Ryanair i WizzAir koriste odsustvo Alitalije da preuzmu domaće letove
15.6.2021 17:01 Autor: Redakcija Biznis.rs
Budući da je aktiviranje naslednika avio-kompanije Alitalia odloženo, niskobudžetni avio prevoznici Ryanair i WizzAir saobraćaju na italijanskim rutama, preuzimajući novi udeo u italijanskom vazdušnom saobraćaju. Italia Trasporto Aereo (ITA) naziv je nove državne avio-kompanije nezavisne od Alitalije, koja je bankrotirala i koju vlada planira da obnovi, ali razgovori sa Evropskom komisijom o tome su odloženi.
Ryanair, najveća evropska niskobudžetna avio-kompanija, ovog leta proširuje se na više od domaćih 100 linija, u odnosu na 60 pre pandemije. Prema konsultantskoj firmi AlikPartners, u drugom kvartalu mogao bi se naći ispred Alitalije po broju letova, prenosi RTE. AlikPartners očekuje da će se deo domaćih kapaciteta kompanije Ryanair povećati na 35 odsto sa tri odsto pre pandemije, dok će Alitalia smanjiti prevoz sa 41 na 32 procenta do 30. juna.
Niskobudžetne avio-kompanije, uključujući EasiJet, mogle bi da čine do 67 odsto domaćeg letačkog kapaciteta u drugom tromesečju, rekli su iz AlikPartners. To je više od 54 odsto pre pandemije, i znatno je više od evropskog proseka od oko 40 odsto.
„Sada prelazimo na sledeći nivo u Italiji, izgradnjom odlaznih baza i prelaskom na domaće tržište. Ovo je pravo vreme za pojavljivanje, kada industrija prolazi kroz poteškoće“, saopštio je izvršni direktor WizzAir Jozef Varadi.
Wizz će ovog leta porasti sa nule na 10 odsto domaćeg tržišta, navodi AlikPartners.
„Budući da nemaju konkurente, niskotarifne avio-kompanije rade šta žele“, istakao je predsednik velike italijanske turističke kompanije Gattinoni, Franko Gationi (Franco Gattinoni). On je naveo da je zabrinut za niskobudžetske prevoznike, koji brzo dodaju kapacitet kada su aerodromske takse niske i mogu nestati jednako brzo kada se na drugim mestima pojave bolje mogućnosti, on ovu taktiku opisuje kao „pogoditi i pokrenuti“. Poslednjih meseci Ryanair i Wizz upravljali su privremenim slotovima na milanskom gradskom aerodromu Linate, dok su sa sekundarnim aerodromima sklapali jeftine ponude. Ove avio-kompanije pojačale su svoje prisustvo u čvorištu Alitalije u Rimu-Fiumicinu, a Ryanair je udvostručio broj aviona.
Ryanair, koji je godinama najveći avio prevoznik koji leti iz Italije u zemlje EU, smatra da su njegove niske cene i direktni letovi sa sekundarnih aerodroma postali motor italijanske ekonomije, kao i da državne avio-kompanije i turističke agencije nemaju takvu ulogu. „Ryanair je sastavni deo italijanskog života. Ima letove za destinacije, koje Alitalia nikada nije imala“, napomenuo je izvršni direktor Ryanair DAC, najveće avio-kompanije u Ryanair Group, Edi Vilison (Eddie Vilson). Njegova aviokompanija ovog leta ima 630 linija sa italijanskih aerodroma
Ekspanzija letenja po povoljnim cenama primetna je u čitavoj Evropi, gde su avio-kompanije sa punim brojem usluga izloženije dugotrajnim i poslovnim putovanjima, a sektor će se sporije oporavljati. Covid-19 „mogao bi biti prekretnica za tri evropska niskotarifna prevoznika“, saopštio je upravljački partner u Aviation Strategy, Džejms Halsted (James Halstead). Izvršni direktor ITA Fabio Lazerini (Fabio Lazzerini) priznaje da je nedostatak Alitalije na tržištu ostavio prostor za „agresivnu kampanju konkurenata“. Rekao je da će ITA uspostaviti komercijalno partnerstvo sa avio-kompanijom sa punim servisom, kako bi se suprotstavila ekspanziji niskobudžetnih rivala. To nagoveštava strategiju indirektne konkurencije sa onima poput Ryanair i WizzAir, omogućavajući joj da se fokusira na sluge u kojima može dominirati.
„Gubitak tržišnog udela nije nužno loša stvar“, istakao je analitičar Stiven Furlong (Stephen Furlong), koji veruje da će se ITA usredsrediti na magistralne rute ka velikim svetskim gradovima, direktne letove na duge staze do sekundarnih odredišta i nekoliko ključnih domaćih ruta. To će, prema njegovim rečima, učiniti ITA i italijansku avijaciju „drugačijom zveri“ u odnosu na tradicionalne naslednike sa masivnim čvorištima,“ zaključio je Furlong.