Ostaje obaveza podnošenja PDV prijave

Kako se vrši evidencija prethodnog poreza na SEF-u?

PoreziPoslovanjeSrbija

9.10.2024 11:35 Autor: Ljiljana Begović 10

Kako se vrši evidencija prethodnog poreza na SEF-u? Kako se vrši evidencija prethodnog poreza na SEF-u?
Od 1. septembra 2024. godine na portalu SEF (Sistem elektronskih faktura) je uvedena obaveza evidencije prethodnog poreza na dodatu vrednost (PDV). Ova evidencija se... Kako se vrši evidencija prethodnog poreza na SEF-u?

Od 1. septembra 2024. godine na portalu SEF (Sistem elektronskih faktura) je uvedena obaveza evidencije prethodnog poreza na dodatu vrednost (PDV). Ova evidencija se vodi po vrstama računa, kao što su elektronske fakture, fiskalni računi i drugi računi. Za svaku od ovih vrsta podaci se unose zbirno, i to prema računu za promet, povećanje i smanjenje osnovice, avans i smanjenje avansa.

Poreski savetnik Aleksandar Trifunović iz kompanije TYB Consulting kaže za Biznis.rs da se podaci o PDV-u unose zbirno prema vrstama računa, a posebno se iskazuje iznos PDV-a koji može biti odbijen u skladu sa zakonima.

Rok za evidentiranje je do desetog dana po isteku poreskog perioda, a korekcije se mogu vršiti do roka za podnošenje PDV prijave. Evidencija prethodnog poreza zavisi od datuma prijema i statusa fakture (prihvaćena, odbijena…) na dan isteka roka.

“Okolnosti od uticaja za evidentiranje prethodnog poreza (EPP) na SEF-u su dan kada je primljena elektronska faktura (do roka za evidenciju na SEF-u, do roka za predaju PDV prijave ili nakon isteka roka za predaju PDV prijave), kao i status primljene fakture (pregledana, odbijena, prihvaćena) na dan isteka roka za evidentiranje prethodnog poreza, odnosno na dan isteka roka za predaju PDV prijave”, objašnjava Trifunović.

PDV obveznici koji podnose prijave mesečno moraju početi evidentiranje za septembar, dok tromesečni obveznici to počinju od perioda oktobar-decembar 2024. godine.

Foto: Biznis.rs/AI

“Elektronske fakture se preuzimaju automatski, dok se podaci za smanjenje avansa i prethodni porez unose ručno. Podaci se prenose zaključno sa danom pre zahteva za automatski prenos”, navodi naš sagovornik.

Prenos podataka će se vršiti u skladu sa podacima od prethodnog dana u odnosu na dan kada je zahtevan automatski prenos.

“Ako je izvršen automatski prenos podataka 10. oktobra, podaci će biti preuzeti zaključno sa 9. oktobrom”, objašnjava poreski savetnik.

On daje i primer statusa faktura u automatskoj evidenciji u slučaju da je zahtev za automatsku evidenciju podnet 10. oktobra, a podaci se povlače zaključno sa 9. oktobrom, uz isticanje da sve fakture imaju datum prometa iz septembra.


Datum prijema e-fakture

Status u automatskoj evidenciji na SEF-u
28.09.24Automatski unos
5.10.24Automatski unos
10.10.24Ručno se unosi
14.10.24 Biće uneta kroz korekciju evidencije
28.10.24*Ne vrši se korekcija EPP za septembar

Evidencija prethodnog poreza na SEF-u podeljena je u pet glavnih kategorija, uključujući promet novoizgrađenih objekata, PDV za uvoz, naknadu plaćenu poljoprivrednicima, i ispravke prethodnog poreza.

Takođe, evidentiraju se situacije poput naknadnog prihvatanja faktura koje daju pravo na odbitak prethodnog poreza.

“Ako fiskalni račun sa datumom prometa iz septembra iz nekog razloga bude dostavljen na knjiženje nakon 15. oktobra, poreski obveznik mora u što kraćem roku, odnosno odmah, da izvrši korekciju EPP na SEF-u za septembar, jer je imao pravo na odbitak prethodnog poreza u septembru bez obzira na to što ga nije koristio”, isitiče Trifunović.

Fiskalni računi se uvek unose u evidenciju za period kada je izvršen promet.

Kada je reč o evidenciji dokumenata koji nisu predmet oporezivanja PDV-om ili dokumenata sa poreskim oslobođenjem (Poreske kategorije SS, OE…) Opšti stav na osnovu raspoloživih podataka i drugih pravilnika je da se ova dokumenta ne evidentiraju u evidencije prethodnog poreza na SEF-u.

“To bi značilo, ako se uzme analogija sa obrascem POPDV-a, dokumenta koja se unose u polja 8V, 8D se ne unose u evidenciju EPP na SEF-u. Važno je napomenuti da evidencija prethodnog poreza na SEF-u ne ukida obavezu podnošenja PDV prijave, niti je zakonski predviđeno da podaci iz ovih prijava moraju biti usklađeni”, zaključuje poreski savetnik Aleksandar Trifunović iz kompanije TYB Consulting.

  • ZELJKA

    9.10.2024 #1 Author

    Korisne informacije

    Odgovori

  • SHALIMAR

    9.10.2024 #2 Author

    Ovo sa sef fakturama se iskomplikovalo,verujem da knjigovodjama nije lako..

    Odgovori

    • Braca

      10.10.2024 #3 Author

      Moj knjigovođa mi povodom svega ovoga najaljuje povećanje cena knjigovodstvenih usluga. Gde vodi ovo ludilo? Neko sedi i izmišlja sebi posao.

      Odgovori

      • Irma

        8.11.2024 #4 Author

        Naravno da ovaj posao iziskuje povecanje cena knjigovodstvenih usluga, samim tim sto je rok do 10 u mesecu bez pomeranja datuma ako je subota , nedlelja i praznik, samim tim sto mora rucno da se unosi milion stavki u sef i novi podprogram na sefu i tekako cene mora da skoce . Vi se obratite ministarstvu finansija sto izmislja hladnu vodu stalnu i knjigovodjama samo povecavaju posao

        Odgovori

  • Beograđanin

    9.10.2024 #5 Author

    Da li se neko zapitao šta će na portalu SEF evidencija prethodnog PDV?! Nešto što se već nalazi na ESF (u smislu konkretnih fiskalnih računa i na ePorezi u smislu POPDV?! Čemu prepisivanje, makar i zbirno, i unošenje na portal kome to nije namena?!
    Na silu nameću besmislene obaveze uz milionske kaznene idredbe u onda par sati do prve automatizacije podataka, pošalju sramni mail sa 7 i po reči, da će se zbog tehničkih razloga obabeza primwnjivati od oktobra, a ne od septembra! A to što su potrošeni sati i dani slušanja beamislenih „obuka“, àto su neki na tome uzeli milione, to nema veze!
    Nađite nekog normalnog da donosi odluke, ovo su potpune nebuloze i besmisleno iscrpljivanje svih obveznika!

    Odgovori

    • Anonimni

      10.10.2024 #6 Author

      Svaka čast na komentaru! Svi smo morali da „stvorimo“ tehničke mogućnosti a oni nisu mogli

      Odgovori

  • Vesna

    9.10.2024 #7 Author

    I šta ćemo sad?

    Odgovori

  • Gordan Obradovic

    10.10.2024 #8 Author

    Postoje ekonomisti koji rade i dovoljno su pismeni.Ocigledno propise domose pravmici, umesto ekonomista.Sve je naopako, idemo ka digitalizaciji, a pisemo rukom.Gde mi idemo!!!!

    Odgovori

  • VJ93

    10.10.2024 #9 Author

    Ova grupa na vlasti zeli da zna protok crvenih i bel8h krvnih zrnaca kroz krvotok svakog gradanina kako im nesto ne bi promaklo i da ne ostanu slucajno uskraćeni za neki dinar! E fakture postoje samo u Italiji za drzavne firme i nihde vise a kod nas su zaorali već 70 ispravki i poboljsanja kako oni misle ne bi li bili jos sigurniji da če uzeti svaku banku a ne kapiraju da će oziveti već mrtvu sivu zonu jer teraju mnoge u nwlegalno trgovanje.Prijatelj mi kaže da mu njigovođa ludi od ovog izivljavanja nekih privatnih agencija koja gle cuda uzimaju milione iz budzeta kako bi Srbe doveli u red dok oni sami pajaju drzavnu kasu u dilu sa grupom na vlasti.

    Odgovori

  • jasmina majkn

    11.11.2024 #10 Author

    Sve napred rečeno mo je jasno, ali kako da uradim epp kad uradim prijavu kod jednog obveznika a pojavi se isti podatak kod još 2 druga obabeznika? Šta stvara zabunu na sefu, kako je to moguće? Ne mogu da uradimm korekciju a da kod nekog od drugoh se ne pojavi isti podatak , i tako u krug??

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.