Kako se brišu obveznici sa liste korisnika SEF-a?
21.8.2025 13:37 Autor: Ljiljana Begović 2



Iako je uveden pre više od tri godine, sistem elektronskih faktura se i dalje menja i prolagođava poslovanju.
Privrednici imaju brojne nedoumice oko njegoovg korišćenja, a jedna od njih je i kako obveznika izbrisati sa liste korisnika.
Prema Pravilniku i samom Zakonu o elektronskom fakturisanju, korisnik može biti izbrisan sa liste kada prestane da postoji obaveza njegovog korišćenja. To praktično znači da subjekt više ne mora da izdaje niti prima fakture putem SEF-a. Najčešći razlog za to je prestanak postojanja pravnog lica ili preduzetnika, odnosno njegovo brisanje iz registra privrednih subjekata. Kada preduzeće prestane sa radom, samim tim više nema obavezu da koristi elektronske fakture i u tom slučaju sledi brisanje sa liste.
Pored brisanja iz registra, razlog može biti i činjenica da se određeni korisnik nalazio u sistemu dobrovoljno, ali da mu je istekao rok za korišćenje. Na primer, Zakon predviđa mogućnost da određeni subjekti dobrovoljno pristupe SEF-u i izdaju elektronske fakture, iako za to nisu obavezni. Kada istekne zakonom određen period u kome im je to bilo omogućeno, njihova registracija u sistemu prestaje da važi, pa se brišu sa liste aktivnih korisnika.
Sam postupak brisanja može započeti korisnik. Ako su ispunjeni uslovi, korisnik podnosi zahtev za brisanje Centralnom informacionom posredniku. Taj zahtev mora da se podnese elektronskim putem i da sadrži osnovne podatke o korisniku, poput naziva i PIB-a, ali i jasno naveden osnov za brisanje.

U zavisnosti od razloga, mogu se priložiti i dodatni dokumenti kojima se dokazuje da više ne postoji obaveza korišćenja SEF-a, recimo potvrda o brisanju iz registra. Tek nakon što se zahtev obradi i utvrdi osnovanost, korisnik se uklanja sa zvanične liste.
Na dan prestanka PDV aktivnosti, obveznici su dužni da:
- Izvrše popis imovine i datih avansa – ovo uključuje opremu, objekte za obavljanje delatnosti i ulaganja u te objekte, uz izradu popisne liste
- Isprave odbitak prethodnog poreza – za svu opremu, objekte i ulaganja, u skladu sa zakonom
- Utvrde iznos prethodnog poreza – za ostala dobra i avanse
Ove obaveze značajno povećavaju administrativni teret za obveznike, ali se od njih očekuje da obezbede preciznost u finansijskim izveštajima. Popisna lista mora biti priložena uz poresku prijavu na dan podnošenja zahteva za brisanje.
Zanimljivo je da procedura ne zahteva uvek aktivnost samog korisnika. Naime, Centralni informacioni posrednik ima ovlašćenje da sam, po službenoj dužnosti, izbriše korisnika sa liste ako utvrdi da on više ne postoji ili da ne ispunjava uslove za korišćenje sistema. To znači da se lista korisnika redovno ažurira i proverava, kako bi se obezbedila njena tačnost i ažurnost.
Pročitajte još:
Poreski konsultant Jovana Mađanović kaže da je važno je napraviti razliku između brisanja sa liste korisnika i upravljanja korisničkim nalozima unutar samog portala SEF-a.
“Na tehničkom nivou, korisnik koji je registrovan u sistemu ne može biti potpuno obrisan, ali mu se može promeniti status. Na primer, administrator na portalu može da deaktivira nalog tako što mu promeni status u „neaktivan“. Na taj način se onemogućava pristup sistemu, ali korisnik ostaje evidentiran u bazi. To je posebno važno za interne potrebe, jer se čuva istorija poslovanja i podaci o prethodno izdatim i primljenim fakturama”, navodi Mađanović.
LEBRON
21.8.2025 #1 AuthorZanimljiv tekst vredi procitati.
BIJUTI27
24.8.2025 #2 AuthorDobar je korak što je brisanje konačno omogućeno, ali sistem mora postati intuitivan i automatizovan. Idealno bi bilo da SEF bude povezan sa APR-om i Poreskom upravom, pa da se status obveznika ažurira sam od sebe – bez dodatnih zahteva i papirologije.