Deonica od Paraćina do Trupala predviđa nov most, tunel, podvožnjake i nadvožnjake
27.8.2025 15:31 Autor: Aleksandra Kekić 8



Projekat rehabilitacije železničkog koridora Beograd-Niš obuhvata modernizaciju približno 230 kilometara postojeće železničke pruge između Beograda (Resnik) i Niša. Cilj projekta je da se omogući brzina vozova do 200 km/h i značajno unaprede usluge prevoza putnika i robe. Očekuje se da će modernizacija značajno poboljšati kvalitet, bezbednost i efikasnost usluga putničkog i teretnog saobraćaja.
Za potrebe planiranja, koridor je podeljen na tri deonice: od Beograda (Resnik) do Velike Plane, od Velike Plane do Paraćina i od Paraćina do Trupala (Niš).
Celokupnim projektom rehabilitacije upravlja Infrastruktura železnice Srbije (SRI), uz tehničku podršku Delegacije Evropske unije. Projekat je u fazi razmatranja za finansiranje od strane Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Evropske investicione banke (EIB). Shodno tome, mora biti usklađen sa standardima iz oblasti zaštite životne sredine i društva koje propisuju ove međunarodne finansijske institucije, pored nacionalnog zakonodavstva.
Na javnom uvidu je studija o proceni uticaja na životu sredinu i društvo za deonicu od Paraćina do Trupala, koja je podeljena na tri poddeonice: Paraćin – Stalać (ukupna dužina biće 20,4 km, zadržaće se dvokolosečni režim), Stalać – Đunis (isključena, jer se razvija odvojeno i nalazi se u naprednijoj fazi pripreme – jednokolosečna) i Đunis – Trupale (ukupna dužina biće 37,7 km, zadržaće se dvokolosečni režim).
Kako će izgledati nova pruga?
Pruga će biti elektrifikovana, podržavaće teretni saobraćaj velikih opterećenja (do 22,5 tona po osovini) i biće prilagođena za međunarodne vozove. Sve stanice će imati bezbedne i pristupačne perone za putnike. Svi putni prelazi biće zamenjeni podvožnjacima ili nadvožnjacima, a u potpunosti će biti ograđena.
“Planirana železnička pruga biće moderna brza pruga izgrađena u skladu sa evropskim standardima. Omogućiće brz, bezbedan i pouzdan saobraćaj za putničke i teretne vozove”, navedeno je u dokumentu.
Dodaje se da bi zadržavanje železnice u postojećem stanju dovelo do pogoršanja kvaliteta i bezbednosti saobraćaja, kao i do odstupanja od razvojnih ciljeva Srbije i obaveza prema EU.
Poddeonica Paraćin – Stalać podeljan na tri segmenta
Poddeonica Paraćin – Stalać takođe je podeljena na tri segmenta. Prva je stanica Paraćin – Striž, a nova trasa u velikoj meri prati postojeću. Planirana je gradnja mosta u Paraćinu, koji će biti izgrađen na istoj lokaciji kao i postojeći. U Striži je nekoliko kuća planirano za rušenje radi izgradnje podvožnjaka.
Drugi segment je Striža – Sikirica. Nova trasa prolazi između naselja Ratare, Gornje Vidovo, Sikirica i Krezbinac.
Sikirica – Lučina je treći segment, a ovde je planiran podvožnjak u naselju Drenovac. Trasa se ukršta sa regionalnim putem koji povezuje Pojate i Ćićevac. U Ćićevcu nova trasa u većem delu prati postojeću, međutim, planirana su dva izmeštanja: jedno na ulazu u stanicu, koje podrazumeva ispravljanje krivine i pomeranje za 40 metara u pravcu zapada, i drugo dalje duž trase, sa pomeranjem od 50 metara u istom pravcu

Poddeonica Đunis – Trupale paralelno sa Južnom Moravom
Ova poddeonica prostire se paralelno sa Južnom Moravom. Počinje na postojećoj trasi, dva kilometra istočno od naselja Praskovče. Pre ulaska u naselje Vitkovac planirana je izgradnja novog tunela Đunis, dužine 580 metara, sa izmeštanjem trase. Stanica u Vitkovcu biće srušena.
U naseljima Donji Ljubeš i Srezovac planirane su korekcije krivina. U selu Trnjane predviđena su dva izmeštanja, a nekoliko objekata u tom području biće srušeno. I u Žitkovcu je planirano rušenje više objekata i novi podvožnjak, a u naselju Moravac novi nadvožnjak.
Kroz selo Grejač predviđen je niz korekcija krivina koje će dovesti do pomeranja trase i do 600 metara. U Supovcu će doći do izmene trase pruge koja će biti pomerena severnije. Takođe, između Mezgraje i sledećeg naselja, Vrtište, planirane su korekcije krivina koje uključuju pomeranje trase i do 600 metara u odnosu na postojeću prugu.
Pročitajte još:
U okviru Studije predizvodljivosti (PFS) završene 2022. godine, sprovedena je Višekriterijumska analiza (MCA) radi procene tri razvojne varijante. Varijanta dva izabrana kao najuravnoteženije rešenje.
Ona je obezbedila: značajno bolju operativnu efikasnost i kraće vreme putovanja, čime se unapređuje konkurentnost železnice; veći potencijal za prelazak sa drumskog na železnički prevoz, čime se doprinosi smanjenju emisija ugljen dioksida i zagađujućih materija; manji rizik od nezgoda, naročito na putnim prelazima, čime se poboljšava javna bezbednost javnosti i mogućnost za ciljana poboljšanja u pogledu životne sredine i društva, kao što su zadržavanje stanica na istim lokacijama radi izbegavanja raseljavanja i smanjenja uticaja buke i vibracija, bez većeg kompromisa po brzinu i efikasnost.
BILJKA
27.8.2025 #1 AuthorPotreban je novi most.
Jovica
28.8.2025 #2 AuthorSvaka cast. Podrzavam
LEBRON
28.8.2025 #3 AuthorSamo neka se grade putevi mostovi…
Teta
28.8.2025 #4 AuthorGluposti, treba nam sto pre normalna oruga od Paracina do BG jer se sada po skoro 4 sata putuje a nekad se za 8 sati stuzalo di mora! Toliko o NAPRETKU SRBIJE! SAMO VOJVIDINU UNAPREDUJU, GRADE, INVESTIRAJU, A OSTATAK, POSEBNO CENTRALNE SRBIJE, SU BAS ZAPOSTAVILI!
Kiki
29.8.2025 #5 AuthorZa ovaj projekat su potrebne milijarde i iseljavanje čitavih naselja i sela kod Paraćina, zbog jednog brzog voza koji neće ni da ima putnike, danas svako ima svoj automobil ili dva, to je besmisleno, nema ni narod ni država nikakav benefit od ovoga
Sone V
29.8.2025 #6 AuthorOdlicna akcija i zaista je vrhunska
Ono sto meni kao mestaninu sela Trupala ameta je to da mi i dalje nemamo kanalizaciju
Trupale selo sa preko 1000 domova
Pravi se kolektor izmedju Trupala i Popovca za preradu otpadnih voda a mi nemamo.kanalizaciju
Ajde malo mucnite glavom i uradite kanalizaciju
Ivana
31.8.2025 #7 AuthorIzgleda da niste skoro putovali vozom, ali mogu vam reći da ima dosta putnika
Vitez od Lazarice
2.9.2025 #8 AuthorI vi to zovete voz pa gotovo u bivšoj jugi su išli brže nego ovi današnji.Voz koji saobraća na relaciji Požega Jagodina na dionici od Kruševac do Kraljeva kreće se brzinom od 20 do40km na sat ja sam da biciklom bio brži i pre sam od njega stigao u Stupanju…🤔🚲😆