Novi koncept vođenja evidencije stupa na snagu od januara 2026.

Istekao rok za donošenje pravilnika o uvođenju preliminarne poreske prijave umesto POPDV obrasca

PoreziPoslovanjeSrbija

24.6.2025 08:01 Autor: Ljiljana Begović 0

Istekao rok za donošenje pravilnika o uvođenju preliminarne poreske prijave umesto POPDV obrasca Istekao rok za donošenje pravilnika o uvođenju preliminarne poreske prijave umesto POPDV obrasca
Krajem prošle godine donete su važne izmene i dopune Zakona o porezu na dodatu vrednost (PDV), kojima je najavljen novi koncept vođenja poreske evidencije... Istekao rok za donošenje pravilnika o uvođenju preliminarne poreske prijave umesto POPDV obrasca

Krajem prošle godine donete su važne izmene i dopune Zakona o porezu na dodatu vrednost (PDV), kojima je najavljen novi koncept vođenja poreske evidencije koji će stupiti na snagu od januara 2026. godine.

Ključna novina jeste uvođenje preliminarne poreske prijave umesto dosadašnjeg obrasca POPDV, što predstavlja jedan od najznačajnijih koraka ka pojednostavljenju administracije za poreske obveznike.

Na osnovu ovih izmena ministru finansija je dato ovlašćenje da preciznije reguliše oblik, sadržinu, način izrade i slanja nove preliminarne poreske prijave. Time je zakonodavac želeo da ostavi prostor za dodatno tehničko i organizaciono prilagođavanje kroz podzakonski akt, odnosno pravilnik koji bi trebalo da detaljno razradi primenu nove procedure.

Prema prelaznim odredbama iz člana 20. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o PDV-u, koji je stupio na snagu 15. decembra 2024. godine, taj podzakonski akt trebalo je da bude donet u roku od šest meseci, odnosno najkasnije do 15. juna 2025. godine. Međutim, taj rok je prošao, a pravilnik još uvek nije usvojen.

“Verovatno je procena ministarstva da pošto se novi propis neće primenjivati pre januara 2026. godine, to ostavlja dovoljno vremena da pravilnik bude donet kasnije i da se poreski sistem prilagodi novinama”, smatra poreski savetnik Milan Radošević.

Stručnjaci su i u Sivoj knjizi koju je objavio NALED naveli da je uvođenje detaljnije evidencije i kontrole u sistemu poreza na dodatu vrednost (PDV) u Srbiji tokom proteklih godina znatno zakomplikovalo obaveze poreskih obveznika, bez značajnijih koristi u praksi.

Foto: Biznis.rs / AI

Krajem 2016. godine donet je Pravilnik koji je propisao obavezu vođenja daleko detaljnije evidencije o PDV-u. Ključna novina bila je obaveza dostavljanja posebnog dokumenta – pregleda obračuna PDV (POPDV), koji je od tada morao da prati svaku poresku prijavu na obrascu PPPDV. Iako je cilј bio unapređenje poreske kontrole, za privredu je to predstavljalo značajan dodatni administrativni teret.

“Zbog brojnih pritužbi i kratkog roka za prilagođavanje, već u oktobru 2017. godine usledila je izmena – donet je novi Pravilnik, čija je primena počela 1. jula 2018. godine. Umesto pojednostavljenja novi propisi su dodatno usložnili sistem, jer je uz redovnu poresku prijavu ostala obaveza podnošenja i POPDV obrasca. Time je praktično udvostručena količina informacija koje su firme morale da pripremaju i šalju Poreskoj upravi”, objašnjavaju stručnjaci.

Ni donošenjem novog Pravilnika o PDV-u 2021. godine obim evidencije nije smanjen, što je dodatno otežalo rad poreskih obveznika. Naime, priprema obračuna postala je još složenija jer su morali da se obrade i računi koji nemaju direktan uticaj na PDV, a ranije nisu ni bili predmet evidencije. Problem je i pojava takozvanih internih obračuna PDV-a, naročito u situacijama kada je primalac dobara ujedno i poreski dužnik, što dodatno komplikuje obračun.

Iako je jedan od osnovnih ciljeva uvođenja POPDV obrasca bio lakša i efikasnija kontrola, praksa je pokazala da inspektori i dalje traže standardne evidencije kao što su KUF (knjiga ulaznih faktura), KIF (knjiga izlaznih faktura), kao i pojedinačne fakture od dobavljača i prema kupcima. To znači da POPDV, i pored administrativnog opterećenja, nije doneo značajno unapređenje u oblasti poreskog nadzora.

U međuvremenu je došlo do novih koraka u digitalizaciji poreskog sistema. Uvođenjem sistema eFiskalizacije i elektronskog fakturisanja, Poreska uprava je dobila preciznije i obimnije podatke o prometu i PDV-u, što je omogućilo bolju kontrolu bez dodatnog opterećenja poreskih obveznika. Zakon o elektronskom fakturisanju je dodatno izmenjen u oktobru 2023. godine, kada je uvedena obaveza elektronskog evidentiranja PDV-a koji je obračunat u prethodnoj fazi prometa ili plaćen prilikom uvoza – bez obzira na to da li poreski obveznik ima pravo na odbitak.

Mišljenje stručnjaka u Sivoj knjizi je da će Poreska uprava imati na raspolaganju sve potrebne podatke za potrebe vršenja kontrole i analize rizika.

“Dodatno, izmenama Zakona o PDV-u ukinuta je obaveza sačinjavanja i dostavljanja POPDV obrasca uz PPPDV, počev od januara 2026. U skladu sa tim potrebno je staviti van snage, odnosno obrisati članove 238-258 Pravilnika o PDV-u – uskladiti ih sa zakonskim odredbama. Da bi se omogućila brža realizacija preporuke, predlažemo da se Poreskoj upravi od ove godine omogući kontinuirani uvid u sistem elektronskih faktura, odnosno preuzimanje neophodnih podataka iz preliminarnih poreskih prijava poreza na dodatu vrednost, tako da poreski obveznici podnose samo PPPDV”, zaključak je u Sivoj knjizi.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.