Brojne nedoumice privrednika oko novih pravila korišćenja SEF-a
27.9.2024 14:19 Autor: Ljiljana Begović 5
Ministarstvo finansija organizovalo je dve konferencije na kojima je obveznicima PDV-a koji su korisnici sistema elektronskih faktura (SEF) pokušalo da objasni nova pravila koja važe od 1. septembra, uz odgovore na brojna pitanja zainteresovanih.
Teme konferencije održane u četvrtak bile su – značaj i svrha elektronskog evidentiranja PDV-a, zatim izmene u pojedinačnoj i zbirnoj evidenciji PDV-a, kao i elektronska evidencija prethodnog poreza.
Pomoćnik ministra finansija u Sektoru za fiskalni sistem Dragan Demirović govorio je o značaju izmena i uticaju na korisnike SEF-a, ali i o pojedninačnim izmenama koje se odnose na obveznike PDV-a.
Evidentiranje PDV-a se propisuje za privrednike koji su PDV dužnici u smislu Zakona o PDV, i to onda kada PDV dug nije već iskazan u izdatoj elektronskoj fakturi ili fiskalnom računu i kada se ne odnosi na PDV na uvoz koji obračunavaju carinski organi.
PDV se evidentira onda kada dug nije vidljiv u nekom od sistema u nadležnosti Ministarstva finansija, i to SEF, Sistem za upravljanje fiskalizacijom ili Carinski sistem. Takođe, obaveza evidentiranja postoji i za smanjenje PDV duga kada su ispunjeni uslovi da se izvrši smanjenje obračunatog PDV-a.
Rok za evidentiranje PDV-a u Sistemu elektronskih faktura je 10 dana nakon isteka poreskog perioda za koji se vrši evidentiranje (u kome je nastao PDV dug ili smanjenje PDV duga).
Najviše nedoumica i pitanja bilo je u vezi sa zbirnim i pojedinačnim evidencijama PDV-a.
Irina Stevanović Gavrović, načelnica Odeljenja za porez na dodatu vrednost u Ministarstvu finansija, predstavila je novine koje se odnose na elektronsko evidentiranje prethodnog poreza. Prema njenom objašnjenju, prethodni PDV će se evidentirati kao zbirni podaci, ali sistematizovani prema izvoru prethodnog PDV-a, i to u zavisnosti od toga da li je iskazan na e-fakturama, fiskalnim računima ili drugim dokumentima.
Prethodni PDV koji se koristi po takozvanim internim obračunima iskazivaće se podeljen na deo koji se odnosi na obračune po ino računama i obračune po računima obveznika PDV-a.
Kod obveznika se najveći broj podataka o poreskoj obavezi i prethodnom PDV-u iskazuje u poreskim evidencijama pojedinačno, po računu ili obračunu. Ti podaci za potrebe POPDV-a, a sada i za potrebe evidencija u SEF-u, sabiraju se po određenim kriterijumima da bi se dostavili kao zbirni podaci. Takvi zbirni podaci u postupcima kontrole ponovo se razlažu na pojedinačne.
U pojedinačnu evidenciju PDV-a u SEF-u evidentira se PDV po osnovu prometa dobara i usluga, onda kada je poreski dužnik primalac dobara ili usluga, odnosno za usluge iz inostranstva za koje se primalac smatra poreskim dužnikom – ako se promet smatra izvršenim na teritoriji Srbije.
Takođe, u pojedinačnu evidenciju ulazi i PDV po osnovu prometa dobara i usluga uz naknadu, uključujući i primljeni avans za taj promet, koji se vrši obvezniku poreza na prihod od samostalnih delatnosti (u smislu Zakona o porezu na dohodak građana) i obvezniku poreza na dobit pravnih lica (u smislu Zakona o porezu na dobit pravnih lica) koji nisu korisnici SEF-a.
Kada je reč o zbirnoj evidenciji, tu se radi o PDV-u za koji postoji obaveza evidentiranja u skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju, odnosno za PDV dug koji nije iskazan u izdatoj elektronskoj fakturi, izdatom fiskalnom računu i koji se ne odnosi na PDV na uvoz koji obračunava carinski organ), a za koji nije predviđeno da se evidentira u okviru pojedinačne evidencije.
Ukoliko elektronska faktura za PDV oporeziv promet u jednom poreskom periodu nije izdata u roku od 10 dana u tom slučaju se, na osnovu odredbi člana 21. Pravilnika o PDV-u, evidentira PDV dug po osnovu navedenog prometa, i to u okviru pojedinačne evidencije. Kada elektronska faktura bude izdata, iskazuje se smanjenje evidentiranog PDV, i to u okviru zbirne evidencije.
Takođe, pravilnikom o PDV-u predviđeno je da se za više pojedinačnih isporuka može izdati jedna elektronska faktura pod uslovom da isporučilac u svojoj evidenciji obezbedi podatke o tim isporukama (datum prometa, količina ili obim usluga, vrednost, poreska stopa…).
Obveznik PDV-a je u obavezi da izda najmanje jednu elektronsku fakturu u toku poreskog perioda u zavisnosti da li je mesečni ili kvartalni obveznik PDV-a. Prethodno je obaveza bila da se mora izdati jedna faktura u toku kalendarskog meseca.
Rok za izdavanje fakture je osam dana od isteka poreskog perioda (za fakture iz septembra rok za izdavanje je 8. oktobar). Pre izmena rok je bio 15 dana po isteku kalendarskog meseca.
Pročitajte još:
Kao datum prometa na takvoj fakturi naznačava se datum poslednje isporuke dobara ili usluga ili poslednji dan poreskog perioda. Prethodno se za podatak o datumu prometa navodio poslednji kalendarski dan ili poslednji dan perioda za koji je izdata e-faktura.
Ako se izdaje faktura za vremenski period koji je kraći od poreskog perioda, tada se za datum prometa označava datum poslednje isporuke dobara ili usluga.
PAVLE-2005
27.9.2024 #1 AuthorUglavnom na kraju bude komplikovano
DZENI
29.9.2024 #2 AuthorUvek je tako
SUNCICA
28.9.2024 #3 AuthorSumnjivo je nase ministarstvo, ne znam koliko im treba verovati
MISKO
28.9.2024 #4 AuthorMnogi od njih se možda pitaju o bezbednosti, procedurama ili troškovima vezanim za korišćenje sefa
SHALIMAR
28.9.2024 #5 AuthorSamo neke peripetije,kako ljudi da pohvataju sve izmene…