LANSIRAN NOVI PROGRAM ZA BOLJI BIZNIS

AmCham spaja biznis i inovacije kroz saradnju kompanija i startapova

Bolji posaoInovacijeInvesticijeMoja firmaPoslovanjeSrbija

9.12.2025 13:13 Autor: Jelena Stjepanović 0

AmCham spaja biznis i inovacije kroz saradnju  kompanija i startapova AmCham spaja biznis i inovacije kroz saradnju  kompanija i startapova
Američka privredna komora u Srbiji (AmCham) pokrenula je inicijativu za povezivanje kompanija i startapova koje bi kroz različite modele saradnje inovirale poslovanje i uzajamno... AmCham spaja biznis i inovacije kroz saradnju  kompanija i startapova

Američka privredna komora u Srbiji (AmCham) pokrenula je inicijativu za povezivanje kompanija i startapova koje bi kroz različite modele saradnje inovirale poslovanje i uzajamno se razvijale, povećavale konkurentnost i efikasnost na veoma zahtevnom tržištu na kojem su inovacije ključne za opstanak i rast.

Predsednik Upravnog odbora AmCham Stefan Lazarević kazao je na konferenciji „Biznis i inovacije – modeli održive saradnje“ da se kompanije sve više suočavaju sa izazovima kako da održe i unaprede produktivnost, kako da budu otpornije na sve promene i da se lakše adaptiraju kako bi ostale relevantne u ekonomiji i kako bi dalje doprinosile daljem ekonomskom razvoju.

“Sve je to nemoguće bez inovacija i u tom smislu postoji sve veća želja i potreba za povezivanjem sa lokalnim inovatorima. AmCham želi da bude most u povezivanju između startapova i kompanija. Naša ideja je da podržavamo i pomažemo kompanijama i startapovima da pronađu adekvatne modele saradnje“, kazao je Lazarević.

Ovogodišnja anketa AmChama o tome šta kompanije članice misle o regulatornom i poslovnom ambijentu u Srbiji pokazala je da bi dve trećine kompanija volele da čuju koji su to modeli i načini saradnje sa startapovima, a veliki broj kompanija je izrazilo želju za direktnim kontaktom sa startap zajednicom i zato smo odlučili da pokrenemo ovu inicijativu, istakao je on.

Kako to rade Microsoft, Unilever, Maersk

Saradnja velikih kompanija i startapova je u svetu sve češća, a modaliteti saradnje su različiti. Kompanija Maersk, na primer, bira koja će rešenja startapova koristiti njenim poslovnim ciljevima. Do sada je investirala u više od 40 kompanija od kojih je četiri dostiglo vrednost veću od milijardu dolara, a šest su uspešno prodate.

Unilever, sa druge strane, bira da dodeljuje grantove startapima u bespovratnom iznosu od 50.000 evra i stavlja ih direktno u kontakt sa svojih 400 brendova da reše neke poslovne izazove. Rezultat tog procesa je da nalazi povoljnija i jeftinija rešenja od svoje konkurencije.

Microsoft daje direktno kredite startapovima, ima 1.000 zaposlenih koji rade samo sa startapovima i rezultat je više od 2.000 kompanija koje su nastale na ovaj način.

Dva modela saradnje

Dušan Obradović, direktor SEE UP akceleratora, koji je partner AmChama na ovom projektu rekao je za Biznis.rs da će postojati dva modela saradnje.

“Jedan je da korporacija kaže koji problem želi da reši i mi ćemo shodno tome naći startap koji se najbliže bavi tom temom, staviti ih za sto i prilagoditi očekivanja i jedne i druge strane. Razvijaćemo i voditi taj projekat“, kazao je Obradović.

To je, prema njegovim rečima, veoma važno jer često do saradnje između kompanija i startapa koji su savršeni partneri ne dođe iz nekog banalnog razloga. Nedostaje im iskustvo u pregovaranju, potrebno je da ih neko vodi kroz taj proces, da razume i jednu i drugu stranu. „Drugi model je povezivanje startapova sa nekom od članica AmChama, za koju smatraju da bi im bio dobar partner“.

Ceo proces je zamišljen na način da će u njega biti birane samo one kompanije koje jasno znaju šta žele da postignu, koje imaju odvojene ljude koji će biti zaduženi za komunikaciju i koje imaju budžete i jasnu strategiju i način odlučivanja.

„Onaj ko ne inovira neće postojati i sve te korporacije to znaju, čak i na srpskom tržištu. Toliko je brza promena da je ozbiljna zabluda biti otuđen. Nemamo vremena za gubljenje. Ako kompanije misle da šest meseci donose odluku o tome da tri meseca rade pilot sa startapom, neka ne ulaze u ovo“, kazao je Obradović.

AmCham je na konferenciji pozvao kompanije članice, ali i startapove da se prijave za učešće u ovom programu.

AmCham je poslovno udruženje 270 kompanija koje posluju u Srbiji i zapošljava oko 120.000 ljudi.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.