Država očekuje prihode od 480 miliona evra od uknjižavanja nekretnina
30.9.2025 09:07 Autor: Redakcija Biznis.rs 0



U Skupštinu Srbije stigao je predlog Zakona o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima ili kako je predstavljen i u javnosti prihvaćen, zakon o legalizaciji, koji je Vlada u petak usvojila. Pred ovim zakonom nalazi se ambiciozan cilj – u narednih pet godina da se u katastar upiše najmanje 80 odsto nepokretnosti koje su trenutno van evidencije. Kako se navodi u obrazloženju zakona to je približno 3,8 miliona nepokretnosti, piše Danas.
Poređenja radi, po prethodnom Zakonu o ozakonjenju donetom 2015. godine uknjiženo je 320.000 objekata.
Prema podacima katastra na osnovu kojih je pisan novi zakon, u Srbiji je upisano u knjige 4,9 miliona objekata, a nije upisano 4,8 miliona. Od tih 4,8 miliona neupisanih nekretnina, 2,1 miliona je nelegalno izgrađeno, a 2,7 miliona je legalno izgrađeno, ali nije upisano u katastar.
Kako se navodi u obrazloženju zakona, „i pored toga što je zakon primenjivan skoro deceniju, rezultat je da polovina nepokretnosti nije upisana u katastar“.
Predlagači zakona identifikovali su uzroke ovako lošeg učinka institucija pod prethodnim zakonom. To su pre svega nedostatak kadrovskih kapaciteta u lokalnim samoupravama i Republičkog geodetskom zavodu koji nisu mogli da izađu na kraj sa velikim brojem zahteva. Drugo, oni ističu da je problem što su postupci vođeni na papiru, odnosno bez digitalnih platformi i sa neusklađenim bazama podataka.
Iako se donošenjem zakona 2015. godine tvrdilo da neće biti tolerisana dalja nelegalna gradnja, ona je u „značajnoj meri nastavljena i posle donošenja zakona“, što je uticalo na kredibilitet sistema.
Na kraju, građani nisu videli korist od ulaska u dugotrajne i skupe postupke, pa mnogi nisu ni podneli zahteve.
Iako su uspostavljeni rokovi prethodnim zakonom, za lokalne samouprave 30 dana za donošenje rešenja od podnošenja kompletne dokumentacije i 15 dana za upis u katastar, prema podacima RGZ prosečno vreme upisa bilo je tri do sedam godina.

Čini se da sadašnja administracija igra na kartu digitalizacije, jer je cilj da se roku od tri godine najmanje 90 odsto predmeta obrađuje u digitalnom obliku i izbegavanja komplikovane procedure i traženja previše papira, ali i niske cene postupka koja ne bi obeshrabrila građane da podnesu zahtev.
Doduše, ostaje da se vidi kako će se rešiti pitanje nedovoljno ljudi u opštinama i katastru, a možda i još više kontrole buduće gradnje koja je svaki put do sada podbacila. Cilj države je da nelegalna gradnja padne na ispod pet odsto ukupne gradnje.
Prema proceni administrativnih troškova koja je dostavljena uz predlog zakona, za domaćinstvo koje prijavljuje porodičnu kuću od 120 kvadrata ukupni trošak je 18.000 dinara. Za vlasnike stana u zgradi od 60 kvadrata trošak je procenjen na 13.000 dinara.
Za građane, preduzetnike i manja preduzeća troškovi se kreću u rasponu od 12.000 do 20.000 dinara, za investitore većih objekata oko 58.000 dinara, dok su za velike infrastrukturne sisteme najviši (preko 170.000 dinara) zbog kompleksne tehničke dokumentacije.
Oni porede to i sa starim zakonom prema kom je administrativni trošak bio od 100.000 do 400.000 dinara, dok je vreme uknjiženja skraćeno sa šest do 24 meseca na „nekoliko nedelja“.
Predlogom zakona se uvodi nova finansijska obaveza – naknada za evidentiranje i upis objekata, delova objekata i zemljišta. Istovremeno se ukidaju sve dosadašnje takse i naknade za proces ozakonjenja.
Za stanove i kuće u kojima se stanuje, naknada za prvu zonu je 1.000 evra, drugu zonu 500 evra, treću zonu 250 evra i na kraju četvrtu zonu 100 evra. Za poslovne objekte preko 500 kvadrata taksa je 10 evra po kvadratu.
Za pomoćne objekte kao što su garaže i radionice plaća se jednokratno 50 evra bez obzira na zonu. Invalidi, borci, porodice sa više dece, samohrani roditelji i korisnici socijalne pomoći su oslobođeni plaćanja taksi.
Kada se saberu administrativni troškovi i finansijske obaveze, odnosno takse, za vlasnike kuće od 120 kvadrata u trećoj zoni ukupni trošak je oko 47.500 dinara, a za stanara u stanu od 60 kvadrata u četvrtoj zoni 24.800 dinara.
Država očekuje da se do 2030. godine evidentira oko 80 odsto nelegalnih objekata, što je oko 1,6 miliona nekretnina.
Pročitajte još:
Od toga očekuju prihode u lokalne kase i republički budžet, kao i u budžet Agencije za prostorno planiranje oko 56,2 milijarde dinara ili oko 480 miliona evra. Raspodela je, 20 odsto opštinama, 70 odsto republičkom budžetu i 10 odsto Agenciji.
Država očekuje i da inkasira 4,2 milijarde dinara godišnje od poreza na imovinu novoupisanih objekata. Oni procenjuju da se na 30-40 odsto nelegalnih objekata već plaća porez.
Kao jednu od glavnih beneficija za vlasnike neuknjiženih kuća i stanova, država vidi uvođenje ovih nekretnina na tržište. Konkretno, oni ističu da kada se nelegalne građevine uknjiže kao privatno vlasništvo, moći će da se daju pod hipoteku. Procena je da će se podići 3,2 milijarde evra kredita čije obezbeđenje će predstavljati ovi objekti što će doneti rast investicija, tržišta nekretnina i uopšte finansijskog sistema.
Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.