Beogradske plate „krive“ za poskupljenje usluge angažovanja privatnih autobusa
InfrastrukturaPoslovanjeSrbija
12.9.2024 11:39 Autor: Milica Rilak 11
Iz materijala za predstojeću sednicu Skupštine grada Beograda, u koje je Biznis.rs imao uvid, vidi se da je ASP Strela – Obrenovac kao nosilac konzorcijuma u poslu javnog prevoza na 293 autobuske linije u glavnom gradu zatražio aneksiranje ugovora i promenu cene po kojom prevoznici obavljaju tu komunalnu delatnost.
U materijalu dostavljenom gradskim odbornicima ASP Strela tvrdi da je nastupila „promena uticaja zbirnih parametara“ na osnovu kojih se formira njihova cena rada, odnosno cenovnik za angažovana vozila u prigradskom i lokalnom prevozu.
Iz obrazloženja se vidi da je rast zarada u glavnom gradu zapravo presudni deo „promene“ koja je dala osnova Streli Obrenovac da kao nosilac konzorcijuma zatraži promenu cene po kojoj se obavlja prevoz.
Parametri za promenu cene se, prema Ugovoru o javno-privatnom partnerstvu o obavljanju komunalne delatnosti sa Strelom i ostalim članovima konzorcijuma, prate tako što se porede sa stanjem na konkretan datum, unet u taj sporazum koji je potpisan 15. septembra 2023. godine.
Parametri su, inače, promena vrednosti kursa evra sa početnim stanjem na dan 31. avgust 2023 godine, promena cene evro-dizela sa početnim stanjem na isti datum, promena bruto prosečne zarade u Beogradu sa početnim stanjem u junu 2023. i promena indeksa potrošačkih cena sa početnim stanjem u julu 2023. godine.
Svaki parametar nosi određeni udeo u određivanju toga da li će do korekcije cena doći ili ne, a ugovorom o javno-privatnom partnerstvu propisano je da se cene ne menjaju ako se promena parametara kreće u opsegu od minus do plus pet odsto.
ASP Strela, prema dokumentaciji u koju je Biznis.rs imao uvid, u svom zahtevu tvrdi da je kontrolom na dan 7. jula ove godine, kada je napravljen presek stanja, ustanovila da je „nastupila promena uticaja zbirnih parametara“ na osnovu kojih se formira cenovnik koja je veća od plus pet odsto, i koja iznosi 5,112 odsto.
Naime, parametar promene bruto prosečne zarade u Beogradu u aprilu 2024. pokazao je da je ona porasla za 12,2 odsto u odnosu na „početno stanje“ iz osnovnog ugovora, tačnije u odnosu na jun 2023. godine. U aprilu 2024. prosečna bruto zarada u Beogradu, kako ističe ASP Strela, iznosila je 167.655 dinara, dok je u junu 2023. godine iznosila 149.424 dinara. Kako parametar visine bruto zarade u Beogradu učestvuje sa 26 odsto u formiranju cenovnika, izračunato je da ta promena sa sobom nosi 3,172 odsto ili 3,172 procentna poena korekcije.
Sa druge strane, doprinos promene vrednosti kursa evra čak je negativan i iznosi minus 0,022 odsto, dok je rast cene evrodizela, koji inače potencijalno najviše utiče na promenu cene usluge prevoza ovog konzorcijuma, na dan 7. jul doprineo korekciji sa 1,277 odsto, a inflacija sa još 0,685 odsto.
Tako je ASP Strela izračunala da je ugovorni opseg premašen i da ima pravo na korekciju cene za angažovana vozila: 3,172 plus 1,277 plus 0,685 minus 0,022 jednako je 5,112 odsto „korekcije“.
Na taj zahtev su zapravo u obraćanju javnosti ukazali sindikati Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) Beograda, uz ocenu da „Strela koristi monopolski položaj da diktira cenu prevoza koja se isplaćuje iz budžeta Beograda“.
Kada je reč o novim cenama, predloženim Aneksom ugovora o javno-privatnom partnerstvu ASP Strela u ime konzorcijuma prevoznika, u kome su još i Strela iz Uba, kao i preduzeća Lasta i Lastra, traži da se ubuduće prevoz obavlja po neto ceni po pređenom kilometru od 167,59 dinara za solo autobus, 202,66 dinara za zglobni autobus i 126,23 dinara za minibus.
U rešenju o davanju saglasnosti na nacrt Aneksa ugovora o javno-privatnom partnerstvu o kome će se izjašnjavati odbornici Skupštine grada u ponedeljak, 16. septembra, stoji da je „nosilac posla grupe prevoznika ASP Strela-Obrenovac podneo zahtev za povećanje osnovne cene rada“, kao i da je „proverom podataka navedenih u zahtevu utvrđeno da su ispunjeni uslovi za promenu/povećanje cena prevoza za više od pet odsto usled promene vrednosti parametara“.
Konstatuje se i da se tim aneksom u skladu sa članom 42. Ugovora vrši korekcija jediničnih cena prevoza za 5,1123 odsto za solo, zglobne i minibuseve.
U materijalu se nalaze i saglasnosti na ovakav tekst rešenja – jedna je Gradskog pravobranilaštva, koje međutim samo konstatuje da je dokument u koji su imali uvid zaista aneks ugovora i naglašava da su za tehničke i ekonomsko-finansijske aspekte nadležni odgovarajući gradski sekretarijati.
Druga saglasnost je beogradskog Sekretarijata za finansije, koji navodi da je u Sektoru za budžet razmotren „dostavljeni materijal“ i da je dejstvo na budžet grada Beograda „neutralno“.
„Sa stanovišta delokruga rada ovog sektora obaveštavamo vas da nemamo primedbi… Eventualne aktivnosti čije sprovođenje proizilazi iz navedenog predmetnog akta moći će se finansirati isključivo u okviru odobrenih aproprijacija korisnika koji je nadležan za njegovo sprovođenje i u skladu sa tekućom likvidnošću budžeta u momentu preuzimanja obaveze, odnosno realizacije akta. Posebno napominjemo da je direktni budžetski korisnik odgovoran za postupanje u skladu sa zakonom“, stoji u mišljenju Sekretarijata za finansije.
Istaknuto je i da „predloženi akt ima neutralno dejstvo na budžet Grada Beograda za 2024. godinu“, kao i da „sredstva za navedenu namenu nisu potrebna“.
Pročitajte još:
Podsetimo da će se gradski odbornici na sednici 16. septembra izjašnjavati o rebalansu budžeta Beograda.
ASP Strela – Obrenovac je nosilac posla grupe prevoznika koji su prošle godine preuzeli posao javnog gradskog prevoza na 293 autobuske linije vredan 69,1 milijardu dinara. U narednih 10 godina, prema ugovoru o javno-privatnom partnerstvu, ASP Strela i ostali prevoznici treba da obezbede ukupno 340 vozila za prevoz na teritoriji opština Mladenovac, Obrenovac, Barajevo, Sopot, Grocka i Lazarevac.
DOBRILA
13.9.2024 #1 AuthorNe znam ko je kriv , ali sto se tice prigradskog prevoza,laste i slicno , putnici ce jos malo da idu pesaka ,jer ovo sa cenama nije normalno…
STEPA
17.9.2024 #2 AuthorBaš tako
LEBRON
13.9.2024 #3 AuthorPolako privatnici pokrivaju ceo grad
NELY
14.9.2024 #4 AuthorJednostavno prevoza fali , svi resursi potrebni , bez privatnika drzava sama ne moze da popuni potreban kapacitet, samo treba veca kontrola ispravnosti vozila
Highlighter
13.9.2024 #5 AuthorSa tih 340 vozila,moći će da pokriju sve one autobuse koji su izgoreli na teritorijama pomenutih opština
PAVLE-2005
13.9.2024 #6 AuthorDobiće on i vise to se zna odavno
SHALIMAR
13.9.2024 #7 AuthorDonice sta su i trazili,amo da gradski i prigradski prevoz dobro funkcionise…
BIJUTI27
15.9.2024 #8 AuthorNe, nego je takva praksa u Srbiji. Na svakom tenderu prolazi najbolji ponuđač, koji promeni cenu nakon dobijanja posla.
gagica
15.9.2024 #9 AuthorKome sada namestaju veliku zaradu
ELLA
16.9.2024 #10 AuthorSamo se pune dzepovi podanika a prevoz iz dana u dan sve rizicniji
BIJUTI27
2.10.2024 #11 AuthorZna se ciji busevi i ko kupi kajmak!!!!!