SIMPATIČNI RANČIĆI POKRENULI EKOLOŠKU REVOLUCIJU U SRBIJI Oni kese ne bacaju, već od njih prave unikatne proizvode
BiznisBolji posaoEkologijaInovacijeIntervjuLifestylePreduzetnikSrbijaU fokusuVestiZanimljivosti
3.12.2020 12:23 Autor: Julijana Vincan
Knitomania je ekološki i socijalni brend koji je nastao kao pokušaj dvoje studenata da zarade džeparac, ali je brzo nakon osnivanja prerastao u nešto mnogo više – u ekološku revoluciju.
„Sada je to projekat organizacije ‘Redefinisanje’ u kojem želimo da pokažemo praktičan način kako se može doprineti rešavanju određenih ekoloških i socijalnih pitanja. Naša misija je da spasimo drveće, reke, ulice, pa i deponije od plastičnih kesa, kojima je potrebno nekoliko stotina godina da se razlože“, izjavila je Tijana Sibinović za Biznis.rs.
Idejni tvorac Knitomanije je Miloš Todorović, kojem se lampica u glavi za pokretanje biznisa upalila nakon što je primetio da njegova baka Rada hekla predmete od kesa.
„Zapravo, sve je počelo od babine majke, koja je heklala od plastičnih kesa sredinom 90-ih, početkom 2000-ih, kada je ta opcija bila najjeftinija. Naravno, tradicija je ostala u porodici i baba je naučenu tehniku počela da koristi ponovo kada je otišla u penziju i shvatila da ima mnogo kesa koje zagađuju prirodu“, priseća se Tijana.
Naime, Miloš je njeno umeće prilagodio modernim trendovima i najpre ga prikazao na društvenim mrežama, a zatim i na različitim bazarima i festivalima. Ideja je, kako kažu, najpre naišla na podršku prijatelja, ali ekološki potencijal je ubrzo prepoznala i Privredna komora Srbije, organizacije sa kojima su sarađivali, zatim mediji i na posletku zajednica koja je svakog dana sve veća i veća.
„Mi se kao brend razlikujemo po tome što ne ostavljamo otpad za sobom. Zapravo, ceo naš sistem proizvodnje zasniva se na reciklaži. Proizvodi koje prodajemo izrađeni su isključivo od upotrebljenih, ali neoštećenih kesa, pa kupac može biti siguran da je učinio dobro delo za prirodu tako što je kupovinom nekog predmeta od nas sprečio da se veliki broj kesa nađe tamo gde im nije mesto“, naglasila je Sibinović.
Pored ekološke crte, za svoj brend vole da kažu i da je društveno odgovoran. Kako ističu, oblast socijalnog preduzetništva, naime, nije još uvek tačno definisana u našoj zemlji, ali danas su mali projekti i udruženja upravo njegovi pokretači.
„Kod nas proizvode od kesa izrađuju starije žene sa izuzetno niskim penzijama, pa je do sada 10 žena imalo priliku da dodatno zaradi od kuće baveći se svojim hobijem“, navela je naša sagovornica.
Takođe, u projekat su uključene i žene žrtve nasilja iz udruženja „HAJR“, kojima su pre nego što su počele sa radom održali radionicu, a od nedavno su im se pridružile i dve sestre iz neformalnog udruženja „Vredne ruke jedne mame“ sa Kosova i Metohije. Kako ističu, čak trećina ostvarenih prihoda ide njima.
„Naš najpoznatiji i najprodavaniji proizvod je čuveni ‘rančić’, na čiju izradu se, u zavisnosti od dimenzija i kvaliteta, upotrebi između 60 i 100 kesa. Tako smo do sada uspeli da uklonimo iz prirode oko 10.000 kesa. Ne postoji niko ko proizvodi rančiće na ovaj način“, podvukla je Tijana.
Kako se njihova proizvodnja zasniva isključivo na reciklaži, rančevi se izrađuju od kesa koje trenutno imaju na stanju, pa boje i dezeni uglavnom zavise od toga.
„To samo znači da je svaki ranac unikatan, što se našim kupcima uglavnom sviđa. Takođe, svaki kupac može da poruči ranac po svojoj meri, ako imamo resurse, rado ćemo ispuniti svačiju želju“, objašnjava naša sagovornica.
Takođe izrađuju i cegere, pernice, korpice, podmetače i još mnogo toga.
„Stižu praznici, a sa njima i naši ukrasi za jelku, koji su prošle godine u ovo vreme bili izuzetno popularni. Trenutno radimo na sasvim novom proizvodu, a to su privesci, namenjeni za firme sa kojima želimo da sarađujemo“, naglasila je Sibinović.
Ona je pozvala sve koji žele da ih podrže i sarađuju sa njima i ukazala na značaj Knitomanije za društvo sa ekološkog i socijalnog aspekta. Ohrabruje sve zainteresovane da im se jave, ukoliko im se njihova ideja dopada.
„Naši kupci su pre svega prepoznali značaj celog KNITOMANIA projekta. Vole to što se trudimo da smanjimo smeće, a samim tim i da očuvamo životnu sredinu. Iskustvo je pokazalo da sa nama razvijaju taj osećaj korisnosti za zajednicu, koji im pruža nošenje ranca ili nekog drugog proizvoda kupljenog kod nas“, istakla je Tijana.
Dodaje da su proizvodi takođe i veoma lepi, pa su oni koji ih nose u društvu „kul“. Za više od dve i po godine koliko postoje, nisu imali nijednu reklamaciju, zato naša sagovornica zaključuje da su kupci vrlo zadovoljni i kvalitetom njihovih prozvoda.
„Do materijala za rad, zapravo, nije teško doći. Kese su svuda. Obratite pažnju sledeći put kad izađete napolje koliko ih je zakačeno o granje. Nažalost, njih ne možemo da iskoristimo, ali zato, možemo da sprečimo da nove kese tamo završe. Zato nam je potrebna zajednica spremna da kese odvaja kod kuće i da nam ih donira„, naglasila je Sibinović.
Dodaje da je istina da u Srbiji svaka porodica kod kuće ima kesu punu kesa. Zato poziva sve koji ne znaju kako da ih iskoriste, da se jave njima.
„Mi ćemo ih rado udomiti i udahnuti im novi život. Pritom, za svako doniranje kesa kupci ostvaruju 25 odsto popusta na kupovinu ranca. U širem smislu, u ceo proces je uključena čitava ekološki i socijalno osvešćena zajednica. Mi ne bismo uspeli da opstanemo da se sve više ljudi ne okreće tom nekom ‘low/zero waste’ načinu života. U užem smislu – u ‘prvoj postavi’ je troje mladih ljudi – osnivač Miloš, njegov brat Nikola i ja“, objasnila je naša sagovornica.
Dodaje da se njih troje bave logistikom, društvenim mrežama, medijima, organizacijom događaja i radionica, učestvovanjem na seminarima, komunikacijom sa kupcima, firmama, organizacijama, institucijama i tome slično, dok je baka Rada legenda njihovog tima, pošto bez nje ne bi ni bilo ovog koncepta.
„Tu su i druge žene koje naše ideje i kreacije pretvaraju u dela i na tome smo im neizmerno zahvalni. A tu su i naši prijatelji koji nam pomažu oko fotografija i videa uz čiju pomoć na veran način predstavljamo naše proizvode“, naglasila je Tijana.
Kaže da je Knitomanija za sada svima dodatni posao, koji više doživljavaju kao priliku da ispolje kreativnost i pre svega, da višestruko doprinesu zajednici. „Sve kojima se naš koncept sviđa pozivamo da nas podrže na društvenim mrežama“, dodala je ona.