Digitalizacija kao ključ za veću transparentnost javne uprave
IntervjuIzdvajamoPoslovanjeSrbija
24.4.2025 08:01 Autor: Marko Andrejić 2



Nakon skoro tri i po godine od pokretanja portal „eKonsultacije“ povećao je transparentnost u procesu kreiranja propisa i planskih dokumenata. Njegova osnovna funkcija je da se građanima, organizacijama i privredi omogući jednostavno, kontinuirano i efikasno uključivanje u donošenje odluka i kreiranje javnih politika na svim nivoima vlasti. Pored toga, ovaj portal omogućava organima javne uprave da, od samog početka rada na propisima i planskim dokumentima, neposredno uključe predstavnike šire javnosti, odnosno građane, u ovaj proces, što doprinosi i povećanju pravne sigurnosti.
Portal je opremljen praktičnim alatima koji su prilagođeni potrebama korisnika. Izborom oblasti za koju su zainteresovani, uz mogućnost ostavljanja pisanih predloga, mišljenja i sugestija na objavljene dokumente, korisnici aktivno učestvuju u procesu oblikovanja javnih politika. Na taj način se omogućava kontinuirano učešće zainteresovane javnosti u stvaranju sigurnijeg i kvalitetnijeg društvenog i poslovnog okruženja.
O značaju jednog ovakvog portala, dosadašnjim rezultatima i planovima za naredni period Biznis.rs je razgovarao sa Bojanom Tošić, direktorkom Republičkog sekretarijata za javne politike.
Koji su ključni razlozi zbog kojih je uspostavljen portal „eKonsultacije“? Šta ste prepoznali kao najveći problem kada je reč o organizaciji i sprovođenju konsultacija i javnih rasprava?
„Ključni razlog zbog kojeg je uspostavljen portal eKonsultacije jeste potreba za većom transparentnošću i efikasnijim uključivanjem građana, udruženja i privrednika u proces kreiranja propisa i planskih dokumenata. Prepoznat je problem nedovoljnog i nesistematičnog učešća zainteresovane javnosti u procesu donošenja odluka, konkretnije – u izradi propisa i planskih dokumenata na svim nivoima vlasti. Organizacija i sprovođenje konsultacija i javnih rasprava nisu bili dovoljno ‘prisutni’ u javnom prostoru, niti dovoljno dostupni građanima i privrednim subjektima jer su se održavale uživo na određenom mestu gde bi zainteresovane strane trebalo da dođu, što je iziskivalo i određene troškove, kako bi mogli da učestvuju.
Portal je praktično instrument – alat čija jednostavna i praktična rešenja treba da doprinesu otklanjanju navedenih problema, uz podsticanje neposredne interakcije između organa javne vlasti kao donosioca odluka i šire javnosti.
Pored toga, portal je kreiran tako da u potpunosti ‘prati’ zakone i podzakonske propise kojima je uređena oblast uključivanja javnosti u proces donošenja odluka, što omogućava nadležnim organima da efikasno i realizuju sve propisane obaveze.“

Koliko dugo radi portal i kakva je statistika iza njega? Koliko je javnih rasprava i konsultacija sprovedeno i koliko je različitih organa javne uprave do sada koristilo portal?
„Portal je počeo sa radom u decembru 2021. uz značajnu podršku GIZ-a i bilateralne podrške Nemačke. Međutim, 2024. godine uz podršku švajcarske vlade, kroz program ‘Odgovorne lokalne finansije i uključivanje građana’ koji sprovodi organizacija Helvetas, portal je značajno unapređen i razvijene su nove opcije koje su specifično prilagođene potrebama lokalnih vlasti.
Tokom 2024. na portalu su konsultacije i javne rasprave sprovedene za 97 nacrta zakona i podzakonskih propisa i 14 dokumenata javnih politika. Ukupno 11 organa javne uprave je objavljivalo navedene dokumente, dok je ukupan broj institucija koje su do sada koristile portal veći od 30 i taj broj se konstantno povećava.“
Koja je najveća korist od portala „eKonsultacije“, šta kažu korisnici?
„Portal eKonsultacije je dobio pozitivne ocene od korisnika, posebno zbog toga što je povećao vidljivost rada organa javne uprave i olakšao pristup informacijama o propisima i planskim dokumentima nadležnih institucija. Konkretno, građani, privreda i udruženja građana imaju pristup svim dokumentima koji se odnose na javne politike i propise u izradi – od započinjanja rada na nacrtu do finalnog predloga za usvajanje, što je značajna novina u odnosu na period pre uspostavljanja portala.
Još jedna korist je u tome što je svim zainteresovanim stranama omogućeno da neposredno učestvuju u tim procesima, dajući komentare na nacrte dokumenata, učestvujući u anketama ili se obaveštavajući o predstojećim događajima kao što su okrugli stolovi, javne debate i fokus grupe. Na portalu se objavljuju i izveštaji o sprovedenim konsultacijama i javnim raspravama, iz kojih je vidljivo da li su i u kojoj meri predlozi učesnika prihvaćeni i uvršteni u konačnu verziju konkretnog dokumenta.“
Pročitajte još:
Kakvi su planovi za dalje? Da li se planira uvođenje novih funkcionalnosti, obuhvat još nekih formi uključivanja javnosti i slično?
„Republički sekretarijat za javne politike će uz podršku partnera, poput švajcarske vlade i organizacije Helvetas, nastaviti sa unapređenjem portala eKonsultacije. U planu je razrada postojećih i uvođenje novih alata koji će povećati interaktivnost i poboljšati ukupno korisničko iskustvo za sve strane u konsultativnom procesu. To podrazumeva razvoj analitike u cilju preciznijeg praćenje učinka konsultacija i javnih rasprava, dodavanje novih oblika komunikacije i povezivanje sa drugim digitalnim platformama.
Jedan od ključnih ciljeva jeste omogućavanje još lakšeg korišćenja portala, razvojem alata koji će to osigurati. Ideja nam je da obezbedimo ravnopravan pristup informacijama i mogućnost izražavanja mišljenja svim građanima. Konačno, svako dodatno unapređenje ovog portala doprinosi izgradnji poverenja između institucija i zainteresovanih strana na svim nivoima vlasti, što je od izuzetnog značaja za kreiranje politika u opštem interesu.“
Jelena
24.4.2025 #1 AuthorSjajan primer kako digitalna rešenja mogu doprineti većoj transparentnosti i uključivanju građana u donošenje važnih odluka. Portal eKonsultacije je korak napred ka otvorenijoj i odgovornijoj javnoj upravi.
darmar
24.4.2025 #2 AuthorDigitalizacija treba svuda da se uvede