U Hrvatskoj manjak poslovnog prostora, nedostaje 100.000 kvadrata
21.2.2023 09:07 Autor: Redakcija Biznis.rs 2
Uz okolnosti poput inflacije i rasta troškova koji su prošle godine usporavali tržište, može se dogoditi da zbog nedostatka projekata i ponude na tržištu nekretnina Hrvatska propusti priliku koju je dobila ulaskom u Šengen i evrozonu, pa da se veliko interesovanje investitora koje je sada prisutno prelije i na zemlje regiona, Srbiju, Albaniju i BiH.
To se odnosi na različite segmente tržišta, od poslovnog prostora do stambene izgradnje i hotelskih investicija, dok su maloprodaja i logistika u nešto boljem položaju, pokazuje najnoviji pregled tržišta nekretnina koji je objavila konsultantska kuća Colliers Hrvatska, Slovenija i Bosna i Hercegovina.
„Nakon što je prošle godine, nizom negativnih okolnosti, ukupan obim prometa nekretnina smanjen sa 700 miliona evra na 400 miliona evra, predviđanja za ovu godinu su generalno optimistična. Hrvatska dolazi u fokus investitora koji nas ranije nisu ni primetili, od Nove godine se povećava broj upita investitora i programera. Međutim, i dalje imamo znatno veću potražnju od ponude“, izjavila je Vedrana Likan, partner u zagrebačkom predstavništvu kompanije Colliers, piše Poslovni.hr.
Zagrebu nedostaje 100.000 kvadrata poslovnog prostora, što je delom i posledica zemljotresa, zbog čega neki zaposleni i dalje rade od kuće, iako se trend rada u kancelariji skoro u potpunosti vratio. Samo u Zagrebu aktivno je oko 1,5 miliona kvadratnih metara poslovnog prostora, od čega je većina starijih od 15 godina, što je jedan od glavnih problema na tržištu komercijalnih nekretnina.
Novost je da je konačno povećana cena zakupa poslovnog prostora klase A, koja se godinama držala na 12 evra, a trenutno iznosi 13 evra po kvadratu. Colliers tako procenjuje da bi prosečna cena poslovnog prostora u narednom periodu mogla da dostigne 15 evra po kvadratu, kako bi novi projekti u razvoju bili isplativi.
Pročitajte još:
Analiza je pokazala da se tržište maloprodaje u Hrvatskoj u potpunosti oporavilo od pandemijske krize, dok ih je online prodaja primorala da prošire ponudu i ulažu u dodatne sadržaje.
Ove godine se ne očekuje pad cena stanova, u najboljem slučaju će doći do usporavanja rasta ili njihove stagnacije, a ovde je opet glavni razlog veća tražnja od ponude. U kompaniji Colliers značajnim faktorom za spor rast ponude smatraju visoku stopu PDV od 25 odsto na novogradnju i ističu da bi smanjenje poreskog opterećenja povećalo broj projekata.
TATJANA
22.2.2023 #1 AuthorZnaci kod njih treba povecati gradnju
HEPO
11.2.2024 #2 AuthorIma kod nas