Građani Srbije veći optimisti od Šveđana, Španaca i Francuza
5.11.2025 16:49 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Novo Mastercard istraživanje pokazuje da su građani Srbije odlučni da u potpunosti iskoriste poslednje mesece godine – mnogi još uvek imaju neiskorišćene dane godišnjeg odmora i žele da ispune velike planove koje su sebi postavili.
Putovanje na novu, dugo priželjkivanu destinaciju (38 odsto), obilazak znamenitih lokacija (11 odsto) i poseta poznatim gradovima (10 odsto) nalaze se među najvažnijim iskustvima koja građani Srbije žele da dožive do kraja godine.
Generacija Z prednjači u ovoj trci sa vremenom, ističe se u kompanijskom saopštenju, jer je čak 87 odsto ispitanika iz ove starosne grupe “odlučno da do kraja godine pretvori svoje planove u stvarnost”, nadmašujući milenijalce (79 odsto) i generaciju X (78 odsto).
Istraživanje, koje je obuhvatilo više od 20.000 ispitanika širom Evrope uključujući i iz Srbije, pokazuje da nešto više od polovine građana Srbije (53 odsto) i dalje ima između sedam i više od 20 dana neiskorišćenog godišnjeg odmora, pri čemu većina raspolaže sa sedam do 10 dana. Među zemljama u kojima građani imaju najviše preostalih dana odmora (7-20+) izdvajaju se Kipar (69 odsto), Švajcarska (56 odsto) i Bugarska (55 odsto).
Iako su mnogi svoje ciljeve postavili još početkom godine, značajan broj građana Srbije nije uspeo da ih ostvari zbog ograničenog vremena i resursa.
Kao glavni razlozi navode se potreba za dodatnim vremenom kako bi uštedeli ili isplanirali budžet (40 odsto), čekanje „pravog trenutka“ (13 odsto) i teškoće u pronalaženju slobodnog vremena pored poslovnih i porodičnih obaveza (10 odsto).
Mnogi ispitanici ističu da žele da svoja iskustva sa liste želja dožive u društvu porodice i prijatelja. Ova težnja da posebni trenuci budu zajednički i ne iznenađuje, imajući u vidu da je prethodno Mastercard istraživanje pokazalo kako 88 odsto građana Srbije planira da ove godine više vremena posveti porodičnim iskustvima, dok 44 odsto smatra da zajednička iskustva donose veće zadovoljstvo.
Jelena Sretenović, direktorka kompanije Mastercard za tržišta Srbije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore, ukazala je da najnovije istraživanje potvrđuje ono što svakodnevno primećujemo u Srbiji – potrošači sve više vrednuju autentična i nezaboravna iskustva u odnosu na materijalna dobra.
“Platforma Priceless je naš odgovor na rastuću potrebu za autentičnim doživljajima, jer verujemo da su najlepši trenuci upravo oni koje živimo, delimo i pamtimo. Pokrenuli smo niz jedinstvenih lokalnih iskustava – od kulinarskih tura sa vrhunskim beogradskim šefovima kuhinja, zajedno sa ‘JRE-Jeunes Restaurateurs’ partnerima, preko arhitektonskih tura posvećenih brutalizmu, do ekskluzivne posete Mandarina Choco Labu i radionice poslastičarstva. Ova iskustva ne samo da promovišu bogatstvo srpske kulture i kreativnosti, već omogućavaju korisnicima naših kartica da stvore uspomene koje traju čitav život”, istakla je Sretenović.
Ohrabrujuće je da značajan broj građana Srbije ostaje optimističan – 82 odsto njih veruje da će uspeti da ostvare ili su već na dobrom putu da ostvare sve ciljeve sa svoje liste želja do kraja godine. Još 43 odstp ispitanika ističe da to i dalje žele, ali nisu sigurni da li će uspeti. Nivo optimizma u Srbiji viši je nego u mnogim evropskim zemljama, poput Švedske (72 odsto), Španije (71 odsto) i Francuske (71 odsto).
Kako istraživanje pokazuje, 2025. godina mogla bi biti godina „bucket liste“, budući da građani Srbije sve više doživljavaju ostvarenje životnih iskustava kao najbolju vrstu ulaganja.
Većina ispitanika (75 odsto) smatra da je novac uložen u iskustva „uvek ili uglavnom vredan toga“. Kako bi osigurali da ta iskustva zaista postanu stvarnost, mnogi svesno prilagođavaju svoje budžete i donose promišljene izbore: 37 odsto troši manje na odeću, 38 odsto na luksuzne proizvode, 34 odsto na tehnologiju i gedžete, a 31 odsto na uređenje doma.
Pročitajte još:
Zanimljivo je da su putovanje na novu, dugo željenu destinaciju (38 odsto), obilazak znamenitih lokacija (11 odsto) i poseta poznatim gradovima (10 odsto) među najčešćim iskustvima koja građani Srbije i dalje žele da dožive do kraja godine.
Kompanija Mastercard je sprovela istraživanja u saradnji sa svojim istraživačkim partnerima Dynata (februar 2025), na uzorku od 15.000 ispitanika, i Censuswide (oktobar 2025), na uzorku od 20.000 ispitanika, kako bi se detaljnije sagledale promene u potrošačkim navikama i rastuće usmerenje ka iskustvima.
Istraživanja su sprovedena u 20 zemalja, a podaci su prikupljeni iz: Austrije, Belgije, Francuske, Nemačke, Italije, Poljske, Španije, Ujedinjenog Kraljevstva, Bugarske, Hrvatske, Kipra, Češke, Grčke, Irske, Holandije, Portugala, Rumunije, Srbije, Švedske i Švajcarske.















Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.