Šta će biti sa Crnogorskom plovidbom nakon prodaje brodova?
24.9.2025 09:41 Autor: Redakcija Biznis.rs 0



Državna brodarska kompanija Crnogorska plovidba je pred bankrotom, jer će i nakon prodaje praktično jedine imovine – dva broda, imati dug od oko 26 miliona evra.
Prema revizorskom izveštaju, Crnogorska plovidba duguje najmanje 37 miliona evra, a praktično svoju jedinu imovinu – brodove „Kotor” i „21. maj” prodaje za ukupno 13,2 miliona dolara, odnosno 11,2 miliona evra.
Prema toj računici, i nakon prodaje brodova ostali bi dužni oko 26 miliona, verovatno državi kojoj već sada duguju oko 36 miliona, što otvara put u stečaj i bankrot jer drug,e imovine nemaju.
Vlada Crne Gore je na sednici u utorak dala saglasnost Crnogorskoj plovidbi da oba broda proda danskoj kompaniji K/S Navision Group za 11,2 miliona evra. Oba broda kupljena su 2012. godine u Kini, kroz kredit koji je uzet od kineske Exim banke od 55,7 miliona dolara, što je sada oko 47,3 miliona evra.
U revizorskom izveštaju za 2024. godinu navedena je procena da oba broda na 31. decembar, nakon umanjenja zbog amortizacije, vrede 30,4 miliona evra, odnosno oba broda će, uz saglasnost Vlade, biti prodata na javnoj ponudi za 37 odsto vrednosti procenjene u knjigama kompanije.
Ostala imovina – rezervni delovi, oprema, kancelarijski materijal, procenjena je tada na 2,3 miliona evra.
Ukupne obaveze kompanije na kraju prošle godine iznosile su 37,3 miliona evra, od čega je dug državi za ranije plaćene rate kredita Exim banci i drugim osnovama iznosio 33,8 miliona evra. Kompaniji je poslednja rata za otplatu brodova, od 2,3 miliona evra, došla na naplatu u januaru ove godine, ali nisu imali novca da je plate, pa je umesto njih platila Vlada kao žirant. Kako i u međuvremenu nisu izmirivane obaveze prema državi, ukupan dug je sada najmanje 36 miliona evra.
Od početka ove godine na brodu „Kotor” bilo je više kvarova. Zbog tih neispravnosti, ali i dugova, zadržavan je u lukama. U aprilu je račun kompanije bio blokiran zbog duga od 372.000 evra prema Prvoj banci. Sve to uticalo je da su ove godine samo mogli porasti dugovi i obaveze u odnosu na 37,3 miliona evra s kraja prošle godine, a da se smanji vrednost brodova, pišu Vijesti.
Dodaju da su i sva tri osnovna pokazatelja poslovanja i boniteta s kraja prošle godine ukazivala da je kompanija „zrela” za bankrot – Altmanov Z-score (- 0,88), Bex indeks (0,18) i Zmijewski model (1,79).
Moguća i tužba prvorangirane kompanije
U obrazloženju Vladine odluke da da saglasnost na prodaju brodova piše da je za brod „Kotor” predviđena kupoprodajna cena od 5.750.000 dolara, uz uplatu depozita u visini od 39,12 odsto na escrow račun i isporuku broda u luci Tyne (Ujedinjeno Kraljevstvo) najkasnije do 1. decembra 2025. godine. Za brod MV „21. maj” utvrđena je kupoprodajna cena od 7.500.000 dolara, sa depozitom od 30 odsto i obavezom isporuke u luci Paradip (Indija) do 22. septembra 2025. godine, uz krajnji rok otkazivanja transakcije 1. decembar 2025. godine.
Sastavni deo dokumentacije je i mišljenje Zaštitnice imovinsko-pravnih interesa Crne Gore Bojane Ćirović u kome se navodi da joj nije dostavljena dokumentacija o proceduri procene vrednosti brodova i odabira najpovoljnije ponude.
Pročitajte još:
Iz Vlade su tada naveli da je danska kompanije bila drugorangirana, a da je nominalno bolju ponudu imala turska kompanija EOS Group. U saopštenju se navodi da je ova kompanija u toku trajanja pregovora „počela da menja uslove u svoju korist, što je dovelo do odustajanja od daljih razgovora i propasti pregovora, pri čemu je izgubljeno značajno vreme”.
Iz EOS Group su odbacili Vladine tvrdnje da su krivi za kašnjenja, da su odustali od obaveza, ili na bilo koji način delovali protivno načelima dobre volje tokom ovog procesa. Kompanija je navela da je za oba broda bila spremna da plati 16 miliona američkih dolara. Najavili su i mogućnost tužbe protiv Vlade zbog narušavanja ugleda.
Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.