će imovina određenog broja stanovnika biti srušena. To znači da će biti neophodno sprovesti postupak raseljavanja i/ili obezbediti odgovarajuću kompenzaciju. Duž trase, u širem pojasu, već postoje izgrađeni poslovni i stambeni objekti, ali se u dokumentu navodi da projekat ne bi trebalo da ima negativan uticaj na zdravlje i kvalitet života stanovništva.
U zahtevu Monteputa navedeno je da će dokument biti dostupan na javni uvid do 21. novembra, dok je javna tribina zakazana za 10. novembar.
Monteput je u septembru prošle godine raspisao tender za izradu idejnog projekta za deonicu od Smokovca do Tološa, čija je vrednost procenjena na 826.446,28 evra bez PDV-a, odnosno oko milion evra sa PDV-om. U februaru ove godine potpisan je ugovor vredan 654.000 evra sa firmama Via Project, CDS Project i Geotin MNE.
Pročitajte još:
Prema ranijim najavama, nakon izrade idejnog projekta trebalo bi da počne i postupak eksproprijacije, posle čega će biti raspisan tender za izvođenje radova. Kako je tada saopšteno, tender se očekuje do kraja ove godine, dok bi radovi mogli da počnu 2026. godine. Procena je da bi izgradnja mogla da traje tri godine, pa se završetak projekta očekuje 2029. godine.















LEBRON
30.10.2025 #1 AuthorBravo za njih samo napred u nove izgradnje.