Srbija na devetom mestu u svetu po izloženosti pretnjama sa interneta
5.12.2024 08:31 Autor: Redakcija Biznis.rs 1
Tek svaka deseta kompanija štiti sve svoje desktop i laptop računare, a jedva osam odsto to isto radi sa poslovnim telefonima, ostavljajući značajan prostor sajber kriminalcima da pronađu ulaz u infrastrukturu kompanije, rečeno je na konferenciji za novinare kompanije Kaspersky.
Kada je reč o građanima, 55 odsto ispitanih u globalnom istraživanju koje je sprovedeno i u Srbiji – veruje da je bilo uhođeno putem primene neke od tehnologija. Prema stepenu rizika od sajber pretnji koje dolaze sa interneta, korisnici u Srbiji su rangirani na visokom devetom mestu, pokazuju podaci kompanije Kapersky.
Od nas je, po pitanju rizika, u regionu gora situacija samo u Bosni i Hercegovini, dok neslavno prvo mesto drži – Grčka, gde je rizik onlajn napada najveći, čak 21,77 odsto (u Srbiji je 18,27 procenata).
Indeksacija koju je predstavio Kaspersky, ukazuje koliko često je web anti-virus bio aktiviran na mašinama korisnika ove kompanije – ukazuje na stepen rizika od infekcija kojima su računari izloženi i govori o stepenu agresivnosti okruženja kojem su izloženi. Statistika obuhvata samo fajlove iz kategorije malvera.
U skladu sa globalnim trendovima koji govore da je broj novodetektovanih uzoraka malvera u 2024. godini porastao za 14 odsto na 467.000 uzoraka dnevno, Kaspersky beleži umereni rast gotovo svih tipova pretnji i u Srbiji.
Posebno je uvećan broj otkrivenih rensomvera (71,6 odsto više detekcija nego prethodne godine) i šestostruko veći broj finansijskog i bankarskog malvera, usmerenog na bankarske podatke korisnika, bankomate ili POS terminale.
Blagi pad registrovan je samo u broju RDP napada (takozvani Remote Desktop Protocol koji omogućava povezivanje sa drugim računarima). Ovi napadi, kako je objašnjeno – ciljaju prvenstveno zaposlene koji rade na daljinu.
“Ovakvi podaci samo potvrđuju da smo, prethodnih godina, sa pravom upozoravali da naše tržište postaje jednako privlačno sajber kriminalcima kao i ostala globalna tržišta. Digitalna transformacija i sve veća oslonjenost na online servise i kupovinu koja nam donosi brojna olakšanja u svakodnevnom funkcionisanju, postavlja pred korisnike interneta iz naše zemlje potrebu za povećanim oprezom i informisanošću kako bi ostali bezbedni, a u slučaju kompanija i donosi potrebu adekvatne zaštite kompanijske infrastrukture”, komentarisao je Dragan Davidović, generalni direktor kompanije Kaspersky za istočnu Evropu.
Da smo deo globalnih trendova najbolje ilustruje činjenica da korisnici SubsCrab aplikacije u Srbiji odvajaju 784 evra na pretplatu za online servise, i to za prosečno 7,5 takvih servisa po osobi, među kojima prednjače YouTube Premium, Spotify, iCloud+, Netflix i Google One. Ovo samo malo zaostaje za globalnim prosekom od 895 izdvojenih evra za 12 takvih servisa.
Uhođenje putem novih tenologija
Međutim, istraživanje sprovedeno u martu ove godine, na uzorku od preko 1000 ispitanika, pokazalo je da su i zloupotrebe savremenih tehnologija česte, jer je 55 odsto ispitanika potvrdilo da je bilo (ili veruje da je bilo) uhođeno putem primene neke od tehnologija (15 odsto korišćenjem aplikacije na telefonu, osam odsto kroz neovlašćen pristup web kameri, sedam odsto kroz laptop aplikaciju). Više od petine (21 odsto) ispitanika potvrdilo je da je iskusilo neki oblik uznemiravanja od osobe sa kojom su u romantičnoj vezi, bilo da je reč o slanju neželjene imejl poruke (osam odsto), slikanju ili snimanju bez dozvole (sedam odsto), fizičkom uhođenju (pet odsto), preuzimanju naloga na društvenim mrežama (četiri odsto) ili instalaciji stalkerver programa.
Prosečan trošak kompanije za sajber napade dva miliona dolara
Opsežno istraživanje koje je kompanija Kaspersky sprovela u oktobru ove godine na 27 tržišta širom sveta, pokazalo je veoma ozbiljnu statistiku kada su u pitanju kompanije; više od polovine (51 odsto) bilo je žrtva sajber napada i svaka peta kompanija (19 odsto) imala je i iskustvo curenja podataka.
„Ovaj postotak značajno je varirao u zavisnosti od veličine kompanije – dok je 11 odsto velikih (enterprise) kompanija imalo i curenje podataka prilikom sajber napada, to je bio znatno češće slučaj sa sektorom malih i srednjih preduzeća (28 odsto). Troškovi izazvani samo jednim napadom, koji uključuju direktne troškove i investicije potrebne za oporavak je za 65 odsto najvećih kompanija uveliko prelazio iznos od dva miliona dolara“, naveo je Dragan Davidović.
Ni za mala i srednja preduzeća taj trošak nije bio beznačajan, jer je dve trećine (68 odsto) imalo troškove koji prevazilaze 50.000 dolara.
Gotovo sve kompanije koje su iskusile sajber napad (99 odsto) prijavilo je smetnje u aktivnostima u različitim sektorima (42 odsto u komunikaciji, 40 odsto u marketing automatizaciji, 35 u podršci klijentima, 32 odsto u razvoju proizvoda ili proizvodnji) što je samo povećalo stepen ozbiljnosti i napora potrebnih za oporavak od napada.
Pročitajte još:
Ipak, svega deset odsto kompanija štiti sve svoje korporativne i desktop računare, a samo osam odsto to isto radi sa svim korporativnim mobilnim telefonima, ostavljajući značajan prostor sajber kriminalcima da pronađu ulaz u infrastrukturu kompanije.
MAJA
6.12.2024 #1 AuthorČudi me da nismo prvi