Državne kompanije u Crnoj Gori u 2022. posluju bolje nego u pretpandemijskom periodu
31.10.2022 11:52 Autor: Redakcija Biznis.rs 2
Većina državnih kompanija u Crnoj Gori ove godine značajno bolje posluje nego što je to bilo u uporednom periodu pretkrizne 2019. godine. To govori da se posledice pandemije sve manje osećaju, ali i da su nove uprave kompanija ostvarile bolje rezultate nego u do sada rekordnoj 2019. godini, prenosi agencija Mina, pozivajući se na Vijesti.
Značajno bolje bilanse među akcionarskim kompanijama, prema predatim kvartalnim i polugodišnjim izveštajima, imaju Luka Bar, Montekargo, Crnogorski elektroprenosni sistem (CGES), Željeznički prevoz Crne Gore, Crnogorska i Barska plovidba, Željeznička infrastruktura, Plantaže.
Lošije rezultate imaju energetske kompanije Elektroprivreda Crne Gore (EPCG) i Rudnik uglja Pljevlja, zbog većih troškova za uvoz struje i pauze u radu Termoelektrane Pljevlja, ali i povećanja troškova za zarade, kao i Hotelska grupa Budvanska rivijera, gde poseta na nivou prvih šest meseci nije bila na nivou istog perioda iz 2019. godine.
Nova uprava Luke Bar ostvarila je neverovatan poslovni uspeh jer je za šest meseci ostvarila prihod od 11,6 miliona evra, dok je čisti profit bio 5,2 miliona. U uporednom periodu 2019. godine prihod kompanije iznosio je 4,3 miliona evra, a neto dobit svega 358.000 evra, odnosno sadašnji dobit je 15 puta veći.
Prihodi Luke Bar samo za ovih šest meseci veći su nego za celu 2019. godinu kada su iznosili 9,1 milion evra, ili za celu 2018, kada su bili 8,6 miliona evra. Neto profit u celoj 2019. godine ove kompanije iznosio je 930.000 evra, dok je u 2018, zbog ispravljanja bilansa, prikazani gubici od 22 miliona evra, koji ranije nisu bili knjiženi.
Velike rezultate imala je i državna kompanija za teretni železnički saobraćaj Montekargo, koja je nakon višegodišnjeg poslovanja sa gubitkom osvarila profit. Ova kompanija je za šest meseci imala prihod od četiri miliona evra, dok je u istom periodu 2019. godine on iznosio 3,2 miliona evra. Montekargo je te godine zabeležio gubitak od 591.000 evra, dok je sada za istih šest meseci ostvaren profit od 386.000 evra, odnosno bilans uspeha je poboljšan za skoro milion evra.
Slično je bilo i u putničkom Željezničkom prevozu koji je za šest meseci ove godine imao prihod od 4,3 miliona evra, dok je u istom periodu 2019. godine on iznosio 3,5 miliona evra.
Ova kompanija je u prvom polugodištu pre tri godine imala gubitak od 754.000 evra, dok je sada bila u plusu od 231.000 evra.
Željeznička infrastruktura je u ovom periodu 2019. godine imala prihod od sedam miliona evra, dok je u ovogodišnjem polugodišnjem izveštaju on iznosio 7,9 miliona evra. Poslovni gubitak je smanjen sa 760.000 evra na 618.000 evra.
Sve tri željezničke kompanije imaju veliki teret dugova i gubitaka iz ranijih perioda koji su uvećani tokom prethodne dve pandemijske godine. Akumulirani gubitak Željezničke infrastrukture iznosi 35,5 miliona evra, Željezničkog prevoza 26,7 miliona evra, a Montekarga 8,3 miliona evra.
CGES je za šest meseci ove godine ostvario prihod od 53,5 miliona evra i čisti neto profit od 10,7 miliona evra. U istom periodu 2019. godine, kada još nije bio pušten u rad energetski kabl za Italiju, kompanija je imala prihod od 19,5 miliona evra i neto profit od 1,8 miliona evra. Neraspoređena dobit CGES-a na kraju juna ove godine iznosila je 52,8 miliona evra.
EPCG je za šest meseci ove godine ostvarila profit od 6,5 miliona evra, a on je značajno smanjen jer je Termoelektrana u aprilu i maju bila van pogona, dok je u maju i junu značajno umanjen i rad hidroelektrana zbog manjka padavina.
U istom periodu 2019. godine, EPCG je imala profit od 13,3 miliona evra.
Rudnik uglja je za šest meseci imao prihod od 20,7 miliona evra što je četiri miliona više nego u istom periodu 2019. godine. Međutim, sada je ostvaren profit od svega 53.000 evra, a pre tri godine je bio 1,4 miliona evra. S duge strane, troškovi u ovom uporednom periodu značajno su porasli.
Iz kompanije su navodili da povećane troškove imaju zbog potreba za većom otkrivkom, nabavkom mehanizacije i remontom.
Budvanska rivijera se tek bila oporavila od pada prihoda zbog pandemije Covid-19, a ove godine je izgubila nekada najznačajnije goste iz Rusije i Ukrajine, zbog ratnih dešavanja između te dve zemlje koje traju od februara ove godine.
Ukupni prohodi ove državne hotelske grupe za šest meseci iznosili su 3,7 miliona evra, dok su u uporednom periodu 2019. oni bili 6,7 miliona evra. Na kraju juna, gubitak Budvanske rivijere iznosio je 3,4 miliona evra, dok je za tih šest meseci 2019. godine on bio 1,8 miliona evra.
Marina Bar je za šest meseci ove godine imala prihod od 459.000 evra, za oko 100.000 manji nego u istom periodu pre tri godine. Razlog takođe može biti manje prisustvo vlasnika jahti iz Rusije i Ukrajine, ali je neto profit na kraju juna u obe godine bio isti i iznosio 156.000 evra.
Crnogorski elektrodistributivni sistem (CEDIS) će najverovatnije imati značajan gubitak zbog spora u vezi sa regulisanim cenama struje, koji za pokrivanje tehničkih gubitaka mora da kupuje od EPCG, pa dvostruko većim cenama u odnosu na one koje može nadoknaditi od kupaca.
Pročitajte još:
Aerodromi mogu očekivati manji prihod nego 2019. godine, prevashodno zbog gubitka putnika iz Rusije i Ukrajine.
Monteput će imati veći prihod jer je od sredine jula, pored prolazaka kroz Sozinu, počeo i naplatu putarine na dionici auto-puta Podgorica–Mateševo, ali to ne znači da će na kraju godine imati i profit zbog velikih troškova za opremanje auto-puta instalacijama i potrebnom mehanizacijom.
GOCA BG
31.10.2022 #1 AuthorSto samo govori da su konacno dosli strucni i sposobni ljudi na najvise pozicije…
SLAVICA
2.7.2023 #2 AuthorSkolovani ljudi uzeli sta im pripada