U revitalizaciju železnice Hrvatska investira 1,7 milijardi evra
10.6.2025 09:27 Autor: Redakcija Biznis.rs 2



Hrvatska železnica trenutno se obnavlja u sklopu projekata vrednih 1,7 milijardi evra, a uskoro stižu i nove milijarde ulaganja. Do 2032. na šinama bi moglo saobraćati i 130 novih vozova, istaknuto je tokom konferencije Večernjeg lista i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture „Povezana Hrvatska: modernizacija železnica“.
Državni sekretar u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Žarko Tušek rekao je da će se do 2031. godine uložiti novih šest milijardi evra, odnosno onoliko koliko će biti potrebno da se železnica dovede do nivoa razvijenosti kao kod zapadnih komšija, piše SEEbiz.
„Svesni smo činjenice da je to veliki izazov, da se radi o projektima kakvih u Hrvatskoj, ni u finansijskom ni u tehničkom smislu, nije bilo. Ponosni smo na sve napore koje činimo kao resorno ministarstvo zajedno s našim upravama HŽ Infrastrukturom, HŽ Putničkim prevozom, HŽ Cargom i pripadajućim društvima kako bi se železnica što pre stavila na one pozicije koje zaslužuje u smislu razvoja Hrvatske kao ekonomije, našeg putničkog prevoza, teretnog prevoza, socijalne i ekološke održivosti, svega onoga što železnica u modernom smislu mora danas predstavljati“, rekao je Tušek.
Naglasio je da je želenica i evropska fokus tema te da zbog nje Evropska komisija kroz niz operativnih programa odvaja velika sredstva za razvoj železničke infrastrukture. Hrvatska je na to, istakao je, dodala nacionalna sredstva, plus zajam EIB-a vredan gotovo milijardu evra. Naglasio je i da su u pripremi neki novi fondovi, odnosno novi mehanizmi kako bi se dodatno potencirao razvoj novih koridora, železničke infrastrukture i nabavke novih vozova.
Svestan je problema koje revitalizacija železnice donosi u svakodnevnom životu te je zahvalio na razumevanju građanima, privrednicima, prevoznicima, brodarima i svima ostalima koji su u vezi sa železnicom.
Za 10 godina modernizovaće se polovina železničke mreže
Predsednik Uprave HŽ Infrastrukture Ivan Kršić naglasio je da je HŽ Infrastruktura pre nekoliko godina započela veliki investicioni ciklus, dodavši da trenutno imaju preko milijardu evra radova u izvođenju, dok je u pripremi za sledećih deset godina šest milijardi evra projekata.
„Kroz deset godina ćemo rekonstruirati i modernizovati oko hiljadu kilometara pruga, što je otprilike polovina mreže“, rekao je Kršić, podsetivši da godinama nije ulagano u železničku infrastrukturu, uz ostalo i zbog izgradnje autoputa.
„Država nije mogla da finansira sve to zajedno, a sada je na red došla železnica“, naglasio je Kršić.
Predsednik Uprave HŽ Putničkog prevoza Željko Ukić ističe da za vreme velikih infrastrukturnih radova HŽ Putnički prevoz ima dva izazova – organizovanje saobraćaja za vreme radova i nabavku novih vozova.
„HŽ Putnički prevoz će u svojoj floti do kraja godine imati 70 novih vozova, što je nešto više od 50 odsto saobraćajne flote, a u idućem razdoblju ćemo potpisati novi ugovor za nabavku 13 novih vozova“, rekao je Ukić.
Pročitajte još:
Od tih 13 novih vozova pet su elektordizel vozovi koji su predviđeni za daljinski saobraćaj, te po četiri baterijska i elektorbaterijska voza. Baterijski vozovi su za istarske i dalmatinske pruge, a elektrobaterijski za kontinentalni deo države.
Ukić je naglasio i da je cilj da se do 2032. godine potpuno obnovi flota putničkog prevoza, što bi značilo da će operativna flota imati oko 130 novih vozova.
SABRINA
10.6.2025 #1 AuthorUlaganje u železničku infrastrukturu je veoma bitno za svaku zemlju.
Rade
10.6.2025 #2 AuthorVeć sad Hrvatska ima moderne vozove domaće proizvodnje. Vozio su jednome sa otisnutom godinom proizvodnje 2024.
Vozio je 140km/č, ali često je stajao na skoro svakoj stanici u mestima uz prugu.