CEFTA radi na proširenju Zelenih koridora na sve prelaze sa susednim EU članicama
26.10.2024 10:34 Autor: Redakcija Biznis.rs 6
U okviru CEFTA sporazuma, čiji je potpisnik i Srbija, intenzivno se radi na proširenju Zelenih koridora, posebnog režima za transport robe, prema susednim članicama Evropske unije, u koji je trenutno uključeno samo nekoliko prelaza prema Hrvatskoj, Grčkoj i Italiji, a na kojima se primenjuje CEFTA SEED elektronska platforma brze razmene carinskih podataka, izjavila je danas projektna menadžerka SEED+ projekta pri CEFTA Sekretarijatu Edna Karadža.
„Inicijativa Zelenih koridora bila jedna od najuspešnijih inicijativa saradnje u CEFTA koja je u međuvremenu proširena na sve prelaze unutar CEFTA, ali i na neke prelaze sa susednim članicama EU i to sa Grčkom na Bogorodica-Evzoni prelazu i Hrvatskom, gde će, nakon trenutne inicijalne probne faze na nekoliko prelaza, biti uključeni svi prelazi sa Bosnom i Hercegovinom i Crnom Gorom za putni prevoz. Sa Italijom, za pomorski prevoz, u inicijativu su uključeni Bar-Bari/Ancona i Durres-Bari/Ancona“, rekla je Karadža u intervjuu agenciji Beta.
Ona je podsetila da je Inicijativa Zeleni koridori, pokrenuta u vreme pandemije, služila za očuvanje trgovine i ubrzanje procesa carinjenja lekova, medicinske opreme i robe osnovne potrošnje.
Karadža je navela da je to bilo omogućeno kroz CEFTA SEED sistem za elektronsku razmenu podataka, jer je informacija o dolasku ove robe bila najavljena pre dolaska na prelaz svim organima uključenim u kontrolu robe na prelazima, te su oni mogli da provere dokumente unapred i daju prioritet kamionima koji su prevozili tu specifičnu robu.
Prema njenim rečima, nakon pandemije Inicijativa Zeleni koridori predstavlja instrument za olakšavanje trgovine kroz razmenu podataka i dokumenata unutar SEED sistema između svih učesnika, ubrzanje kretanja robe, produbljivanje carinske saradnje, te poboljšanje koordinacije rada agencija na prelazima.
Takođe, ona služi i za poboljšanje upravljanja rizicima, poboljšanje poslovnog okruženja, povećanje transparentnosti, smanjenje troškova trgovine i osiguranje kontinuiranog lanca snabdevanja.
Podsetila je i da su 8. oktobra Srbija i Mađarska takođe napravile značajan korak ka unapređenju trgovine i mobilnosti potpisivanjem Memoranduma o razumevanju radi proširenja Inicijative Zeleni koridori.
„Ovaj Sporazum će olakšati trgovinu između Srbije i Mađarske, donoseći značajne ekonomske koristi za privredu obe potpisnice. Ova ekspanzija predstavlja važan korak ka harmonizaciji carinskih procedura i jačanju ekonomske integracije sa EU“, rekla je Karadža.
Ona je objasnila i da je, kao rezultat Inicijative Zeleni koridori, počelo prikupljanje podataka o vremenu čekanja/procesiranja na carini od početka 2022. godine, te da podaci prikupljeni 2022. godine služe kao osnova za buduće analize.
Precizirala je da izračunato čekanje i procedure u okviru SEED sistema uključuje merenje vremenskog intervala od momenta kada carina na izlaznoj ispostavi završi carinske procedure i odobri izlaz, do momenta kada carina na ulaznoj ispostavi prihvati carinsku deklaraciju i odobri ulazak kamiona.
„Tako mereno prosečno vreme čekanja i procedura na svim prelazima unutar CEFTA-e u 2023. godine bilo je 86 minuta, što je sedam minuta manje po kamionu nego u 2022. godini. Imajući u vidu ukupan broj prelaza kamiona u celoj CEFTA-i tokom 2023. godine, to čini ukupno smanjenje čekanja/procesiranja od nešto manje od 20 godina za celu CEFTA-u i za sve prevoznike“, naglasila je ona.
Govoreći o nameri da se dodatno ubrza prelazak kamiona sa kvarljivom robom unutar CEFTA-e, Karadža je navela da su od početka ove godine, lekovi, medicinska oprema i roba osnovne potrošnje, koja je u vreme pandemije bila odabrana za prioritetni prolaz, zamenjena sa lako kvarljivom robom, poput svežeg voća i povrća, živih životinja, mleka, mesa i slične robe, tako da sada ta roba ima prioritet prelaza u CEFTA.
„Što se tiče Srbije, prioritetni prolaz za lako kvarljivu robu je omogućen je na tri prelaza i to Batrovci sa Hrvatskom, Horgoš sa Mađarskom i Vatin sa Rumunijom. Takođe, imajući u vidu da je trgovina unutar CEFTA sporazuma udvostručena u poslednjih deset godina, i u 2022. iznosila je 12 milijardi evra, puno radimo i na ubrzanju kretanja robe unutar CEFTA“, kazala je Karadža.
Prema njenim rečima, mereći vremena čekanja i procesiranja robe na ulasku iz jedne CEFTA strane u drugu, identifikuju se razlozi dužih vremena čekanja na konkretnim prelazima unutra CEFTA kako bi pomogli odgovornima sa donošenjem pravih odluka s ciljem skraćenja vremena čekanja.
Na pitanje da li se planiraju novine u carinskim procedurama koje bi ubrzale transport Karadža je navela da je savremena trgovina kompleksna i da su za prevoz robe potrebni mnogi dokumenti.
Pročitajte još:
„Ideja o SEED sistemu proizašla je kao rešenje za izazove sa kojima se suočavaju ekonomski operateri, ali i carinske uprave i ostale inspekcije, jer SEED, kroz razmenu podataka i dokumenata, omogućava carinskim upravama i inspekcijama da bolje alociraju svoje resurse, poboljšaju analize rizika, smanje vreme čekanja na prelazima i redukuju troškove“, objasnila je ona.
Na primer, kako je kazala, u poslednje tri godine razvijeni su novi sistemi, na način da su preuzeti trenutni sistemi EU koji su prilagođeni potrebama CEFTA strana i na taj način podržavajući njihov put ka EU.
Srbija ove godine predsedava CEFTA organizacijom.
ELLA
27.10.2024 #1 AuthorKamioni i dalje na granicama cekaju i po 5 dana
PIKSI
27.10.2024 #2 AuthorSlazem se prvo to treba resiti
LAV
27.10.2024 #3 AuthorBukvalno me tako , treba naci resenje
HANA
27.10.2024 #4 AuthorPrioriteti bi trebalo da se postave prvenstveno…
SUNCICA
27.10.2024 #5 AuthorNaravno da protok robe treba da ide bolje, samo da se izregulise krijumcarenje
JEKSICA25
27.10.2024 #6 AuthorInteresantno