Kako se prilagoditi ekonomskim promenama usled globalnih poremećaja?
InovacijeInvesticijePoslovanjeRegionSrbijaSvet
8.10.2025 13:14 Autor: Aleksandra Kekić 0



Kako se prilagoditi ekonomskim promenama nastalim pod uticajem globalnih poremećaja bilo je pitanje na koje su tražili odgovor učesnici panela drugog izdanja regionalnog foruma „Francuska – Zapadni Balkan” održanog u Beogradu.
Kao jedan od ključnih elemenata, menadžer u odeljenju finansijskog savetovanja kompanije Forvis Mazars Jovana Raković vidi diverzifikaciju investicija, ističući da tržište kapitala traži zrelost.
“Investitori se odlučuju da ulažu u manje inovativne kompanije, pa je tako prošle godine 23 odsto investicija bilo u proizvodni sektor. Prosečna vrednost ugovora bila je od 2,5 do pet miliona dinara i odnosila se na niše”, rekla je Raković.
Kao prednost regiona ističe naviku na rad u nestabilnom vremenu i prilagodljivost, što je od velike koristi partnerima sa kojima se sarađuje. Ocenila je da je bankarski sistem u Evropskoj uniji, kao i u Srbiji, zreo, stabilan i konsolidovan, ali da je važna i saradnja sa međunarodnim finansijskim institucijama.
„Ovo omogućava deljenje rizika i podržavanje projekata koji inače ne bi bili finansirani. Posebno je važno za mala i srednja preduzeća koja mogu da iskoriste resurse da digitalizuju poslovanje, unaprede svoje procese, da se usklade sa Evropskom unijom”, navela je Jovana Raković.
Dodala je da američko tržište odlikuje inovativan pristup finansiranju, a naše društvo, osim evropskog, ima i američki duh – duh preduzetništva. Ono što predstavlja problem je trajanje procedure za dobijanje sredstava, smatra Raković.
Ona je istakla da je važno da Srbija ide u pravcu EU što je brže moguće, jer postoji potražnja – ovde posluju mnogobrojne velike kompanije, ali prednost, na primer, Hrvatske i Slovenije u odnosu na našu državu je u tome što su one u EU.

Konkurencija kao inspiracija
Konkurencija je bitna, jer inspiriše i omogućava da se prate novi trendovi, poručio je Maksimilijano Frenca (Maximiliano Frenza), generalni direktor L’Oréal Adria-Balkan, ali i ukazao da propisi često umeju da budu kočnica ka inovativnosti, a 10 do 20 odsto prometa se dobija upravo zahvaljujući inovativnim proizvodima.
“Već pet do deset godina je na tržištu Evrope i Amerike prisutna korejska i japanska kozmetika, i tu su da bi ostali. Imaju inovativne proizvode, podstakli su nas da učimo i da unapređujemo proizvodnju”, iskren je bio govornik.
Ističe i da sve velike zemlje muči optimizacija poslovanja, pa je tako i za L’Oréal Azija bitan deo poslovanja, koji se meri sa dve trećine. Takođe, kompanija investira u manje brendove, pružajući im priliku za razvoj. Kada je reč upravo o njima, savetuje da se uključe u inkubatore, kako bi dobili mentorstvo i sredstva za razvoj.
Ključna saradnja sa lokalnim kompanijama
Miloš Vuksanović, direktor kompanije Schneider Electric za Srbiju i Crnu Goru, smatra da je saradnja sa lokalnim firmama ključna jer se na taj način brže implementiraju inovativna rešenja.
“Pristalica sam globalnog pristupa, posebno gledajući brojne kineske investicije u Srbiji. Od ovih kompanija može mnogo da se nauči i saradnja je bitna. Lokalni pristup je ono što bi trebalo razvijati, a što će pomoći kineskim investitorima da napreduju. Potrebno je naći rešenje kako da radimo zajedno, a koristiti lokalne resurse i ispuniti lokale potrebe”, poručuje Vuksanović.
Ističe i da je energetska nezavisnost tema broj jedan u svetu, ali i da Srbija i Zapadni Balkan nemaju dovoljno energije iz obnovljivih izvora.
“Potrebna je modernizacija distributivne mreže, kako bi bile pametnije i spremne za zelenu tranziciju, na koju je brži odgovor nuklearna energija”, naveo je Vuksanović.
Smatra da je važno pratiti nova rešenja, uz ocenu da su Kina i SAD više pripremljene za digitalizaciju u odnosu na EU, koja ima dobar okvir. S tim u vezi, kada je reč o uvođenju 5G mreže, ocenjuje da je to dobra vest jer će povećati obim posla i smanjiti prepreke, ali kao izazov ostaju bezbednost softvera i poverenje u korišćenje podataka.
Pročitajte još:
Kada je reč o radnoj snazi u kompaniji Schneider Electric, naveo je da postoji problem sa obrazovanim kadrom, ali da je uspostavljena saradnja sa univerzitetima u Novom Sadu i Beogradu koji pripremaju studente na zaposlenje u kompaniji.
Drugo izdanje regionalnog foruma „Francuska – Zapadni Balkan: Prilagođavanje promenama: Izgradnja otpornosti u poslovanju” organizovala je Francusko-srpska privredna komora u saradnji sa UN WOMEN, uz podršku Ambasade Francuske u Beogradu, savetnika Francuske za spoljnu trgovinu i Business France Forum je okupio više od 150 francuskih i kompanija iz zemalja Zapadnog Balkana sa ciljem jačanja regionalne saradnje i uspostavljanja dijaloga.
Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.