Slobodan Petrović, direktor operacija Industrije mehanizacije i traktora (IMT), za Biznis.rs o planovima za povećanje udela na tržištu Srbije

IMT od jeseni u ofanzivi: Novi traktori za novu generaciju poljoprivrednika

AgrobiznisIntervjuInvesticijeIzdvajamoSrbija

16.7.2024 08:01 Autor: Milica Rilak 20

IMT od jeseni u ofanzivi: Novi traktori za novu generaciju poljoprivrednika IMT od jeseni u ofanzivi: Novi traktori za novu generaciju poljoprivrednika
Nekadašnji gigant IMT i danas je prisutan na domaćem tržištu, zahvaljujući drugom gigantu – indijskom proizvođaču TAFE, koji je 2018. otkupio domaći brend. Zahvaljujući... IMT od jeseni u ofanzivi: Novi traktori za novu generaciju poljoprivrednika

Nekadašnji gigant IMT i danas je prisutan na domaćem tržištu, zahvaljujući drugom gigantu – indijskom proizvođaču TAFE, koji je 2018. otkupio domaći brend. Zahvaljujući toj transakciji IMT brend živi i dalje, a TAFE podržava sklapanje traktora pod IMT brendom i njihov plasman u Srbiji i Republici Srpskoj.

Sa direktorom operacija IMT Slobodanom Petrovićem razgovarali smo o tome kako planiraju da povećaju tržišni udeo od oko 13 odsto u Srbiji, kako TAFE namerava da nastupa na evropskom tržištu, a u kontekstu pokretanja proizvodnje električne i hibridne Fiatove Pande u Kragujevcu osvrnuli smo se i na tražnju za “zelenim” traktorima.

Iako bi neko drugi bio zadovoljan kolačem od nešto više od desetine domaćeg tržišta, Slobodan Petrović svakako nije od takvih – a pogotovo kada se ima na umu da je njegov staž u IMT-u toliki da je bio svedok njegove nekadašnje dominacije.

Zato u intervjuu za Biznis.rs najavljuje ambiciozne planove za jesen, kada će domaćim kupcima biti na raspolaganju novi modeli od 70 i 85 konjskih snaga – IMT 577M i IMT 587M. Te traktore, koji su u međuvremenu sertifikovani i ušli u serijsku proizvodnju pod IMT brendom, do sada su mogli da vide posetioci Poljoprivrednog sajma u Novom Sadu, ali – kao TAFE.

„Smatram da je jedan od razloga što nismo imali veći tržišni udeo taj što upravo u segmentu do 85 konjskih snaga nismo imali odgovarajuću ponudu. To rešavamo modelima koji bi trebalo da stignu do naših kupaca do septembra. Radi se o traktorima sa Euro 3 motorima, opremom i potpuno komfornim kabinama sa klimatizacijom, kakve očekuju oni spremni da izdvoje oko 30.000 evra za traktor. Nekada je bilo svejedno kakva je kabina, ali pogledajte kakvi su vremenski uslovi danas, a neko treba i po 16 sati da provede na njivi“, objašnjava Petrović šta očekuju potencijalni kupci novog IMT modela.

Ističe da se na domaćem tržištu desila značajna promena, koju proizvođači moraju da imaju na umu kada prave prodajne planove.

„Nova generacija poljoprivrednika je ‘preuzela zemlju’. To su uglavnom ljudi od oko 45 godina, koji žele odgovarajući komfor i spremni su da plate za njega”, poručuje Petrović.

Foto: IMT

Traktor koji ide u staklenik

Promena se desila i u drugim delovima industrije – krajem meseca počinje proizvodnja prvog električnog i hibridnog automobila u našoj zemlji, pa Petrovića pitamo kakvi su trendovi „ozelenjavanja“ u proizvodnji traktora.

„Čini mi se da će još potrajati put do proizvodnje ‘velikih’ električnih traktora, ali kod manjih modela se napreduje. TAFE, inače, već ima spreman model od 26 konja, koji je prošao terensko ispitivanje. Ono je organizovano u Engleskoj kod najvećeg svetskog proizvođača ruža i izuzetno se pokazao prema svim parametrima – ali to je traktor upravo za takve namene: male posede, gde se gaji cveće ili povrće u staklenicima i gde nema mesta zagađenju od izduvnih gasova“, ističe Petrović.

Kada je reč o velikim posedima, naš sagovornik upozorava da još nisu razvijene baterije za snažne traktore, koji na njivama provode po nekoliko dana.

Sa druge strane, ističe da TAFE za tržište EU ima spreman manji traktor do 28 konjskih snaga prema svim standardima koje to tržište zahteva, dok su ostali modeli sertifikovani prema EU standardima i u postupku su pripreme za ulazak u serijsku proizvodnju, što se očekuje u drugoj polovini ove godine.

Koliko motor utiče na cenu traktora?

Kada je reč o motorima za traktore, Petrović kaže da je politika TAFE za naše tržište trenutno da se plasiraju modeli sa euro 3 standardom, s obzirom na to da naša država trenutno nema na snazi propis koji bi to pitanje drugačije uredio. Koliko je motor „krivac“ za konačnu cenu traktora, naš sagovornik objašnjava na primeru „starog“ IMT modela sa Euro 3 motorom britanskog proizvođača Perkins.

„U trenutku kada sam bio u Perkinsonovoj fabrici da razgovaram o kupovini tih motora za nekadašnji IMT, u EU je upravo stupila na snagu obaveza da se pređe na Euro 4 standard. Razlika u ceni između Euro 3 i 4 motora bila je čak 50 odsto, a motor u ceni traktora učestvuje sa 20 odsto“, ističe Petrović.

Kada konkurencija ne pita za cenu

Nova generacija poljoprivrednika na tržištu Srbije ima jasne prohteve kada je reč o performansama dok EU ima svoja pravila kada je reč o motorima. Cena IMT traktora za sada se formira između te „dve vatre“ pošto naša zemlja, prema Petrovićevim rečima, za sada ne traži Euro 5 standard motora.

„Modeli koji dolaze na jesen, IMT 577M i 587M dolaze u polurasklopljenom stanju i sklapaju se u našem pogonu – kada završimo carinsku proceduru objavićemo i tačan iznos cene, ali okvirno će koštati malo više od 30.000 evra, u zavisnosti od snage”, najavio je Petrović.

Traktori IMT brenda koji stižu rasklopljeni oslobođeni su carine, ali nisu jedini koji uživaju takav tretman na domaćem tržištu.

Foto: IMT

Zahvaljujući Sporazumima o slobodnoj trgovini sa Turskom i Belorusijom, koji su potpisani još pre gašenja IMT-ove fabrike na Novom Beogradu, domaća proizvodnja traktora izložena je konkurenciji koja je danas još i jača, s obzirom na to da je stupio na snagu i Sporazum o slobodnoj trgovini sa Kinom, koji takođe nije isključio kineske traktore iz bescarinskog tretmana.

Petrović, koji se svojevremeno zalagao da ostane na snazi carinska zaštita kako bi se podržala domaća proizvodnja traktora, ukazuje da je rezultat takve odluke to da na našem tržištu traktore plasiraju ne samo turski proizvođači, već i beloruski, čija je firma podržana od države i može da nudi traktore po neekonomskim cenama.

„Na našu prodaju sigurno neće povoljno uticati ni Sporazum o slobodnoj trgovini sa Kinom, ali se za kupce borimo novim modelima, a na našoj strani je i snaga brenda – IMT je jak brend ne samo u centralnoj Srbiji, Kosmetu i Republici Srpskoj, gde mi direktno plasiramo, već i u Severnoj Makedoniji, Bosni i Hercegovini pa i Hrvatskoj i Sloveniji, odakle nam stalno stižu upiti. Politika TAFE je, međutim, da za sada forsiraju sopstveni TAFE brend u ostalim zemljama bivše Jugoslavije i na tržištima EU, no – videćemo da li će promeniti pristup kada je reč o državama našeg regiona”, rekao je u intervjuu za Biznis.rs Slobodan Petrović.

INDUSTRIJA MEHANIZACIJE I TRAKTORA d.o.o. BEOGRAD-SAVSKI VENAC

ŽANKE STOKIĆ 39, 11000, Beograd (Savski Venac), Srbija

Poslovni prihodi (RSD):
592.708.000,00 (2023)
Broj zaposlenih:
14 (2023)
  • Anonimni

    16.7.2024 #1 Author

    Koga lazete imt je proslost a ove skule iz indije su nula za nas pokojni imt

    Odgovori

  • I tako…

    16.7.2024 #2 Author

    Dok je IMT bio gigant nije mogao da opstane jer „nije“ bilo potražnje, a sada ima 13% udela na tržištu i može da opstane,…., joooooj zemlno otvori se i progutajsve ove moderne „bizmismenove“ koji se bogate preko državne kase

    Odgovori

    • Baba Ruza

      17.7.2024 #3 Author

      Sve domaći izdajnici

      Odgovori

    • Karlo

      17.7.2024 #4 Author

      Mene interesuje cena Perkinson 3 motora sa maenjačem. Ostalo možemo sve mi da pravimo

      Odgovori

  • Slobodan Đorđevic

    16.7.2024 #5 Author

    Želim da pohvalim pamet odgovornih ljudi
    Jer je ovo stvarno uspeh za našu državu da mi damo fabriku u bescenje zemlju na kojoj je bila fabrika u bescenj sada da dovezemo delove u neku **** i montiramo ono što je lošije od našeg proizvoda po daleko vecoj ceni i još cemo dati subvencije za strana ulaganja čak i besplatno zemljište za buducu fabriku.
    Obo vam je nešto što mi zoveme uspeh
    Dovodeci stranog investitora . Molim sve poštene ljude da mi pokušaju ovo razjasniti jer ja stvarno nisam sposoban da ovo provučem kroz glavu i da kažem svaka čast. Na kraju da ne zaboravim još da kažem bre SRAM VAS VAS BiLO pa ma ko da ste

    Odgovori

    • Đura

      17.7.2024 #6 Author

      Ovo mu je zadatak od vođe klana lopovskog! Da malo daju lažne nade ovom narodu! Možda će i da lete ti traktori!

      Odgovori

  • Anonimni

    16.7.2024 #7 Author

    Gospodine Petrović zašto niste ostavili montažu traktora da radi nego ste je isekli u staro gvožđe i šta se dešava za zaostalim isplata a radnicima koje ste ostali dužni po milion dinara pre 8 godina od presude sada treba da vas je sramota za to

    Odgovori

  • SENSEI

    17.7.2024 #8 Author

    IMT je oduvek bio srpski gigant. Treba da održi to zvanje

    Odgovori

  • babaruza

    17.7.2024 #9 Author

    kako da odrzi zvanje Srpskog giganta kad je isecen u staro gvozdje

    Odgovori

    • Đura

      17.7.2024 #10 Author

      Petrović znam te jer smo radili zajedno u sektoru razvojnim, čitam ovo i nemogu da verujem u šta si se pretvorio! Pa ti ni sam ne veruješ u to što pričaš! Od inženjera ,pa sindikalca pa direktora,lepo si savladao zanat i sad lažeš javnost u korist ove vlasti da bi opstao tu gde jesi! Prodali ste prazne hale bud zašto,a gde su u međuvremenu nestale silne mašine i oprema iz fabrike ???

      Odgovori

  • Nezni

    17.7.2024 #11 Author

    Kod nas u selu imamo IMT svi a Tafe ama bas nikoga ne zanima to je krs neudoban i nepraktican a uz to skuplji od boljih traktora od sebe u svakoj klasi.Sramota ih da kupe da im se ne podmsmevaju .IMT da je stancovo i dalje one P serije i barem malo unapredio bi se prodavao ko lud.Ove nove TAfe serije ce lose ici nisu cenovno konkurentni .Sve oko ove price je los biznis.

    Odgovori

  • Neso

    17.7.2024 #12 Author

    Sve je teze pa skoro i nemoguce procitati nesto sto ne vredja logiku i pamet prosecnog citaoca. Citas i ne verujes, domaci traktor, delovi iz indije, sklapa se.ovde. I lego kockice su fomaci proizvod!

    Odgovori

  • Marinko

    17.7.2024 #13 Author

    Možda će pomagati Rio tintu da izvozi jalovinu otpad iz rudnika.

    Odgovori

  • dragan

    17.7.2024 #14 Author

    Lažu i ne trepću.profesionalci u skupljanju kamulatora

    Odgovori

  • Vlada

    18.7.2024 #15 Author

    Iako imam imt 539 u dvoristu, naredni ce biti lovol m354 sa kabinom, duplak isto perkins 35 konja bog da me vidi.A tafe jok

    Odgovori

  • Anonimni

    18.7.2024 #16 Author

    Al ce da imaju prikolice imt

    Odgovori

  • Farma Gajić

    21.7.2024 #17 Author

    Rakovica je gigant, bila i ostala, tražena u svetu. IMT je vraćan gde got je izvezen, poluproizvod. TAFE jedino ovako može malo da ga progura na račun stare slave…

    Odgovori

  • Faith

    22.7.2024 #18 Author

    Svaka cast za nase domace proizvodjace

    Odgovori

  • Faith

    22.7.2024 #19 Author

    Imt je uvek bio gigant,lepo je cuti da se opet vracaju proizvodnji

    Odgovori

  • BIJUTI27

    2.8.2024 #20 Author

    To je sve skupo i papreno tako da mali i srednji proizvodjaci mogu samo da sanjaju za novim traktorom..

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.