Potrošnja u fazi recesije, u ekspanziji jedino trgovina na malo

Indeks ekonomske klime u Srbiji i dalje ispod proseka pretpandemijske 2019.

AnalizaIzdvajamoPoslovanjeSrbija

24.3.2025 08:01 Autor: Marija Jovanović 5

Indeks ekonomske klime u Srbiji i dalje ispod proseka pretpandemijske 2019. Indeks ekonomske klime u Srbiji i dalje ispod proseka pretpandemijske 2019.
Indeks ekonomske klime (ESI) u Srbiji u četvrtom kvartalu 2024. godine sa vrednošću od 104,3 beleži pad od 1,4 procentna poena (p.p.) u odnosu... Indeks ekonomske klime u Srbiji i dalje ispod proseka pretpandemijske 2019.

Indeks ekonomske klime (ESI) u Srbiji u četvrtom kvartalu 2024. godine sa vrednošću od 104,3 beleži pad od 1,4 procentna poena (p.p.) u odnosu na prethodni kvartal, pri čemu je za 11,6 p.p. iznad proseka 2020. godine (92,7) koju je obeležila pandemija korona virusa, objavio je Republički zavod za statistiku (RZS) u svojoj publikaciji Trendovi.

ESI ipak i dalje zaostaje za prosekom iz pretpandemijske 2019. godine za 8,8 p.p. (113,1).

Vrednost indeksa odražava rast očekivanja jedino u sektoru trgovine na malo (+1 p.p.). Nasuprot tome, pad beleže sektori potrošnje (-2,9 p.p.), usluga (-1,2 p.p.) i prerađivačke industrije (-0,4 p.p.), dok su očekivanja u sektoru građevinarstva nepromenjena u odnosu na prethodni kvartal.

Kako se navodi u analizi RZS, Indeks ekonomske klime (engl. Economic Sentiment Indicator – ESI) predstavlja kompozitni indikator čija je svrha da prikaže stavove proizvođača i potrošača o ekonomskim kretanjima i ekonomskoj stabilnosti. Budući da uvid u očekivanja ekonomskih subjekata može biti važan signal promene ekonomskih kretanja, ovaj indikator se često koristi za procenu ekonomske situacije, za kratkoročne prognoze, u naučne i analitičke svrhe, kao i za međunarodna poređenja i kreiranje ekonomskih politika.

ESI se dobija na osnovu pet različitih istraživanja proizvođača i potrošača, čiji stavovi daju pouzdane naznake ekonomskih kretanja, a na osnovu kojih su kreirani indikatori poverenja.

“Indikatori poverenja analiziranih sektora su ponderisani, kako bi najbolje bio odražen njihov uticaj na privredne aktivnosti, i to – prerađivačka industrija 40 odsto, uslužne delatnosti 30 odsto, potrošnja stanovništva 20 odsto, građevinarstvo pet i trgovina na malo pet odsto. Vrednost ESI iznad 100 ukazuje na poboljšanje ekonomske aktivnosti, dok vrednost ispod 100 ukazuje na njeno pogoršanje”, navodi RZS.

Izvor: Evropska komisija, obrada: Republički zavod za statistiku

Kako ukazuje RZS, semafor ekonomske klime, kreiran na bazi desezoniranih indikatora poverenja, pokazuje da se u fazi ekonomskog rasta (ekspanzije), sa ekonomskom klimom iznad proseka i tendencijom poboljšanja, nalazi jedino sektor trgovine na malo.

U fazi usporavanja nalaze se sektori prerađivačke industrije i usluga, dok se sektor građevinarstva, sa tendencijom poboljšanja klime, nalazi u fazi oporavka. Sektor potrošnje, sa klimom koja se dodatno pogoršava, nalazi se u fazi recesije.

Prerađivačka industrija: najveći pad u pogledu očekivane proizvodnje

Indikator poverenja prerađivačke industrije uključuje odgovore ekonomskih subjekata o ugovorenim porudžbinama, očekivanoj proizvodnji i zalihama gotovih proizvoda.

Kako se navodi u analizi RZS, indikator poverenja prerađivačke industrije u četvrtom kvartalu 2024. beleži pad od 0,4 p.p. u odnosu na prethodni kvartal, pri čemu je za 2,5 p.p. ispod dugoročnog proseka.

Sve tri komponente ovog indeksa su nazadovale, pri čemu najveći pad beleže ocene u pogledu očekivane proizvodnje u narednom tromesečju (-2,9 p.p.) i zaliha gotovih proizvoda (-2,2 p.p.).

Foto: Freepik / wirestock

Sektor usluga: rast jedino u potražnji

Istraživanje u oblasti uslužnih delatnosti sastoji se od pitanja o ekonomskoj situaciji, tekućoj i očekivanoj potražnji za uslugama.

“Indikator poverenja usluga, sa vrednošću od 12 odsto, u četvrtom kvartalu 2024. godine, beleži pad za 1,2 p.p. u odnosu na prethodni kvartal, pri čemu i dalje prevazilazi dugoročni prosek za pet p.p.”, navodi RZS.

Rast beleži jedino ocena potražnje u naredna tri meseca (+2,4 p.p.), dok su pesimistične ocene ekonomske situacije (-5 p.p.) i potražnje u prethodnom tromesečju (-1 p.p.).

Trgovina na malo: rast poslovne aktivnosti

Istraživanje u oblasti trgovine na malo sastoji se od pitanja o trenutnoj i budućoj poslovnoj aktivnosti preduzeća i stanju zaliha.

Indikator poverenja trgovine na malo u četvrtom kvartalu 2024, sa vrednošću od 13,7 odsto, beleži rast od 1 p.p. u odnosu na prethodni kvartal i za 5 p.p. prevazilazi dugoročni prosek (8,7 odsto).

“Kretanje ovog indikatora odražava porast ocene poslovne aktivnosti u naredna tri meseca (+5,4 p.p.), kao i trenutnih zaliha (+1,5 p.p.), nasuprot oceni poslovne aktivnosti u poslednjem tromesečju, koja beleži neznatan pad (za 0,7 p.p.)”, navodi se u publikaciji Trendovi.

Sektor građevinarstva: rast očekivanja u pogledu zaposlenosti

Istraživanje u oblasti građevinarstva sastoji se od pitanja o ugovorenim porudžbinama i očekivanoj zaposlenosti.

Prema podacima RZS-a, indikator poverenja građevinarstva, sa vrednošću od -1,5 odsto u četvrtom kvartalu 2024, nepromenjen je u odnosu na prethodni kvartal, pri čemu je iznad dugoročnog proseka za 7,7 p.p.

Vrednost ovog indikatora odražava porast očekivanja u pogledu zaposlenosti u naredna tri meseca (za 4,3 p.p.), ali i pad ocene trenutnih porudžbina (za 4,2 p.p.).

Poverenje potrošača: sve komponente beleže pad

Istraživanje o potrošnji stanovništva sastoji se od pitanja o finansijskoj situaciji domaćinstva, opštoj ekonomskoj situaciji i očekivanjima u vezi sa većim kupovinama.

Indikator poverenja potrošača u četvrtom kvartalu 2024. beleži pad za 2,9 p.p. u odnosu na prethodni kvartal i prevazilazi dugoročni prosek za 3,2 p.p.

“Sve komponente ovog indikatora beleže pad, pri čemu prednjači ocena ekonomske situacije u narednih godinu dana (-4,1 p.p.), a zatim i finansijska situacija poslednjih i narednih godinu dana (-3 p.p. i -2,2 redom), kao i očekivane velike kupovine u narednoj godini (-2,3 p.p.)”, ističe se u analizi RZS.

  • Dux011

    24.3.2025 #1 Author

    Teško se izboriti sa tim.

    Odgovori

  • ELLA

    24.3.2025 #2 Author

    Tek će da se oseti pad potrošnje. Bilo bi dobro da trgovci spuste marže na razuman nivo

    Odgovori

  • SENSEI

    24.3.2025 #3 Author

    Sve je gore i gore. A kako će se sa ovakvim standardom čovek izboriti

    Odgovori

  • Jelena

    24.3.2025 #4 Author

    Ekonomska klima je i dalje izazovna, ali očigledno je da se trgovina na malo prilagođava i uspeva da raste. Ključ za oporavak bi mogao biti u inovacijama i fleksibilnosti drugih sektora.

    Odgovori

  • Jovica

    25.3.2025 #5 Author

    Politicka situacija u Srbiji mora ostaviti traga i na ekonomiju. To je ne izbezno.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.