Dobit sakupljača šumskih plodova u padu od 2021. godine
18.2.2025 17:46 Autor: Miljan Paunović 7



Sakupljanje šumskih plodova u Srbiji ima dugu tradiciju, ali i značajan ekonomski potencijal koji domaći preduzetnici tek počinju da uviđaju. Od pečuraka, šumskih jagoda i borovnica, do lekovitog bilja i tartufa, prirodni resursi Srbije nude širok spektar proizvoda sa visokom tržišnom vrednošću, kako na domaćem, tako i na inostranom tržištu.
Iako se ovaj sektor oslanja na sezonski rad i prirodne cikluse, sve veća potražnja za organskim i prirodnim proizvodima stvara priliku za profesionalizaciju i standardizaciju delatnosti. Istovremeno, izazovi poput neuređenog tržišta, regulative i otkupnih cena ograničavaju njegov razvoj.
U ovom sektoru dominiraju sakupljači i otkupljivači gljiva, odnosno pečuraka. Prema podacima iz 2022. godine, ukupan izvoz gljiva vredeo je oko 25 miliona evra, a najviše novca – odnosno deset miliona evra za 282 tone – vredeo je plasman sušenih gljiva u Italiju, Švajcarsku, Francusku, Nemačku, kao i Veliku Britaniju, SAD i Ujedinjene Arapske Emirate (UAE).
Rezultati u ovoj delatnosti prilično zavise od vremenskih prilika, pa zbog toga mogu da budu vrlo promenljivi.
U pandemijskoj 2020. godini ukupna dobit svih firmi koje posluju u delatnosti sakupljanja šumskih plodova iznosila je 4.668.000 dinara, da bi u 2021. porasla na 37 miliona dinara, a 2022. godine se znatno smanjila na 12,3 miliona dinara.
Na kraju 2023. godine dobit je ponovo bila nešto niža i iznosila je 8.839.000 dinara, pokazuju podaci bonitetne kuće CompanyWall.

Ivana Stanojević, direktorka kompanije Tartufi SR, kaže za Biznis.rs da je na ideju da se bavi tartufima došla zahvaljujući svom ocu koji je bio treći tragač na tartufe u Srbiji.
„Odrasla sam uz tartufe i iz prve ruke videla kako ova delatnost funkcioniše. Primetila sam da je tržište neorganizovano, da nedostaje transparentnost i jasna struktura. U svemu tome prepoznala sam svoju stratešku priliku i odlučila da uđem u ovaj posao, sa ciljem da podignem industriju na viši nivo“, objašnjava Stanojević.
Naša sagovornica kaže da 2015. godine, kada je započela biznis, nije mogla ni da nasluti koliko će put biti zahtevan, pun prepreka i izazova.
“Ušla sam u sve to spontano, sa osnovnim znanjem o tartufima kao sirovini, ali bez uvida u celokupnu industriju i tržište. Sve sam morala da učim u hodu. Kao i svaki drugi posao, ni ovaj nije lak. Svakodnevno se suočavam sa brojnim izazovima, nedoumicama i situacijama koje zahtevaju brze odluke. Neizvesnost je prisutna na svakom koraku, ali pretpostavljam da je to prirodan deo svakog ozbiljnog poslovanja. Uprkos svemu, zadovoljna sam početkom i smatram da su svi izazovi koje smo prevazišli vredni truda“, ocenjuje Ivana Stanojević.
Ona ističe da su za samo nekoliko godina poslovanja uspeli da pokriju čitavu Srbiju, te da su prisutni u sva tri ključna kanala – HoReCa, maloprodaja (retail) i e-commerce.
„Nakon što smo se pozicionirali na domaćem tržištu, strateški smo se usmerili na globalno širenje. Danas izvozimo naše proizvode u Ameriku, Kanadu i na Bliski istok, a trenutno aktivno radimo na ulasku na novo tržište – Rusiju. Zadovoljni smo poslovnim rezultatima, iako na početku nismo očekivali ovakve uspehe. Međutim, nijedno postignuće nije došlo samo od sebe – za to je zaslužan ceo moj tim. Svi vredno radimo u svojim sektorima, a takav timski rad garantuje uspeh“, navodi naša sagovornica, uz napomenu da nikada nisu tražili subvencije od države i da su se uvek fokusirali na to da sami investiraju.
„Sav novac koji ulazi u kompaniju reinvestiramo u najvažnije projekte, i trenutno funkcionišemo na taj način. Planovi za naredni period uključuju fokus na inostrana tržišta, kao što su Amerika, Kanada i Rusija. Namera nam je da otvorimo ćerke kompanije na tim lokacijama, kao i da radimo na proširenju asortimana proizvoda. Pod tim ne mislimo samo na tartufe, već i na ceo wild mushroom program“, zaključuje Stanojević.
Na vrhu liste uspešnih preduzeća u ovoj delatnosti je Forest Food d.o.o. iz Velikih Golovoda, sa samo četvoro zaposlenih. Njihova dobit u 2023. godini iznosila je 13.229.000 dinara, a ukupni prihodi 389.267.000 dinara.
U 2022. godini dobit ove firme je bila značajno niža i iznosila je 633.000 dinara, a godinu dana ranije poslovali su sa gubitkom od 6,06 miliona dinara.
Pročitajte još:
Odmah iz njih, nalazi se firma Interfood 60 d.o.o. iz Čačka, koja je u 2023. godini ostvarila dobit od 8.717.000 dinara. Kompanija beleži rast u dobiti u odnosu na 2022. godinu kada je iznosila 6.943.000 dinara. Veoma dobra godina za njih bila je 2021, ako je suditi po dobiti koja je tada iznosila 15,89 miliona dinara.
Na trećem mestu ove liste nalazi se kompanija Tartufi iz Beograda, čiji je ukupan prihod u 2023. godini bio 25.698.000 dinara, dok je dobit iznosila 6.171.000 dinara.
meli77
18.2.2025 #1 AuthorNapraviti sa malom ekipom veliki biznis je nešto zaista za pohvalu
WanderingSpirit
18.2.2025 #2 AuthorPretpostavljam da je negde zakonom regulisana eksploatacija javnog dobra i naknada istih. Nisam neki ekspert ali neumereno branje bilo cega svakako narusava ekosistem.
Žarko
19.2.2025 #3 AuthorŠteta za sakupljača šumskih plodova, vest ko da govori i zanimanju iz nekog drugog vremena ili iz Tolkina
MinjaKristalŠminkanje
19.2.2025 #4 AuthorSvaka čast da su uspeli za samo par godina da pokriju celo tržište u Srbiji. Šumski plodovi su zaista ukusni i zdravi za prehranu.
MinjaKristalŠminkanje
19.2.2025 #5 AuthorSvaka čast da su za svega par godina uspeli da pokriju tržište širom cele Srbije. Šumski plodovi su zaista ukusni i zdravi.
Dux011
19.2.2025 #6 AuthorŠteta zaista.
LEBRON
19.2.2025 #7 AuthorI oni stagniraju