Black Friday i sezonske akcije u Srbiji – kako razlikovati pravu priliku od marketinškog trika
31.10.2025 15:52 Autor: Redakcija Biznis.rs 3

Poslednjih godina, Black Friday i sezonske akcije postale su pravi fenomen i u Srbiji. Brendovi najavljuju “nevjerovatne popuste”, trgovine su preplavljene natpisima o sniženjima, a potrošači sve češće kupuju pod pritiskom “samo danas” i “poslednja prilika”.
Ipak, između istinskih pogodnosti i marketinških trikova razlika je velika. U vremenu kada se popust koristi kao psihološki alat, finansijska pismenost i digitalna pažnja postaju najbolja zaštita potrošača.
Psihologija popusta: zašto reagujemo na crvene etikete
Ljudi na popuste ne reaguju racionalno, već emocionalno. Marketing stručnjaci to znaju – zato popusti dolaze u crvenoj boji, uz riječi poput ekskluzivno, hitno, ograničeno. Istraživanja pokazuju da osećaj “propuštene prilike” (tzv. FOMO efekat – fear of missing out) ima snažan uticaj na odluku o kupovini.
Zato mnoge “akcije” zapravo nisu akcije – već psihološki trik koji podstiče impulsivnu kupovinu. Prava ušteda nastaje tek onda kada kupujete ono što vam stvarno treba, i to po ceni koja je zaista niža od redovne.
Kako prepoznati stvarnu ponudu
Da biste razlikovali marketinški trik od stvarnog popusta, dovoljno je primeniti nekoliko jednostavnih pravila:
- Uporedite cene – pre i posle “akcije”. Ako je artikl nedelju ranije koštao isto ili slično, popust nije stvaran.
- Proverite trajanje akcije. Kratkotrajni popusti od jednog dana su češće stvarni; oni koji traju mesecima najčešće su fiktivni.
- Koristite digitalne alate poput kalkulatora popusta – on precizno pokazuje koliki je stvarni procenat sniženja.
- Ne verujte svemu što piše “do -70 odsto” – u praksi se ta cifra često odnosi na tek nekoliko proizvoda, dok je ostatak ponude snižen minimalno.
Prava akcija je ona koja ima transparentne uslove, jasnu početnu i sniženu cenu, te ne koristi “sitna slova” kao izgovor.
Kalkulator popusta: alat za hladnu glavu
Kada se emocije umire, dolazi logika. Kalkulator popusta je jednostavan, ali efikasan alat za racionalnu kupovinu. Umesto da nagađate kolika je zaista razlika u ceni, dovoljno je da unesete stari i novi iznos – i odmah dobijate stvaran procenat popusta.
Ovaj alat posebno pomaže kada su sniženja predstavljena u različitim valutama ili kada trgovine koriste “do” formulacije koje zamagljuju stvarnu vrijednost ponude. Kupci koji koriste kalkulator popusta donose bolje odluke, jer znaju tačno koliko uštede ostvaruju – i da li je popust vredan kupovine.
Kada popust zapravo nije ušteda
Nije svaka niža cena automatski dobra ponuda. U praksi, mnoge trgovine nekoliko sedmica pre Crnog petka povećavaju cene, a zatim ih tokom “akcije” vraćaju na staro stanje. Tako kupac ima utisak da je dobio sniženje, iako zapravo plaća istu cenu.
Drugi trik su ograničene količine – “samo danas” i “samo deset komada” često stvaraju osećaj panike i ubrzavaju kupovinu. Rešenje? Kupujte planski, ne impulsivno.

Ako proizvod ne biste kupili po punoj ceni, verovatno vam nije ni potreban na popustu.
Sezonske akcije: kada se zaista isplati čekati
U Srbiji se sezonske akcije održavaju nekoliko puta godišnje, a najpovoljniji periodi obično su:
- januar i februar – zimske rasprodaje,
- maj i jun – prolećna i letnja sniženja,
- novembar – Black Friday i Cyber Monday,
- decembar – praznične i novogodišnje ponude.
Kupci koji planiraju unapred, prate popuste i čekaju pravi trenutak, mogu ostvariti uštede i do 30–40 odsto godišnje. Ključ nije u tome da trošite manje, već da trošite pametnije – kupovinom onoga što vam stvarno treba, po najnižoj ceni u godini.
Najčešće greške kupaca tokom velikih sniženja
- Kupovina iz navike. – “Svake godine kupujem na Black Friday-u” nije strategija.
- Kupovina bez plana. – Bez liste prioriteta, svaka reklama izgleda primamljivo.
- Zanemarivanje stvarne potrebe. – Popust ne znači vrednost ako proizvod ne koristite.
- Neproverene online trgovine. – Uvek kupujte samo na sajtovima sa HTTPS zaštitom i jasno navedenim kontaktima.
- Plaćanje bez poređenja. – Uporedite najmanje tri prodavca pre nego što odlučite.
Kupovina bez plana je kao odlazak u prodavnicu gladan – uvek potrošite više nego što ste planirali.
Kako razlikovati stvarne popuste od „nameštenih“ pre same akcije?
Jedan od najčešćih trikova u maloprodaji je tzv. „predsezonsko dizanje cena“, gde trgovci nekoliko sedmica pre akcije postepeno povećavaju cene kako bi kasnije mogli istaknuti navodne popuste od 40 ili 50 odsto.
Da bi se to izbeglo, kupci bi trebali:
- Beležiti cene proizvoda koji ih zanimaju najmanje 3–4 nedelje pre akcije;
- Koristiti price tracker alate ili jednostavne Excel tabele za praćenje promena;
- Pratiti cene kod više trgovaca i upoređivati ponude kroz vreme.
Ako je cena pred Black Friday već rasla, pa se samo “vratila” na staro, reč je o lažnom popustu.
Kupac koji koristi kalkulator popusta može brzo izračunati realan procenat i odmah prepoznati prevaru.
Kako biznisi mogu etično koristiti popuste, a da ne izgube profit?
Popusti nisu samo alat za prodaju – oni su i test poverenja između brenda i potrošača.
Kupci sve više cene iskrenu komunikaciju i transparentnost, pa kratkoročne prevare dugoročno štete reputaciji.
Da bi zadržali profit i poverenje, mali i srednji biznisi mogu:
- Nuditi ograničene, ali iskrene popuste od 10–20, umesto nerealnih “do -80 odsto”;
- Kombinovati popuste s vrednošću, npr. besplatnom dostavom, produženom garancijom ili poklon vaučerom;
- Koristiti kalkulator popusta za precizno planiranje marže i izbegavanje gubitaka;
- Graditi lojalti programe umesto stalnih rasprodaja — jer je zadržati kupca jeftinije nego privući novog.
Etika u oglašavanju postaje važnija od agresivnih cena. Kupci sve češće biraju brendove koji poštuju njihovu inteligenciju i ne manipulišu emocijama.
Kako planirati kupovinu kroz celu godinu, a ne samo na Black Friday?
Black Friday je samo jedan dan – ali pametan potrošač planira 365 dana. Najveća greška je trošiti impulzivno u novembru, a ignorisati prilike tokom godine.
Evo kako se to može promeniti:
- Napravite godišnji kalendar kupovine – zimske rasprodaje (januar/februar), sezonske akcije (maj/jun) i praznične ponude (decembar);
- Kombinujte popuste s cashback programima i plaćanjem na rate – to je način da se planirana kupovina pretvori u sistem štednje;
- Kreirajte lični “fond za kupovine”, gde mesečno odvajate manji iznos koji koristite samo tokom velikih akcija.
Kupovina prestaje biti trošak onog trenutka kad postane deo vašeg finansijskog plana.
Kako će izgledati Black Friday budućnosti
U narednim godinama, očekuje se da će veštačka inteligencija, personalizovane ponude i real-time analitika potpuno promeniti način kupovine. Kupci će dobijati individualne popuste na osnovu navika, a trgovine će nuditi dinamične cene koje se prilagođavaju potražnji.
Ipak, suština ostaje ista – informisan kupac uvek pobeđuje. Bez obzira na tehnologiju, najbolji alat i dalje je zdrav razum, hladna glava i kalkulator popusta.
Pamet kupuje, emocije troše
Black Friday i sezonske akcije mogu biti sjajna prilika – ali samo ako ih iskoristite pametno. Kupovina s planom, provera stvarnih cena i korišćenje alata poput kalkulatora popusta pomažu da se izbjegnu marketinške zamke.
Ako želite dodatno razviti osećaj za pametnu potrošnju i naučiti kako da prepoznate vredne ponude, na sajtu akcije.hr možete pronaći i korisne članke o planiranju kupovine i finansijskoj pismenosti.















Jj992
31.10.2025 #1 AuthorMarketinski trikovi sve, nema sta!
JANJIC
31.10.2025 #2 AuthorBaš istina, sve više ‘popusta’ je samo reklama. Prave akcije su retke, ali se i dalje mogu naći ako se uporede cene.“
PAVLE-2005
1.11.2025 #3 AuthorDa li uopšte verujete da ima popusta sem na par artikala koji se inače ne kupuju