Da li je pretplata ključ za uspešan biznis?
IzdvajamoMesečnikPoslovanjeSrbija
9.11.2025 15:25 Autor: Redakcija Biznis.rs 7

Model pretplate decenijama je prisutan u izdavaštvu – novine, časopisi, razne publikacije koje stižu u poštansko sanduče nakon što se korisnici pretplate na određeni period, najčešće mesečni ili godišnji. Pojavom kablovskih i mobilnih operatera ovakav model naplate usluga je rastao, a pravi bum doneli su digitalni servisi, online platforme sa filmovima i serijama, kao i pretplata na usluge korišćenja različitih teretana istovremeno.
Trajnost korišćenja usluge ili robe ovde je ključni faktor, kao i mogućnost većeg izbora. Klijent svoju redovnu (za njega ponekad dosadnu) obavezu prebaci na drugoga, a pružalac usluge ili prodavac robe ima unapred poznat promet, što umnogome olakšava poslovanje.
Pretplata, subscription ili membership kao koncept poslovanja poslednjih godina se raširila i na druge oblasti, pa se možemo pretplatiti na razne edukacije, online treninge, zdravstvene usluge, kurseve, a i na gotove obroke i užine koji stižu na kućni prag, sveže namirnice koje dolaze direktno sa njive ili čak dečije knjige.
Logika je jednostavna – ako nešto kupujemo i koristimo redovno, zar nije lakše pretplatiti se, tim pre što nam to često donosi i nižu cenu, a prodavcu lojalnost kupaca i manje troškova za reklame.
Gotovi obroci štede vreme i novac
U današnjem sve bržem tempu života nešto uglavnom mora da ispadne iz dnevnog rasporeda. Sve češće je to priprema ukusnih i kvalitetnih obroka kod kuće. Prepuštamo to drugima, bilo da kupujemo u prodavnici ili naručujemo gotove obroke. Ako se u sve umeša i želja za zdravom ishranom, onda je mogućnost da brigu prepustimo profesionalcima pravo rešenje za obe strane.
Broj firmi koje se bave pripremom i dostavom gotovih obroka je sve veći, a vremenom se specijalizuju, obogaćuju ponudu i prilagođavaju potrebama mušterija. U odnosu na klasičnu prodaju hrane u restoranima ili kioscima, kod pretplate je situacija izvesna – zna se broj obroka, potrebne količine, bolje se upravlja nabavkom namirnica, manje se baca i profit je unapred predvidiv. Aleksandar Strigačev, direktor firme Cross Food koja priprema i na kućnu adresu isporučuje zdrave obroke, objašnjava za Biznis.rs da ovakva pretplata zaista ima i dodatnih prednosti.
– Kupovina u prodavnicama zahteva vreme za odlazak, stajanje u redovima, a često i ne postoji veliki izbor gotove hrane. Mi zato imamo dvonedeljni meni koji se ne ponavlja, a sadrži meso, živinu, ribu, sir, žitarice, povrće i deserte bez šećera. I sve to donosimo spremno uveče na adresu mušterije – kaže Strigačev.
Polazište ovakvih biznisa je redovna potreba ljudi za hranom, ali tu su i ostale svakodnevne potrebe, vrlo zgodne za „pretplatiti se“. Upravo se na kontinuiranu upotrebu svojevremeno oslonila i čuvena kampanja kompanije „Dollar Shave Club“ kada je pozvala kupce da se pretplate na brijače i sebe potpuno oslobode povremenog odlaska u kupovinu ili naručivanja ovog proizvoda. Za razliku od usluga, roba do kupaca uglavnom ide preko maloprodajnih lanaca što povećava njenu cenu, a kada kompanija direktno šalje proizvod onda je to jedna marža manje. Tako brijači „sami“ stižu do na kućni prag svojih pretplatnika i to baš kad se stari potroše, a pritom su i jeftiniji.

Članarinom protiv znakova starenja
I svakodnevna nega žena je odličan primer za kontinuitet na kojem može da se gradi biznis. Dnevna rutina kroz pretplatu ili članarinu je vrlo primamljiva i efikasna. Jelena Jovanović, instruktorka vežbi lica, osnovala je brend „Joga lica Jelena – Lepo lice bez iglice“. Za dame koje žele da se na prirodan način neguju i uspore posledice starenja bez ubrizgavanja hemijskih supstanci osmislila je vežbe lica koje je u početku držala na treninzima uživo. Potom je za vreme pandemije pokrenula online treninge, kao i tromesečni program za vežbe kod kuće. Međutim, primetila je da čim se program završi, iako imaju snimke za dalji rad, žene više ne vežbaju redovno.
– Pokazalo se da upravo kontinuitet i podrška čine ključnu razliku, jer su oni neophodni u vežbi lica. Tako je nastala ideja o pretplati – modelu koji ženama omogućava da vežbaju, neguju se i napreduju iz meseca u mesec, uz moju stalnu podršku. Dakle, imaju snimke, ali i redovne treninge uživo kada vežbaju zajedno sa mnom, i mogu da postave pitanja i dobiju prilagođene smernice. Mislim da je najveća vrednost u tome što je program živ i dinamičan, to stvara povezanost i motivaciju, a upravo to je ono što nedostaje kada neko samostalno vežba po snimcima – objašnjava Jovanovićeva u razgovoru za Biznis.rs dodajući da joj sistem mesečne pretplate omogućava i da stalno unapređuje korisničko iskustvo, jer prati potrebe klijenata i prilagođava im sadržaj.
Istovremeno i sama uči i napreduje, i onda u realnom vremenu deli nova saznanja, što je dodatna vrednost za žene koje su na članarini. Kod ovako specifične usluge vrlo je važan faktor zajedništva svih koji su uključeni, jer im to daje povezanost i opuštenost, i onda membership nije samo poslovni model, kako objašnjava naša sagovornica, već način da zajedno grade kulturu prirodne nege i autentične lepote.
– Zajednica je postala srce mog brenda. Stvorila se posebna veza sa ženama koje su tu iz meseca u mesec. One osećaju da su deo nečega što traje i razvija se, i to im pomaže da održe kontinuitet jer se program stalno menja, osvežava i donosi nešto novo – zaključuje Jelena Jovanović.
Pretplata na patike – vratiš stare i stižu nove
Jedan švajcarski proizvođač opreme za trčanje pre nekoliko godina pokrenuo je novi koncept nazvan On Cyclon koji podrazumeva iznajmljivanje patika umesto njihove prodaje. Dakle, željene patike uopšte ne kupujete, već se putem sajta pretplatite i one stižu na vašu adresu. Svakog meseca plaćate pretplatu, a nakon šest meseci vraćate ih i dobijate potpuno nove. Ideja je da svoje patike za trčanje menjate svakih pola godine da biste bili sigurni da se one nikada ne istroše i deformišu toliko da rizikujete povrede.
Uz sve pogodnosti pretplate u ovom slučaju kod kupca je prilikom odlučivanja prisutan i ekološki momenat. Kako se navodi na sajtu kompanije, stare vraćene patike biće samlevene i ponovo iskorišćene za izradu delova novih patika. Na taj način se smanjuje trag zagađenja, odnosno osećaj krivice kod kupca što čestom kupovinom zagađuje životnu sredinu.
Neke želje postaju stvarnost uz korišćenje pretplate
Pored klasične kupovine automobila, lizinga ili rentiranja, model pretplate uvukao se i na automobilsko tržište. Uz mesečnu pretplatu i u Srbiji je moguće voziti luksuzne automobile bez ikakve obaveze kupovine, i bez ikakvog depozita. Pojedini uvoznici omogućili su ovakvu uslugu najčešće na jedan, tri ili 12 meseci. U cenu su uključeni svi troškovi osim goriva.
Razlika u odnosu na rent-a-kar uslugu jeste cena – mesečna pretplata je značajno jeftinija nego što bi koštala rent-a-kar usluga za isti period. A prednost u odnosu na vlasništvo jeste lagodnost – nema brige o održavanju, popravkama, zameni guma, osiguranju, administraciji, pa čak i putarinama. I naravno, na ovaj način možete nekoliko meseci ili godina voziti i luksuzne automobile koje zbog visoke cene ne biste kupili.
Pročitajte još:
Pretplata za mališane koja se mnogostruko isplati
Zanimljiv primer prodaje putem pretplate ponudio je sajt Knjižica.rs. Ideja je da se kupac pretplati na uslugu izbora i dostave dečjih knjiga jednom mesečno na željenu adresu. U dogovoru sa kupcem knjižice se prilagođavaju uzrasu deteta i njegovim interesovanjima.
Ideja osnivačica ovog biznisa zapravo ima više dimenzija i ciljeva – ovakva pretplata je odlično rešenje za roditelje jer ih oslobađa obaveze da tačno znaju koja knjiga je u tom trenutku najbolja za njihovo dete. Umesto njih to proceni stručni tim Knjižice i onda nema bacanja para na izdanja koja detetu nisu zanimljiva.
– Šaljemo jednu knjigu mesečno koja je provereno dobra. Pošto su nam deca bombardovana igračkama i knjigama koje ni ne gledaju, jer ih imaju previše, želele smo da im vratimo momenat radosti i čekanja nečega što je vredno, a stvoreno samo za njih. Paket koji šaljemo stiže adresiran na dete, tako da se ono oseti važno i srećno, jer je stiglo nešto baš za nju ili njega – poručuje Marija Marković, jedna od osnivačica Knjižice.
Dodatna prednost ovakve pretplate jeste razvijanje strpljenja kod dece, jer uz iščekivanje paketa deca uče da zaista postoje stvari koje vredi čekati. A uz čekanje i silno radovanje unapred raste i ljubav prema knjigama i učenju, tako da se ovakva usluga zaista višestruko isplati.
Autor: Vesna Živanović Vukmirica
Tekst je objavljen u oktobarskom broju štampanog izdanja Biznis.rs















SABRINA
9.11.2025 #1 AuthorZa određene usluge je svakako korisno.
REA
9.11.2025 #2 AuthorNaravno, pretplata je sjajna — plaćaš unapred i nadamo se da će kupac stvarno biti tu kad zatreba.
Žarko
9.11.2025 #3 AuthorOdličan tekst, bravo za novinarku i redakciju.
JEKSICA25
9.11.2025 #4 AuthorPretplata može biti ključ uspeha ako donosi stabilan prihod i dugoročno gradi lojalnost kupaca.
Jeca
9.11.2025 #5 AuthorU nekim situacijama mnogo znaci.
ZVONČICA
9.11.2025 #6 AuthorMislim da itekako jeste
LAV
9.11.2025 #7 AuthorSnalaze se na razne nacine.