Domaće kompanije ne postavljaju jasne ciljeve za tim bilding, za većinu je to samo izlet
Bolji posaoManifestacijePoslovanjeSrbijaTurizam
3.6.2023 08:01 Autor: Julijana Vincan 13
Iako se tim bilding (team building) u Srbiji može smatrati relativno razvijenim, s obzirom na to da su mnoge organizacije prepoznale važnost ulaganja u razvoj timova i unapređenje radne atmosfere, domaće kompanije i dalje nisu u potpunosti uočile benefite ovakvih korporativnih događaja.
Široke su mogućnosti za tim bilding aktivnosti, kako u prirodi, tako i u zatvorenim prostorima, a pandemija korona virusa uvela je još jednu novinu – online tim bildinge.
Direktorka Art Event agencije u Beogradu Anna Pankova istakla je da je velika razlika između organizacije tim bildinga za domaće i za strane firme. Prema njenim rečima, strane kompanije jasno navedu za koliko ljudi se organizuje događaj i koje ciljeve žele da postignu.
„Za domaće firme je tim bilding samo zajednički izlazak negde, uz određene polusportske aktivnosti kao što su badminton, fudbal ili zajednički roštilj. To je u suštini samo zajednički provod u prirodi“, naglasila je naša sagovornica.
Za tim bildinge, kako kaže, postoje dva vrhunca sezone. Prvi je u aprilu i maju, ali i početkom juna, kada dobija veliki broj zahteva i upita. Sledeći „špic“ je u septembru i početkom oktobra.
Ona je naglasila da su tim bildinzi zapravo igre koje su sa namerom razrađene kako bi se postigao neki konkretan cilj kao što je, recimo, spajanje tima.
„Pokušavamo da domaće firme nekako naučimo da tim bilding nije piknik u prirodi, nego nešto daleko ozbiljnije. Ne košta mnogo, više je reč o ideji i realizaciji. Sami rekviziti nisu skupi, nego se domaća preduzeća uvek plaše da njihovim radnicima nešto neće biti interesantno, da će odbiti nešto novo, pa onda ni ne ponude to svojim ljudima. Međutim, oni koji su ponudili došli su sa idejom i njihovi zaposleni su imali najbolju reakciju na to, gde su bili veoma posvećeni i držali su se zajedno, imali su jaku inicijativu“, navela je Anna Pankova.
Srpske firme, kako kaže, obično žele lagani ručak ili degustaciju vina, ali to zapravo nije tim bilding, jer tu nema prostora za ono što je zaista bitno za jednu kompaniju.
„Naša agencija se fokusira na tim bildinge i različita incentive putovanja, kada ljudi dolaze u Srbiju. Imamo lov na mamuta. Napravili smo Alisu u Zemlji čuda, zatim Sredu Adams, trudimo se da ponuda uvek bude drugačija i malo zanimljivija od standardnih“, objašnjava Pankova.
Kada je reč o turističkim agencijama, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija YUTA Aleksandar Seničić za Biznis.rs kaže da turističke organizacije učestvuju u organizaciji tim bildinga, ali u vrlo maloj meri.
„To je jedna siva zona u kojoj firme same rade. Kompanije same kontaktiraju objekte i prevoznike, i organizuju događaj, što na neki način, ako pogledamo sa stanovišta preduzeća, i jeste logično. Međutim, Zakon o turizmu kaže da ako vežete dve usluge, a to su najčešće prevoz i smeštaj, onda morate da radite kao organizator putovanja. Da biste postali organizator putovanja morate da posedujete određenu licencu, određene garancije…“, objašnjava naš sagovornik.
U ovim uslovima ističe da se čak dešava da to rade i neke firme koje nemaju nikakve dodirne tačke sa samom kompanijom koja pravi tim bilding, već su posrednici u toj priči.
„One rade u ime i za račun nekakvih kompanija koje bi da organizuju tim bildinge, i to su najčešće marketing agencije, što je sve jedna siva zova o kojoj se ne vodi računa, a veliki deo tog posla odlazi van ruku turističkih agencija. Ne treba zaboraviti da je kongresni turizam značajan sektor“, naglasio je Seničić.
Glavni ciljevi organizovanja tim bildinga
Ključni cilj tim bildinga je poboljšanje produktivnosti na radnom mestu kroz zajedničke aktivnosti zaposlenih. U tom pogledu postoji nekoliko najvažnijih stavki.
Unapređenje komunikacije i saradnje: Tim bilding događaji pružaju platformu za izgradnju jačih odnosa među zaposlenima, što rezultira visoko produktivnim timovima. Ove aktivnosti podstiču blisku saradnju i omogućavaju zaposlenima da bolje komuniciraju međusobno, bilo da su iz istog ili različitih odeljenja. Takođe, tim bilding aktivnosti mogu unaprediti komunikaciju sa javnošću.
Motivacija i jačanje timskog duha: Ovakav korporativni događaj je ključan za poboljšanje produktivnosti zaposlenih i postizanje uspeha organizacije. Kroz različite aktivnosti tim bilding podstiče izgradnju pobedničkog duha, motivaciju, međusobno poverenje, samopouzdanje i razvoj liderskih veština. Ove koristi su vidljive, kako kažu stručnjaci poput Pankove, nakon sprovođenja tim bildinga.
Podsticanje kreativnosti i rešavanje izazova: Ovakve aktivnosti mogu podstaći kreativno razmišljanje zaposlenih. Kroz razne zadatke poput slikarskih radionica, filmskih radionica i sličnog, zaposleni se podstiču da razmišljaju „van okvira“. Veštine stečene tokom ovih aktivnosti prenose se na radno mesto i mogu inspirisati zaposlene da se suoče sa izazovima na nov način.
Povezivanje novih članova tima i sticanje novih perspektiva: Upoznavanje novih članova tima i povezivanje zaposlenih oko zajedničkog zadatka je takođe moguće kroz tim bildlinge. Oni pružaju priliku novim članovima da uče od iskusnijih kolega, dok stariji članovi mogu dobiti novu perspektivu. Ohrabrivanje saradnje među ljudima koji nisu prethodno sarađivali rezultira često efikasnijim timskim radom u kancelariji.
Identifikacija lidera: Kroz izazovne zadatke i saradnju moguće je prepoznati pojedince sa izraženim vođstvom i sposobnošću da inspirišu i motivišu ostale članove tima. Ovi događaji omogućavaju organizaciji da identifikuje potencijalne lidere i pruži im priliku da napreduju u svojoj karijeri.
Pročitajte još:
Prema rečima Anne Pankove, važno je i da timski razvoj postane deo kompanijskih planova, i da se tim bilding događaji organizuju prema konkretnim potrebama kompanije. To može biti kada se pridružuju novi članovi tima, tokom restrukturiranja ili promene menadžmenta, ili kada su u toku pripreme za važan projekat.
Pravilno planiranje i raspored događaja osiguravaju njihovu efikasnost i korisnost za organizaciju, pa su takođe veoma važni i doprinose poboljšanju poslovanja samih kompanija.
Cena tim bildinga
Organizatori tim bilding aktivnosti ističu da cena jednog ovakvog događaja zavisi od mnogo faktora, pa je teško preciznije odrediti koliko će „gradnja tima“ koštati kompaniju pre samog dogovora o sadržaju, trajanju, broju učesnika… Ipak, Anna Pankova je pokušala da nam pruži makar okvirnu sliku o tome kako izgleda cenovnik.
„Ima igara koje se rade uz pomoć kancelarijske opreme (hemijske olovke, papiri, spajalice…) i one ne koštaju mnogo jer se plaćaju samo materijali i vodič. Ovakve igre uz pratnju vodiča koštaju oko 10 do 15 evra po osobi. Takođe, postoje i specijalno pravljeni (tailor made) tim bildinzi u kancelariji koji ne zahtevaju nikakvu specijalnu opremu ili rekvizite, već samo stručno osoblje. Na primer, ako dolazi vodič čiji je honorar 2.000 evra, za grupu od 10 ljudi, srazmerno tome će biti i cena tim bildinga“, objašnjava naša sagovornica.
Dodaje da postoje i sportski tim bildinzi, gde se kombinuju roštilj i sportske igre, što obično košta oko 15 do 30 evra po osobi. Igre za koje se prave specijalne dekoracije, nabavljaju rekviziti, zovu animatori ili glumci, mogu da koštaju i od 150 do 250 evra.
Sutra: U svetu sve zastupljeniji virtuelni tim bilding pristup
MAJA
3.6.2023 #1 AuthorTo treba da bude druženje van posla, a pretvara se u ručak ili večeru i pice
SLAVICA
4.6.2023 #2 AuthorPredlazem da TB bude jednom mesecno 🙂
KIMCHI
4.6.2023 #3 AuthorTeam building je i kreiran prvenstveno kao vikend seminar u vezi posla pa izmedju owtalog i druzenje, kod nas se sve svelo na nesto sasvim drugo
Milica
4.6.2023 #4 AuthorZaista se izgubio smisao TB
REA
4.6.2023 #5 AuthorU Srbiji se sve svodi na ice i pice
gagica
4.6.2023 #6 AuthorPa sto da ne i druzenje, ice, pice i zblizavanje…
NATI
4.6.2023 #7 AuthorNekada su bile radnicke igre aktuelne bilo bi zanimljivo da se vrate
VALERIJA
4.6.2023 #8 AuthorTim bildinzi su super stvar samo kad se na kvalitetan način vreme iskoristi.
LAV
4.6.2023 #9 AuthorVazna je zdrava atmosvera u kolektivu i druzenje u tom smislu.
Boba321
4.6.2023 #10 AuthorTim bilding u srbiji sluzi da se svi napiju i opuste tih dana
Grocka
11.6.2023 #11 AuthorSlazem se
Lija
14.6.2023 #12 Authorcugopol
g force
1.6.2024 #13 AuthorDq je dobra poslovna kultura kreirana u kompaniji u kojoj radis, ne bi bilo potrebe za tim bildinzima, ljudi bi se spontano i kad zele i dojle zele zblizavali. Niko nikoga nece zbliziti na silu i teranje da tim bilding bude obavezna aktivnost je nesto sto ima kontraefekat na zaposlene koji razmisljaju drugacije od ovih koji su druzeljubiviji. Zatvorenije jos vise zatvara i stvara se jedna odbojnost prema nametnim aktivnostima, naravno van radne nedelje. Od cega bi kompanije koje rade tim bilding dogadjaje na kraju krajeva zivele da nisu ubedile kompanije da je ovo izvrsna stvar. Budalastina.