Ministarstvo finansija napravilo demo verziju sistema

Izmene evidentiranja poreza u SEF-u od 1. septembra

IzdvajamoPoslovanjeSrbija

26.8.2024 08:01 Autor: Ljiljana Begović 7

Izmene evidentiranja poreza u SEF-u od 1. septembra Izmene evidentiranja poreza u SEF-u od 1. septembra
Ministarstvo finansija predstavilo je nove funkcionalnosti sistema elektronskih faktura (SEF), kao i planirane izmene propisa kojima će se stvoriti uslovi da od 1. septembra... Izmene evidentiranja poreza u SEF-u od 1. septembra

Ministarstvo finansija predstavilo je nove funkcionalnosti sistema elektronskih faktura (SEF), kao i planirane izmene propisa kojima će se stvoriti uslovi da od 1. septembra u SEF-u bude omogućeno evidentiranje prethodnog poreza.

Korisnici Sistema elektronskih faktura (SEF) mogu da pristupe demo verziji sistema SEF 3.9 na kojoj su dostupne izmenjene evidencije obračuna poreza na dodatu vrednost, odnosno pojedinačna evidencija PDV-a i zbirna evidencija PDV-a.

Za demonstraciju su dostupne nove poreske kategorije: S10, S20, AE10 i AE20, uz odgovarajuće šifre za primenu poreskih kategorija za sve elektronske fakture (faktura, avansna faktura, dokument o povećanju i dokument o smanjenju), i to kako za korisnike koji SEF-u pristupaju putem korisničkog, tako i za one koji pristupaju putem aplikativnog interfejsa.

Takođe, uređena je mogućnost da korisnici sistema opredele svoj status u smislu Zakona o porezu na dodatu vrednost – da li su obveznici PDV-a ili nisu, kao i da odrede poreski period, ukoliko su obveznici PDV-a.

Među najznačajnijim unapređenjima verzije SEF-a 3.9 su i izmene koje se odnose na integraciju sa sistemom Uprave carina, kao i omogućavanje unosa više bankarskih računa na profilu subjekta, te prikazivanje NBS IPS QR koda na generisanom spoljnom prikazu fakture (PDF).

U skladu sa dosadašnjom praksom, objavljeno je i ažurirano Interno tehničko uputstvo, u koje su ugrađena sva potrebna objašnjenja i tehničke specifikacije sprovedenih izmena u sistemu. Dopune Internog tehničkog uputstva ne razlikuju se po sadržaju od prethodno objavljenih dokumenata na osnovu kojih su korisnici i proizvođači softvera prilagođavali svoje programe. Takođe, objavljen je i dokument „Korisničko uputstvo” koji prati primenu funkcionalnosti Pojedinačne i Zbirne evidencije PDV-a.

Foto: Freepik.com

Ministarstvo poziva sve zainteresovane subjekte, kao i pružaoce usluga razvoja poslovnih i računovodstvenih programa, kojima se subjekti služe kako bi se povezali na SEF, da izvrše detaljne provere rada izmena koje su izvršili na svojim softverima, kao i da se još jednom upoznaju sa obavezama preciziranim izmenama i dopunama Pravilnika o elektronskom fakturisanju.

Novi pravilnik donet je 2. avgusta i primenjivaće se od 1. septembra. Poreznici još uvek nisu sigurni kako će se privrednici snaći sa novim pravilima i smatraju da se stvara dodatna nesigurnost u poslovanju.

U delu evidencija obračunatog PDV-a koje se već primenjuju menjaju se vrste podataka. Osim opredeljivanja da se radi o prometu koji je oporeziv tražiće se i razdvajanje po poreskim stopama, ali i posebno iskazivanje podataka o prometu građevinskih objekata.

I prethodni PDV će se evidentirati kao zbirni podaci, ali sistematizovani prema ‘izvoru’ prethodnog PDV-a, i to u zavisnosti od toga da li je iskazan na e-fakturama, fiskalnim računima ili drugim dokumentima. Prethodni PDV koji se koristi po takozvanim internim obračunima će se iskazivati podeljen na deo koji je odnosi na obračune po ino računama i obračune po računima obveznika PDV-a.

Takođe, i podaci će dodatno morati da se podele na prethodni PDV po osnovu prvog prenosa građevinskih objekata i ostale promete.

Kako je ranije za Biznis.rs izjavio poreski savetnik Aleksandar Vasić od koncepta zbirnog iskazivanja podataka nije odustalo, iako smatra da je pogrešan.

“Naime, kod obveznika se najveći broj podataka o poreskoj obavezi i prethodnom PDV-u iskazuje u poreskim evidencijama pojedinačno, po računu ili obračunu. Te podatke za potrebe POPDV-a, a sada i za potrebe evidencija u SEF-u, sabiramo po određenim kriterijumima da bi se dostavili kao zbirni podaci. Takve zbirne podatke u postupcima kontrole ponovo razlažemo na pojedinačne”, naglašava Vasić i dodaje da u slučaju da je primenjen koncept jedinstvene pojedinačne evidencije uz mogućnost zbirnog prikazivanja određenih podataka, dobilo bi se mnogo više podataka bez nametanja dodatnog opterećenja obveznicima.

U Udruženju proizvođača softvera Srbije (UPSS) su kroz saradnju sa Ministarstvom finansija imali informacije o karakteru izmena i dopuna mesec dana pre nego što su objavljene, ali su se ticale planova ministarstva na osnovu kojih nisu bili u mogućnosti bilo šta da rade, piše Forbes Srbija.

„U očekivanju konačne verzije razvojne dokumentacije i testnog okruženja praktično dočekasmo poslednju nedelju pred planirano puštanje sistema u produkciju“, kaže Milan Oparnica, predsednik Udruženja proizvođača softvera Srbije.

Programeri su kao glavni problem navode kratke rokove, ali nisu sigurni ni šta se sve od njih očekuje.

  • Snežana

    26.8.2024 #1 Author

    Oni koji rade na e-fakturama su se zaigrali, ali kasno. Zakon je donet u oktobru 2023, a oni su objavili šta se menja 02.08, a u petak 24.08.su objavili testnu verzijiu. Nikada nisu konsultovali praksu i naneli su gomilu problema i duplih knjižrnja i troškova malim obveznicima! Ovo je velika sramota za minostra Malog i tim koji se time bavi. P.S. nisu konsultovali ni Poresku upravu

    Odgovori

  • SENSEI

    27.8.2024 #2 Author

    Sistem elektronskih faktura je dosta promenio poslovanja

    Odgovori

  • Milan

    27.8.2024 #3 Author

    Sistem eFaktura je izvorno dobar standard. Međutim, nosioci implementacije ne prepoznaju potencijal tog standarda i stvar „razvijaju“ van standarda, unoseći sve više komplikacija proces fakturisanja. Ova stvar otežava umesto da olakša poslovanje i korisnike nepotrebno izlaže dodatnim troškovima.

    Odgovori

  • Sandra

    28.8.2024 #4 Author

    Bilo je zamisljeno da se uveze Carina, ESF (fiskalni) i SEF pa da privrednici mogu sam potvrditi podatke koji vec postoje u ovim sistemima. Naravno, nista od toga, sami unosimo, dupliramo i prepravljamo evidencije, uz povecane mogucnosti greske, a kaznene odredbe uhhhhhhhh…besmisleno, nepotrebno i suprotno zakonima (koji se menjaju da bi se prilagodili sef-u). Privrednici jos nisu svesni toga. Plus, rokovi za predaju pdv evidencija su 10-og cime se cini i uvod u pomeranje roka za placanje pdv-a isto na 10.ti Nema pomeranja ako je neradni dan (sistem radi 24h je obrazlozenje, pa i knjigovodje treba da rade tih 24h, zar ne)

    Odgovori

  • Aleksandra

    28.8.2024 #5 Author

    Bilo bi pošteno da se granica za PDV podigne imajući u vidu poskupljenja koja traju od Covida. Rast cena beleži preko 100% , granica za PDV se godinama ne povećava! Trgovine na malo beleže veći promet ZBOG RASTA CENA a ne zato što imaju veći broj kupaca i što se tzv biznis širi.

    Odgovori

  • Lažna pravnica Tina

    30.8.2024 #6 Author

    Sve radi interesa pojedinaca.

    Odgovori

  • BIJUTI27

    5.9.2024 #7 Author

    Privreda i racunovodje se raduju… Kada minimalna cena racunovodstvdnih usluga bude bila 500 eur svi mali ce se zatvoriti, a drzava izgubiti pare od poreza koje ubira…ja zaista ne znam ko sve ovo smislja

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.