Jedinstven brend u Crnoj Gori u domenu redefinisanja poslovanja
27.3.2025 15:45 Autor: Redakcija Biznis.rs 2



Anni Engineering je inženjerska kompanija koja se bavi poslovima facility managementa (FM). Na tržištu Crne Gore su prisutni su od 2015. godine i ove godine u novembru proslavljaju deset godina postojanja. S obzirom na multidisciplinarnost njihovog posla sa Srđom Popovićem, vlasnikom i direktorom, za Biznis.rs razgovarali smo o značaju FM-a za održivo i uspešno poslovanje, kao i o izazovima i preprekama koje je potrebno prevazići da bi se opstalo na domaćem tržištu.
„Imamo veoma širok portfolio koji pokriva gotovo sve segmente FM-a kao, inače, multidisciplinarne kategorije, i u tom smislu smo specifični, vjerovatno i jedini na crnogorskom tržištu, na kojem ćemo krajem ove godine proslaviti jubilarnih deset godina postojanja”, kaže na početku razgovora Popović.
Prema njegovim rečima, tri su glavna pravca delovanja kompanije: higijensko-tehničko održavanje rezidencijalnih i poslovnih objekata, projektovanje, adaptacije i rekonstrukcije (isključivo) poslovnih objekata, i energetska efikasnost u zgradarstvu.
Svaki od ova tri pravca delovanja su im podjednako važni i razvijjaju ih sa velikom pažnjom i posvećenošću, što je rezultiralo partnerstvom sa najvećim i najznačajnijim kompanijama, domaćim i stranim, u Crnoj Gori.
„Najviše smo prisutni u bankarskom i telekomunikacionom sektoru, ali sarađujemo, takođe, i sa državnim i opštinskim institucijama i kompanijama. Posjedujemo sve vrste licenci za inženjerske djelatnosti koje obavljamo, a jedna smo od svega nekoliko firmi u Crnoj Gori koja posjeduje i sertifikat za obavljanje poslova energetske efikasnosti, tj. za vršenje energetskih pregleda i sertifikaciju zgrada”, objašnjava Popović.
Crnogorsko tržište ima svoje specifičnosti, kao i sva druga, ali ono što je dobro je da deli i neke sličnosti sa ostalim evropskim tržištima, a to su pre svega potrebe savremenih kompanija, stranih i domaćih, za profesionalnim FM servisom koji će im obezbediti permanentni osećaj udobnog poslovnog ambijenta, estetski i funkcionalno, smatra Popović.
„Upravo to je stvorilo snažne konekcije Anni Engineeringa sa najboljim kompanijama u Crnoj Gori: u stanju smo isprojektovati, izgraditi, enterijerski opremiti, a potom i tehnički održavati savremene i moderne poslovne prostore za potrebe tih kompanija. Jednom kada se dokažete u tom segmentu postajete nezamenjlivi partner svim ozbiljnim kompanijama koje ne žele da rizikuju. Na vama je samo da nikako ne dozvolite da opadne nivo kvaliteta vaših FM servisa, jer to korporacije odmah detektuju”, kaže Popović i dodaje da se zbog toga Anni Engineering sada nalazi u jednoj veoma udobnoj situaciji, jer znaju da su postigli nivo poslovanja čiji dalji uspeh zavisi isključivo od njih samih. Naravno, ne zanemarujući pri tome uticaj tržišta na kome posluju, na šta ne mogu da utiču.
Prema rečima Popovića 2021. godine zbog kovida, a potom i 2022. godine zbog rata u Ukrajini, pojavili su se problemi i na tržištu Crne Gore, kao i na ostalim evropskim tržištima. Neposredno izvođenje radova i servisa na objektima postalo je drugačije na jedan neočekivan i izazovan način. To je zahtevalo jednu novu vrstu organizacije koja je morala odgovoriti vanrednim okolnostima.
„Tržište roba i usluga postalo je deficitarno, ljudski resursi su se smanjili, građevinski i drugi materijali su poskupili, rokovi isporuke se produžili, vendori postali nepouzdani… U takvom poslovnom ambijentu Anni je uspio da u potpunosti održi kontinuitet poslovanja, zadrži svoje ključne partnere i čak poveća obim poslovanja. Drugim riječima nastavljen je trend pozitivnog gradijenta poslovanja naše kompanije kao rezultat velikog zalaganja, stručnog i posvećenog rada i, prije svega, nastojanja da naši ključni partneri ne budu uskraćeni ni u jednom segmentu usluga koje im pružamo”, objašnjava.
Kada je u pitanju naplata njihovih potraživanja u tim kriznim godinama, s obzirom na pouzdanost i snagu kompanija partnera kojima pružaju usluge, u tom segmentu poslovanja stvari se nisu mnogo promenile.
„Pokazalo se da poslovanje sa renomiranim stranim i domaćim kompanijama u Crnoj Gori garantuje stabilnost, čak i u takvim vanrednim okolnostima o kojima govorimo, a koje su nas zadesile 2021. i 2022. godine”, ističe Popović i zaključuje da ih je taj težak period zapravo samo učinio snažnijim, fleksibilnijim i sposobnijim da preuzmu odgovornost.
Prethodna 2024. godina je za Anni Engineering godina snažnog rasta kroz ozbiljne projekte renomiranih stranih kompanija u kojima su bili glavni izvođač radova. Potpisali su, takođe, i nove ugovore o održavanju poslovnih i stambenih objekata.
„Ostvarili smo najveći godišnji porast poslovanja od našeg postojanja, koji je generisao gotovo tri puta veći prihod od prethodne 2023. godine koja je do tada bila rekordna. Sve u svemu, 2024. je bila ubjedljivo najuspješnija poslovna godina za Anni, do sad”, kaže Popović i dodaje da je svakako bilo i određenih ograničavajućih faktora na tržištu koji su otežavali funkcionisanje njihovog biznis segmenta, ali i biznisa u Crnoj Gori uopšte.
„Tu bih prije svega izdvojio poskupljenja svih vrsta proizvoda i usluga kao, što je posledica intervencije države u oblasti rasta bruto troškova za zarade koji je znatno uvećan u odnosu na prethodne godine i pored smanjenja dažbina na zarade. To se neminovno prelilo i na naš segment kroz porast cijena naših usluga, kako bismo održali postojeće i nove ugovore profitabilnim. A to, podrazumijeva se, nisu popularne mjere, naročito kod postojećih klijenata – poslovnih partnera, i, nažalost, su dovele do raskida određenog broja dugogodišnjih ugovora. Nikome nije jednostavno poslovati u ambijentu u kome morate za isti nivo usluga odjednom da idete sa većom cijenom, jer u protivnom imate nepovoljan, ekonomski neopravdan, ugovor. Upravo se to dogodilo u 2024. godini. Plašim se da to može biti, i da već jeste, zamajac novoj inflaciji koja će dodatno otežati poslovanje u 2025. godini”, kaže Popović.
Kada su u pitanju planovi za budućnost vizija je da Anni Engineering postane facility management brend u Crnoj Gori. Smatraju da su nadomak toga cilja, jer su jedina kompanija u Crnoj Gori koja gaji taj sveobuhvatni pristup upravljanja i održavanja objekata, od faze investicionog i inženjerskog planiranja i projektovanja, preko izgradnje/adaptacije/rekonstrukcije u svim fazama, potom enterijerskog opremanja, pa do eksploatacije, uz primenu važećih standarda i minimalnih zahteva energetske efikasnosti objekata. Dodatno, cilj im je da budu podrška i oslonac najvećim kompanijama u Crnoj Gori u njihovom funkcionisanju kroz obezbeđenje profesionalnih FM servisa koji će za njih kreirati najbolji mogući poslovni ambijent.
„I, kako stvari sada stoje, u potpunosti smo na tom putu, sasvim smo blizu ostvarenja našeg cilja. Ono što nam je nekad bio strateški cilj ostvareno je već danas, tako da se projektovanje srednjoročnih i dugoročnih ciljeva kod nas sada svodi na izradu odgovarajuće organizacione mape kompanije koja će, poput živog organizma, biti skalabilna i u svakom trenutku našeg postojanja adaptibilna, i prilagodljiva novim izazovima i potrebama daljeg razvoja”, konstatuje Popović.
Na pitanje da može šta bi promenio u poslovanju, odgovara da ako hoće da bude realan, ne mnogo toga.
„Kad pogledam u koliko smo teškom i neregulisanom poslovnom okruženju se podizali, kad znam koliko smo napora mi zaposleni uložili kroz godine rada da bismo se razvili i dostigli ovaj nivo, i, pogotovo, kad znamo kojim putem da idemo dalje, onda ne ostaje skoro ništa za čim bih ja lično, pa i kompanija ako hoćete, zažalili što nije bilo drugačije”, smatra.
Namerno stavlja u kontekst poslovno okruženje, tj. tržište na kome egzistiraju, jer je to nešto što nepovoljno utiče na poslovanje, a na šta, nažalost, ne mogu da utiču, ili barem ne mogu za kratko vreme.
„Naravno, da bismo svi bili srećniji da su okolnosti bolje, tržište stabilnije, i da ne postoje spoljni uticaji na biznis. No, čak i u takvim okolnostima se možemo pohvaliti da smo uspjeli u namjeri da postanemo jedinstveni FM brend u Crnoj Gori”, kaže Popvić.
Pročitajte još:
U svom desetogodišnjem poslovanju i prisutvu na tržištu ponosni su na predan, stručan, uporan i odgovoran rad kojim su pokazali da je i u Crnoj Gori moguće napraviti profesionalni FM servis.
„Svjesni smo da nismo uvijek bili najbolji na tom putu, da smo često učili kroz proces implementacije naših servisa, što je povremeno produkovalo i određene greške. No, bitno je da smo u ovoj fazi svjesni našeg rada, onoga čemu stremimo i modela kome težimo, i da ćemo sve naše potencijale i aktivnosti oblikovati i usmjeriti ka takvoj rezultanti”, smatra.
Ističe i naglašava da je Anni najviše ponosan na svoje zaposlene, mahom vrlo mlade ljude, obrazovane i pune pozitivne energije, čiji je doprinos usponu tokom godina bio dragocen.
„Nastavićemo da budemo inspiracija tim mladim ljudima jer su oni, ponavljam, esencija našeg uspješnog poslovanja”, kaže za kraj Srđa Popović.
Najuspešnija crnogorska mala preduzeća u inženjerskim delatnostima i tehničkom savetovanju | |||
---|---|---|---|
Pozicija | Ime preduzeća | Ukupni prihodi | Rezultat poslovanja |
1. | SISTEM – MNE | 2.687.291 | 792.920 |
2. | NIK COM | 1.107.996 | 396.809 |
3. | IMPLEMENIA | 3.779.262 | 370.062 |
4. | INTESA GROUP | 857.474 | 325.255 |
5. | TASCAL ENGINEERING | 1.263.368 | 323.287 |
6. | KALOS AMBIJENT | 2.319.711 | 312.281 |
7. | INGEROP MN | 614.391 | 290.889 |
8. | PAYTEN | 2.382.624 | 286.301 |
9. | INDEL INŽENJERING | 7.108.825 | 268.893 |
10. | GEOPROJEKT | 955.170 | 259.256 |
11. | NRA ATELIER | 816.621 | 239.660 |
12. | INPRUS-MONT | 1.144.893 | 228.452 |
13. | GEOTEHNIKA MONTENEGRO | 801.061 | 205.983 |
14. | ELNOS INŽENJERING | 2.109.932 | 190.477 |
15. | CIVIL ENGINEER | 1.427.545 | 190.029 |
16. | ARCH AND SOUL | 1.415.082 | 184.450 |
17. | ARTEK | 3.171.267 | 176.227 |
18. | STANINŽENJERING | 702.657 | 174.565 |
19. | JAWEL CRNA GORA | 634.365 | 158.976 |
20. | HIPERION | 936.912 | 149.962 |
21. | GEO-MASTER | 400.673 | 146.046 |
22. | NOVA ENERGIJA | 1.188.675 | 144.720 |
23. | FIDAS | 1.313.758 | 135.732 |
24. | ENFORMA | 732.741 | 133.126 |
25. | DC LIGHT SYSTEMS | 745.543 | 128.963 |
26. | TIMING | 3.206.871 | 125.457 |
27. | DENIKOO | 864.220 | 123.340 |
28. | CINETICS MOBILITY CONSTRUCTION | 807.061 | 122.772 |
29. | GEOTIN MNE | 954.723 | 120.052 |
30. | CG KONSING | 818.452 | 116.439 |
31. | NOVI SJEVER MONT | 1.423.831 | 112.652 |
32. | PERMONTE | 4.158.346 | 110.508 |
33. | AVISTA REALTY GROUP | 4.229.134 | 107.091 |
34. | SIENERSYS | 1.533.010 | 105.076 |
35. | CMC GROUP | 1.315.865 | 88.148 |
36. | ENTEXT INŽENJERING | 3.056.828 | 87.308 |
37. | ITAL DESIGN | 313.932 | 76.884 |
38. | SIPA | 1.138.652 | 74.964 |
39. | KOMATINA | 2.087.445 | 70.194 |
40. | BOJANA.CO.ME. | 277.944 | 66.236 |
41. | ANNI ENGINEERING | 835.248 | 62.958 |
42. | INVAR IVOŠEVIĆ | 265.180 | 60.310 |
43. | CK BAU MANAGEMENT | 2.548.622 | 59.437 |
44. | VIGORIS ECOTECH | 2.418.062 | 53.172 |
45. | CONING | 1.259.339 | 51.659 |
46. | ELKON | 632.036 | 51.220 |
47. | TANGENTA | 833.611 | 50.593 |
48. | ELEKTRO INŽENJERING | 731.395 | 47.749 |
49. | MEDITERAN COMPANY | 1.389.294 | 46.914 |
50. | GRADNJA INŽENJERING | 493.415 | 44.925 |
51. | GENESIS PROJECT | 423.330 | 42.213 |
52. | GREEN GROW ENERGY DOO | 1.283.257 | 34.369 |
53. | GEOENGINEERING | 361.517 | 29.829 |
54. | CEMA | 933.855 | 24.016 |
55. | OLIVER – ING | 285.289 | 23.620 |
56. | BUSINESSART | 833.887 | 22.091 |
57. | D&D ING | 239.995 | 21.129 |
58. | ALATEL | 454.645 | 19.940 |
59. | PROJECTMAN | 368.215 | 19.919 |
60. | STUDIO SYNTHESIS ARCHITECTURE & DESIGN | 700.654 | 18.461 |
61. | MONTING COMPANY | 855.297 | 17.591 |
62. | AIM STUDIO | 1.173.273 | 17.301 |
63. | INGENIOUS MNE | 2.466.590 | 14.480 |
64. | SKILL INŽENJERING | 759.767 | 11.225 |
65. | URBI.PRO | 366.193 | 10.370 |
66. | GEOTECHNICS,PROJECTS & CONSULTING | 748.360 | 6.661 |
67. | ARHI.PRO MONTENEGRO | 290.459 | 2.981 |
68. | A-TIM STUDIO | 798.244 | 2.845 |
izvor: CompanyWall, *svi podaci su za 2023. godinu, u evrima |
meli77
27.3.2025 #1 AuthorČestitke za njih i nek tako nastave
SHALIMAR
29.3.2025 #2 AuthorOvakva firma u Crnoj Gori vredi za 100 drugih.Rezultati,strucnost i posvecenost ih je i dovela da budu lideri.Kapa dole za ovakve ljude!