SRBIJA GLAVNI TRGOVINSKI PARTNER SLOVENIJE POSLE EU Razmena veća od 700 miliona evra, uprkos pandemiji
14.8.2020 13:53 Autor: Ljiljana Begović
Spoljno-trgovinska razmena Slovenije i Srbije, uprkos epidemiji Covid-19, u prvih šest meseci 2020. ostala je na sličnom nivou kao prošle godine i iznosi više od 700 miliona evra, kaže Nikola Papak, direktor predstavništva Privredne komore Srbije u Sloveniji, i ističe da je to veliki uspeh.
Papak istovremeno ukazuje da postoji veliki interes ne samo velikih kompanija iz Srbije, već i malih i srednjih firmi za tržište Slovenije kao takvo ili kao poslovne baze za osvajanje EU tržišta. U Sloveniji je registrovano više od 2.000 kompanija u većinskom vlasništvu pravnih ili fizičkih lica iz Srbije.
Prošle godine je sa Slovenijom trgovalo više od 4.400 srpskih kompanija, a povećava se i broj manjih kompanija iz Srbije, koje svoju priliku traže na slovenačkom tržištu.
Predstavnik PKS u Sloveniji ističe da je ukupna vrednost srpskih investicija u Sloveniji dostigla pola milijarde evra.
“Investicije“ MK grupe“ u turizam i bankarstvo su pozitivan primer, kao i trgovca sportske opreme „Sport Vision“, koji je u Sloveniji kupio „Tomas Sport“ i već otvorio 12 prodavnica u Sloveniji pod novim brendom. „Delta Holding“ u Ljubljani planira da gradi još jedan hotel, Holiday Inn, nakon hotela Intercontinental, projekat je spreman i uskoro počinje s izgradnjom. „Comtrade“, koji je pre nekoliko godina preuzeo slovenacki „Hermes Softlab“, zapošljava 600 IT strucnjaka na tri lokacije u Sloveniji, kao i prva velika srpska investicija „Nektar grupe“, koja je kupila poznati brend „Fruktal“, kaze direktor predstavnistva PKS“, navodi Papak, prenosi Tanjug.
Prema njegovim rečima, uspešni primeri investicija iz Srbije su i preuzimanje ljubljanske „Semenarne“ i ulaganje kompanije „Put Inženjering“ iz Niša u proizvodnju i montažu betonskih konstrukcija kroz firmu „Mobeco“ u Leskovcu kod Krškog.
„Arena Sport, koja je u većinskom vlasništvu Telekoma Srbija, u Sloveniji je pokrenula tri televizijska programa u saradnji sa Telekomom Slovenija, a srpska start-up kompanija „Strawberry“ pregovara o saradnji sa nekoliko slovenackih kompanija. „Air Serbia“ se prva od aviokompanija vratila nakon “otključavanja“ ljubljanskog aerodroma”, podseća Nikola Papak.
“Posebno važan kanal za prodor srpske robe na ovo tržište je „Mercator“, koji posebno daje podršku manjim srpskim proizvođačima kroz brend “Ukusi moga kraja“, koji se sada mogu kupiti i u slovenačkim radnjama. „Zlatiborac“ je takođe nedavno napravio prodor na ovo trzište”, kaze Papak.
U Srbiji je registrovano oko 1.200 kompanija, koje su u većinskom vlasništvu slovenačkog kapitala, a ukupna vrednost slovenačkih investicija dostiže 1,6 milijardi evra.
Među glavnim ulaganjima iz Slovenije, pored NLB banke, tu je i investicija Pošte Slovenije u preuzimanju logističke kompanije „Intereuropa“ i investiciju pekara „Don don“, koja u Srbiji posluje od 2008.
„Po broju investicionih projekata, Slovenija je četvrta iza Nemačke, Italije i Austrije. Slovenačke kompanije u Srbiji zapošljavaju oko 25.000 ljudi, te kompanije su među vodećim srpskim izvoznicima i uspešno su promovisale Srbiju kao povoljno i prijateljsko okruženje“, zaključio je Nikola Papak.