Neophodno češće ažuriranje podataka

Kako funkcioniše nacionalna platforma za praćenje cena u trgovinskim lancima?

AnalizaIzdvajamoPoslovanjeSrbija

12.12.2025 13:35 Autor: Marija Jovanović 1

Kako funkcioniše nacionalna platforma za praćenje cena u trgovinskim lancima? Kako funkcioniše nacionalna platforma za praćenje cena u trgovinskim lancima?
Nacionalna digitalna platforma Cenovnici po uredbi, na kojoj trgovinski lanci svake nedelje objavljuju podatke o cenama, počela je sa radom 9. decembra. Platformi se... Kako funkcioniše nacionalna platforma za praćenje cena u trgovinskim lancima?

Nacionalna digitalna platforma Cenovnici po uredbi, na kojoj trgovinski lanci svake nedelje objavljuju podatke o cenama, počela je sa radom 9. decembra. Platformi se može pristupiti bez ikakvog logovanja, putem sajta Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine i Portala otvorenih podataka, gde se nalazi baner koji vodi ka cenovnicima 27 trgovinskih lanaca.

Građani na ovaj način mogu videti javno dostupne cene proizvoda u trgovinskim lancima, detaljan pregled cena proizvoda po datumima, kretanje cena tokom vremena, kao i liste najvećih povećanja i smanjenja cena.

Takođe, potrošači mogu da prate kompletnu istoriju cena, uključujući sve artikle, kategorije i prodavnice svih lanaca. Pored toga, trgovinski lanci imaju obavezu da svakog ponedeljka do 14 časova ažuriraju i postavljaju aktuelne cenovnike.

Prema najavama nadležnih, ovo je projekat koji predstavlja veliki iskorak u dostupnosti informacija potrošačima o cenama i daljoj stabilizaciji tržišta.

Komentarišući platformu, njenu preglednost i podatke koje pruža, izvršni direktor eCommerce asocijacije Srbije Ivan Tanasković kaže da putem platforme potrošači imaju centralizovan pristup informacijama o cenama proizvoda u trgovinskim lancima, uključujući redovne i akcijske cene, mogućnost filtriranja po lancu, kategoriji i brendu, kao i istoriju kretanja cena tokom vremena, što omogućava osnovnu orijentaciju u razlikama cena između pojedinih lanaca.

Interfejs je dizajniran da bude pregledan za osnovne preglede, ali uporedivost podataka u statističkom smislu zavisi od doslednog i redovnog ažuriranja jer je trenutni model ažuriranja jednom nedeljno, što može uticati na mogućnost praćenja dinamičnih promocija i kratkoročnih promena“, ocenjuje Tanasković.

Ivan Tanasković / Foto: eCommSerbia.org

Kako ističe, platforma predstavlja korak ka većoj dostupnosti informacija o kretanju cena, što je korisno i za potrošače i za privredu.

Sama ideja da podaci budu objedinjeni na jednom mestu je pozitivna jer olakšava praćenje tržišta i pristup podacima koji su ranije bili dostupni na više različitih mesta. Istovremeno, jasno je da je platforma u ranoj fazi i da će njena upotrebna vrednost rasti kroz dalja unapređenja. Preciznije i učestalije ažuriranje podataka, kao i dodatne funkcionalnosti koje bi olakšale pretragu i analizu, doprinele bi boljem korisničkom iskustvu“, smatra Tanasković.

On ocenjuje da platforma može doprineti većoj transparentnosti na domaćem tržištu jer konsoliduje informacije koje su do sada bile fragmentisane. Međutim, dodaje da tržište već raspolaže sa nekoliko veoma ažurnih digitalnih alata za poređenje cena, koje razvijaju komercijalne kompanije.

Ti alati omogućavaju potrošačima da već danas porede cene istih artikala u različitim prodavnicama u realnom ili skoro realnom vremenu.

U tom kontekstu, Ivan Tanasković smatra da je platforma dodatni izvor podataka koji može povećati preglednost kretanja cena i kreirati širi javni uvid.

Pre svega, platforma državnim organima daje centralizovan i standardizovan uvid u kretanje cena na nivou tržišta, što do sada nije postojalo u jednoj objedinjeni formi. Na taj način omogućava efikasnije praćenje trendova, identifikovanje eventualnih odstupanja i bolje razumevanje dinamike cena u maloprodaji. Taj uvid može doprineti i donošenju informisanijih odluka u domenu javnih politika i regulative“, napominje naš sagovornik.

Kada je reč o potrošačima, kaže da im platforma pruža dodatni izvor informacija koji mogu koristiti pri planiranju kupovine i poređenju cena u različitim lancima.

Trend jačanja transparentnosti cena

Tanasković ukazuje da u Evropskoj uniji već postoji opšti trend ka jačanju transparentnosti cena, naročito kroz propise kojima se od trgovaca zahteva isticanje najniže prethodne cene u periodu od 30 dana prilikom svake promocije.

„Cilj takvih regulativa je zaštita potrošača od nejasnih ili netačnih prikaza sniženja i stvaranje uslova za realnije poređenje vrednosti artikala. Kada govorimo o regionu, neke zemlje su već implementirale nacionalne platforme za praćenje i poređenje cena koje prate iste ciljeve – među njima Hrvatska i Slovačka. Njihova iskustva ukazuju da dostupnost podataka u jedinstvenoj formi može doprineti većoj transparentnosti i boljem razumevanju tržišta, kako među potrošačima, tako i u privredi“, navodi on.

„Sve zajedno pokazuje da se domaće rešenje uklapa u širu evropsku praksu jačanja informisanosti potrošača i transparentnosti tržišta, a naredni koraci obično podrazumevaju unapređenje učestalosti ažuriranja podataka i tehničke funkcionalnosti sistema“, zaključuje izvršni direktor eCommerce asocijacije Srbije Ivan Tanasković.

  • SABRINA

    12.12.2025 #1 Author

    Lepo zamišljeno.I pre svega transparentno.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.