Istraživanje portala Biznis.rs: novi način evidentiranja boravka u EU (2)

EES donosi probleme privredi: Koje su negativne posledice?

EUInfrastrukturaIzdvajamoPoslovanjeSrbija

12.10.2025 08:01 Autor: Aleksandra Kekić 8

EES donosi probleme privredi: Koje su negativne posledice? EES donosi probleme privredi: Koje su negativne posledice?
Еlektronsko evidentiranje ulaska i izlaska sa teritorija zemalja EU, Švajcarske, Lihtenštajna, Norveške i Islanda (EES – Entry-Exit sistem), koje postepeno počinje da se uvodi... EES donosi probleme privredi: Koje su negativne posledice?

Еlektronsko evidentiranje ulaska i izlaska sa teritorija zemalja EU, Švajcarske, Lihtenštajna, Norveške i Islanda (EES – Entry-Exit sistem), koje postepeno počinje da se uvodi od 12. oktobra, trebalo bi da donese brojne prednosti – poput veće efikasnosti graničnih provera, bržeg putovanja, sprečavanja neregularnih migracija i veće bezbednosti.

Međutim, ovo će biti veliki udarac na konkurentnost srpske privrede, čiji je krvotok kamionski prevoz. Naime, obračun broja dozvoljenih dana boravka u Šengenskom prostoru, koji podrazumeva 90 dana u bilo kom periodu od 180, nije odgovarajuć za prevoznike.

Kako nam je potvrdio Aleksandar Spasić, generalni sekretar Poslovnog udruženja Međunarodni transport, pomaka kada je reč o prevoznicima i vozačima i dalje nema, iako su se ovim povodom obraćali Evropskoj komisiji u nadi da će se rešenje pronaći, makar u poslednjem trenutku.

“Dešava se da se pet minuta posle ponoći tokom stajanja u koloni na teritoriji zemlje Šengena tretira kao dan proveden u Šengenu – što nije istina jer se vozač tamo našao silom prilika. Rešenje leži u izmeni direktiva, što je jako težak put. Lakši i brži put je da se napravi izuzeće za profesionalne vozače, bez promene direktiva, ali Evropska komisija to ne želi tako da radi”, navodi Spasić.

Ističe da je potrebno da se promeni način obračunavanja vremena boravka vozača u Šengenu, odnosno da se vozačima „ne kradu” dani, nego da se računa detaljno, u minutima.

Ukoliko se ne pronađe izlaz iz ove situacije, doći će do poremećaja u lancima snabdevanja, upozorava Neđo Mandić, direktor Udruženja međunarodnih drumskih prevoznika Srbije. Ističe da je neophodno izjednačavanje prava naših vozača sa vozačima iz šengenskog prostora i traženje prelaznog rešenja.

“Odluka da se od 12. oktobra profesionalnim vozačima sa Balkana ograniči broj dana u Šengenu dovešće ih do egzistencijalnih problema, prevoznike do bankrota, a posledice će osetiti i privreda i građani, jer će prevoz robe stati”, naveo je.

Aleksandar Spasić smatra da će doći do povećanja cena proizvoda, ali i njihove nestašice. Sa njim se slaže i Milica Dubljević iz Udruženja za saobraćaj Privredne komore Srbije, koja dodaje da će biti ugrožena ekonomija, ali i investicije koje su već u toku realizacije u Srbiji, kao i one koje bi tek trebalo da se realizuju.

Foto: Freepik

Koje su posledice za privredu EU?

EES sistem negativno će se odraziti i na privredu Evropske unije. Naime, ona se u velikoj meri oslanja na proizvodne pogone koji se nalaze u zemljama kao što su Srbija, Turska, Severna Makedonija, Albanija, Crna Gora…

“Robu, repromaterijale, delove za automobilsku industriju koja se proizvodi u trećim zemljama prevoze teretna vozila i vozači prevoznika iz tih zemalja. Nedostatak profesionalnih vozača u drumskom prevozu već uveliko postoji, a uvođenjem EES sistema problem će još više kulminirati i u periodu od četiri do šest meseci gotovo da neće biti vozača koji će moći da prevozi robu. Time će stati i drumski prevoz tereta”, pojašnjavaju u Poslovnom udruženja međunarodnih drumskih prevoznika Srbije Međunarodni transport.

Dodaju da oslanjanje na prevoznike iz EU zemalja niti je izvodljivo, niti je logično, jer se privreda jedne zemlje oslanja na prevoznike te iste zemlje.

Sindikat i udruženje vozača 381 iz Novog Sada navodi da, prema poslednjim podacima iz 2024. godine, u transportnom sektoru EU nedostaje 426.000 vozača, te da se ovim dodatno povećava zavisnost od stranih radnika.

“Zemlje poput Srbije, Turske, Ukrajine i Maroka predstavljaju ključne izvore radne snage zbog geografske blizine i nižih troškova. Međutim, njihov pravni status je ograničen nedostatkom odgovarajućih viznih izuzeća. Svako odlaganje izmena zakona će dovesti do dodatnih opstrukcija u lancima snabdevanja”, poručuju.

Foto: Pixabay

Prema podacima Eurostata, 15 odsto celokupnog tereta unutar EU prevoze operateri koji nisu iz Evropske unije. Srpski kamioni obrađuju približno jednu trećinu prekogranične količine tereta sa EU.

Srpski vozači kamiona vrše oko tri odsto drumskog transporta unutar EU zbog ograničenja kvota dozvola za treće zemlje, a kamioni registrovani u Srbiji imaju udeo od oko 35 odsto izvoza u međunarodnom drumskom transportu (iz Srbije ka EU), dok preostali deo vrše strane prevozničke firme iz EU i regiona, navodi IRU Balkan Transport Report.

Novi sistem EES može da dovede do kazni, hapšenja, pa i deportacije vozača, iako ispunjavaju sve uslove i obaveze. Kako navode u sindikatu, prema studiji NGO Balkan Foruma, 41 odsto deportovanih vozača suočava se sa posttraumatskim stresnim poremećajem (PTSP), dok prema UNDP-u – preko 58 odsto porodica deportovanih vozača može imati problema da obezbedi hranu.

Na kojim prelazima počinje primena?

U početnoj fazi sistem će se aktivirati na pojedinim graničnim prelazima i sa ograničenim radnim vremenom, koje će se postepeno proširivati do pune operativnosti, navodi Ministarstvo unutrašnjih poslova.

U Hrvatskoj primena počinje na prelazu Batrovci – Bajakovo i na Aerodromu Zagreb, u Bugarskoj na prelazu Gradina – Kalotina, u Rumuniji na prelazu Kaluđerovo – Najdaš, dok će se u Mađarskoj sistem uvoditi fazno od 28. oktobra do 11. novembra na prelazima Tompa, Horgoš, Bački Vinogradi, Bačalmaš, Bački Breg, Rabe-Kibekhaza i drugim.

Za lica koja nemaju regulisan boravak, a obavlјaju određene poslove na teritoriji Mađarske i svakodnevno prelaze granicu, registracija počinje 1. novembra 2025. godine.

Vozači teretnih vozila će samostalno moći da se prijavlјuju elektronskim putem dok se nalaze na teritoriji EU, a evidentiranje podataka trebalo bi da se vrši prilikom izlaska iz zemlјe EU, kako bi se izbegla nepotrebna zadržavanja.

Samo pri prvom ulasku u zemlјu koja primenjuje EES granična kontrola će obuhvatati uzimanje otisaka četiri prsta, fotografiju lica i unos ličnih i putnih podataka u sistem. U periodu od 12. oktobra 2025. do 10. aprila 2026. godine pasoši će se i dalјe pečatirati svim putnicima, bez obzira na to da li je EES dosije formiran.

Pročitajte i prvi deo našeg istraživanja: Počinje primena EES sistema – šta donose nova pravila na graničnim prelazima?

  • JANA

    12.10.2025 #1 Author

    Kao sto kaze tekst,EU nece da nam izadje u susret ,znaci moramo po njihovim pravilima da igramo i tacka

    Odgovori

  • Jelena

    12.10.2025 #2 Author

    EES sistem dodatno guši srpsku privredu birokratija preti da zaustavi kamione, prekine lance snabdevanja i poveća cene robe.

    Odgovori

  • ŽIZI

    12.10.2025 #3 Author

    Još jedna birokratska prepreka za radnike i firme.

    Odgovori

  • KIMCHI

    12.10.2025 #4 Author

    Pa zasto se okrecu Rusiji onda kad im smeta

    Odgovori

  • Žarko

    12.10.2025 #5 Author

    Kakvi li će biti sistemi provere za 20 godina, pitam se ja.

    Odgovori

  • HANA

    12.10.2025 #6 Author

    Nema tu nikakve prednosti.
    U našem slučaju smo svakako na gubitku.

    Odgovori

  • ZANJA

    12.10.2025 #7 Author

    Zvuči kao još jedan primer kako tehnologija i birokratija, umesto da olakšaju stvari, mogu ozbiljno da zakomplikuju živote i ugroze čitave privredne grane.

    Odgovori

  • ZANJA

    12.10.2025 #8 Author

    Nove šengenske mere ugrožavaju srpske vozače i privredu, potrebna je hitna prilagodba da se izbegnu problemi u transportu i ekonomiji.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.