Kako je jedna domaća kompanija primenom ESG kriterijuma osvojila svetsko tržište

PoslovanjeSrbija

9.10.2023 11:51 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Kako je jedna domaća kompanija primenom ESG kriterijuma osvojila svetsko tržište Kako je jedna domaća kompanija primenom ESG kriterijuma osvojila svetsko tržište
Održivo poslovanje i svest o društvenim i ekološkim pitanjima, postali su principi kojima se vode sve velike kompanije. Istovremeno, i mala i srednja preduzeća... Kako je jedna domaća kompanija primenom ESG kriterijuma osvojila svetsko tržište

Održivo poslovanje i svest o društvenim i ekološkim pitanjima, postali su principi kojima se vode sve velike kompanije. Istovremeno, i mala i srednja preduzeća (MSP) sve više razumeju važnost ovih pitanja, kao i koristi koje primena ESG (Environmental, Social, and Governance) kriterijuma može da im donese. Jedna od takvih kompanije je i porodična firma za proizvodnju ambalaže iz Valjeva, Bosis, koja je svrstana u top 1% kompanija u svetu koje su uzor za održivo poslovanje.

U razgovoru sa Marijom Pantelić, direktorkom održivosti u kompaniji Bosis, istražujemo kako su savladali izazove primene ESG kriterijuma i time unapredili svoju reputaciju kod investitora.

Porodične vrednosti su u Bosisu bile temelj za izgradnju ESG modela poslovanja. Kompanija je osnovana 1982. godine. Proizvodi štampanu i kaširanu kartonsku ambalažu i blister karton, od ambalaže za robu široke potrošnje (kutije za keks, čokoladu, kafu, čaj) do kutija za cipele, za auto industriju, hemiju i kozmetiku, dečje igračke, tekstil i mnoge druge.

Kompanija trenutno ima više od 120 zaposlenih, od kojih je 80 odsto karijeru započelo upravo u Bosisu. U lancu je dobavljača velikih kompanija, poput Henkela, Atlantic Grupe, Bambija, Heineken, Geox i mnogih
drugih, širom Evrope i regiona. Ambalaža koju Bosis proizvodi napravljena je isključivo od ekoloških materijala i 100 odsto je reciklabilna.

Kada je i zbog čega Bosis počeo da integriše ESG kriterijume u svoje poslovne procese?

– Kompanija je od samog početka bazirana na porodici i porodičnim vrednostima. Kada na tim vrednostima bazirate odnos prema poslu i zajednici, to znači da odgovorno upravljate finansijama i obavezama koje imate, da ste odgovorni prema zaposlenima, da ste dobar komšija u lokalnoj zajednici. To je naša baza na koju se nadogradila priča o ESG-u. Sve je počelo od vrha, vlasnika i članova porodice, kao primera odgovornog ponašanja, što se sa rastom i razvojem prenosilo kao model na čitavu organizaciju. Odgovornosti nema bez održivosti, niti održivosti bez odgovornosti. Kompanija je težila da kontinuirano raste i uspela je da od male radionice u garaži postane lider na tržištu, a upravo to je priča o održivosti poslovanja.

Kako ste se nosili s izazovima i troškovima implementacije ESG politike?

– Izazov je bio pratiti tržište, trendove i upravljati rizicima. Mi smo godinama radili na više frontova: povećanje energetske efikasnosti, digitalna transformacija, prelazak sa preduzetničkog na korporativni model organizovanja i upravljanja, uvođenje cirkularnog modela poslovanja – samo su neke od aktivnosti koje smo sproveli pre nego što je priča o ESG-u postala aktuelna kod nas. Kada je reč o troškovima, sve košta, ali uvek smo gledali dugoročno i svaka investicija u transformaciju poslovanja, a pogotovu ove koje se odnose na ESG, višestruko se vraćaju. ESG kriterijumi nisu samo lepi podaci u izveštaju, već strateško opredeljenje, nešto što živi u organizaciji sa njenom kulturom i nešto što sprovode ljudi.

Koje specifične strategije i inicijative ste primenili kako biste aktivno uključili zaposlene i lokalnu zajednicu u proces implementacije ESG kriterijuma, i kako ste primetili da je ovo angažovanje uticalo na percepciju kompanije kod investitora?

– Uspeh kompanije zavisi od svakog pojedinca. Mi to u praksi kažemo kroz „IMT – Ima li mene tu?“, gde svako treba da vidi korist od svega što radimo i da ima odgovornost za sve što radimo. Osnovni deo poslovanja nam je i dalje proizvodnja održive ambalaže (napravljena od ekoloških materijala i 100 odsto
reciklabilna), dok je jedan veliki deo usmeren na poslovanje sa svrhom koje sprovodimo kroz programe: Bosis ART (program podrške kreativnosti i umetnosti), Bosis Eko (projekti i aktivnosti koje se odnose na upravljanje životnom sredinom, odgovorno korišćenje energije i prirodnih resursa, kao i odgovorno upravljanje otpadom i emisijama), zatim, Bosis Znanje (kontinuirano učenje, napredovanje i razvoj kadrova), kao i Bosis Family i Bosisići – sve aktivnosti podrške našim zaposlenima, njihovim porodicama i deci.

Pored kompanijskih vrednosti koje su se odnosile na osnovnu delatnost, za Bosis su odgovornost i održivost deo naše organizacione kulture. Za nas je najvažnija priča o održivosti, kao i sama „ambalaža sa dušom“ koja je namenjena prvenstveno Bosisićima, i budućim generacijama koje ostaju iza nas.

Gde je Bosis danas i koje ekonomske i društvene koristi je preduzeće ostvarilo zahvaljujući primeni ESG kriterijuma?

– Pored ambalaže u koju se pakuje sve što koristimo kao robu široke potrošnje, prve asocijacije na Bosis su odgovornost i održivost. Bosis je pionir u oblasti društveno odgovornog i održivog poslovanja u Srbiji, i primer dobre prakse za druga MSP. Zahvaljujući održivom poslovanju, važimo za poželjnog i odgovornog
poslodavca i istog takvog partnera za naše klijente. Odgovorni smo u celom lancu dobavljača, a to pokazuje i EcoVadis platinum priznanje, po kom smo svrstani među top jedan procenat kompanija u svetu u svim kategorijama koje zadovoljavaju visoke zahteve društvene odgovornosti. Primena ESG kriterijuma takođe otvara nove poslovne mogućnosti, jer mnogi investitori i banke ocenjuju preduzeća upravo po tome.

Koji savet biste dali malim i srednjim preduzećima koja žele da primene ESG kriterijume, i koje ključne korake smatrate najvažnijim za postizanje uspeha u ovom domenu?

– Koraci su vrlo jednostavni, krenite od G – od vrha, od odgovornog upravljanja i strateškog opredeljenja. Pored toga, izuzetno je važna briga o zaposlenima, ulaganje u zaposlene, njihov razvoj i njihove porodice, jer samo tako možete imati ljude koji će biti spremni da igraju za vaš tim. Budućnost firme je bolja
budućnost ljudi koji u njoj rade i njihovih porodica, a to osnažuje lokalnu zajednicu i celo društvo. Primenom ESG kriterijuma pravimo razliku prvo u svom mikro okruženju, i korak po korak radimo na tome da budemo bolji. ESG nije rezervisan samo za velike korporacije, već mora biti neizostavni deo poslovanja
svih MSP.

Kako bi podržao mala i srednja preduzeća u Srbiji da unaprede poslovanje, Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) je organizovao obuke “ESG Practitioner” u partnerstvu sa Razvojnom agencijom Srbije i Smart kolektivom. Ove obuke se održavaju u okviru projekta „Promocija održivih investicija”, koji UNDP sprovodi u partnerstvu sa Vladom Republike Srbije, i uz podršku Fonda Ujedinjenih nacija za mir i razvoj.

  • SABRINA

    10.10.2023 #1 Author

    Jedna lepa priče ozbiljne porodične firme.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...