Udeo namirnica i prehrambenih proizvoda u ukupnoj potrošnji stanovništva više od 40 odsto

Ko će na kraju platiti ceh ograničavanja marži trgovinskih lanaca?

AnalizaSrbija

22.8.2025 16:19 Autor: Marija Jovanović 29

Ko će na kraju platiti ceh ograničavanja marži trgovinskih lanaca? Ko će na kraju platiti ceh ograničavanja marži trgovinskih lanaca?
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić predstaviće u nedelju, 24. avgusta, veliki paket ekonomskih mera za podršku građanima. Jedna od najvažnijih na ovoj listi mera odnosiće... Ko će na kraju platiti ceh ograničavanja marži trgovinskih lanaca?

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić predstaviće u nedelju, 24. avgusta, veliki paket ekonomskih mera za podršku građanima. Jedna od najvažnijih na ovoj listi mera odnosiće se na ograničenje marži trgovaca, a sve kako bi država stala na put rastu cena.

Ministar finansija Siniša Mali najavio da će marže u najvećim trgovinskim lancima biti ograničene na maksimalnih 20 odsto, što će obezbediti niže cene proizvoda za građane.

Profesor Ekonomskog fakulteta u Subotici Goran Vukmirović u razgovoru za Biznis.rs ocenjuje da je ova mera zakasnela jer cene prehrambenih proizvoda na rafovima prodavnica rastu već nekoliko godina. Sa druge strane, on smatra da nisu samo trgovinski lanci krivci za rastuću inflaciju i da je pitanje kome će se na kraju “ispostaviti račun” za najavljene ekonomske mere koje su, prema njegovom mišljenju, kratkoročne i populističke.

“I naši studenti ekonomije bi znali da se prilikom kreiranja trgovinske politike preferiraju indirektne, a ne direktne mere uticaja, što znači da ukoliko želite dugoročno dejstvo na uređenje tržišta bolje je primenjivati indirektne mere koje utiču na sve učesnike podjednako i dovode do toga da se tržište samoreguliše na nekom optimalnom nivou”, navodi naš sagovornik.

Prema njegovim rečima, ukoliko dođe do narušavanja odnosa ponude i tražnje i postoji prisutna inflacija, država može da posegne i za nekim direktnim merama poput ograničavanje cene goriva na benzinskim pumpama u maloprodaji ili sa druge strane putem akciznih mera čak i podigne cene kod nekih proizvoda luksuznih dobara, poput cigareta i alkoholnih napitaka.

Što se tiče potrebe da se država umeša u jedan sveprisutan višegodišnji rast cena, pogotovo u segmentu prehrambenih proizvoda u maloprodaji, moje mišljenje je da su ove mere zakasnele. Činjenica je da je od pandemije korona virusa, pa i ranije, rast cena višestruko brži u ovom segmentu nego kod drugih kategorija proizvoda i da je on svakako brži od rasta prihoda penzionera, pre svega kao najugroženije kategorije, ali i onih sugrađana koji nemaju prihode, nisu zaposleni ili su zaposleni sa prihodima koji su na nivou minimalne zarade”, smatra Vukmirović.

Foto: Freepik.com

On podseća da je potrošačka korpa dva puta veća od prosečne plate, koja se kreće na nivou od oko 100.000 dinara, što govori o nezrazmeri između kretanja cena osnovnih životnih namirnica i troškova života u odnosu na kretanje prihoda.

Ono što dodatno zabrinjava jeste procentualni udeo namirnica i prehrambenih proizvoda u ukupnoj potrošnji stanovništva, koji je i dalje preko 40 odsto. S obzirom da je to jedan od najviših procenata praktično na nivou čitave Evrope, to jeste nešto što utiče na kvalitet života građana i na njihov životni standard”, dodaje on.

Vukmirović smatra da za celokupnu situaciju ne treba kriviti samo trgovinske subjekte. Naglašava da su to preduzeća koje zapošljavaju veliki broj građana i pomažu da tržište bude snabdeveno.

Njihove prosečne marže poslednjih godina jesu nešto veće nego što su možda uobičajene, ali to ne znači automatski da oni beleže natprosečne profitne stope. Nažalost, naše tržište je još uvek relativno neujednačene snage i postoji dosta problema i u njihovom snadevanju, nekim aspektima logistike, pa su veće marže koje naši veliki domaći trgovinski lanci imaju u principu posledica neefikasnosti čitavog lanca snadevanja, koji je onda na kraju vidljiv u konačnim cenama maloprodajnih proizvoda”, ističe naš sagovornik.

Kako kaže, nije samo hrana i nisu samo trgovinski lanac jedini krivac za trenutnu disproporciju prihoda i rashoda domaćinstava.

“Jesu jedan od bitnih činilaca, ali ne i jedini. Sa druge strane, trgovina kao delatnost je takva da je vrlo prilagodljiva. Oni će se snaći i neće trgovci propasti zbog ovih mera, ali verovatno neće ni dopustiti da se to preko njihovih leđa dugo lomi”, navodi on.

Iako još uvek nije poznato na koji način će ova ekonomska mera biti realizovana, Vukmirović ocenjuje da ograničavanje marži u maloprodaji treba da bude najkraćeg mogućeg karaktera jer njihov efekat po pravilu ne može dugo da traje.

Na kraju krajeva sistem će se resetovati i taj nedostatak mogućnosti da se pokriji svi troškovi koji nastaju u maloprodaji verovatno će trgovinski lanci da prevale na dobavljače, proizvođače, i poljoprivrednike pritiskom na nabavne cene”, smatra on.

Foto: Pexels.com

Sa druge strane, Vukmirović kaže da je problematično pitanje da li će svi proizvodi biti obuhvaćeni ovim merama ili će kao to biti što je bio slučaj ograničavanja cena kada je u dogovoru države sa trgovinskim lancima u akciji “Najbolja cena” obuhvaćeno oko 80 izabranih artikala.

“Pitanje je koliko cena parizera utiče na životni standard onih koji to ne kupuju. Njima taj efekat izostaje. Ne kažem da taj efekat ne postoji kod jednog dela stanovništva, ali ograničavanja hleba tipa Sava, koji je 50 dinara, ne utiče na one koju kupuju ražani ili crni hleb”, navodi on i dodaje da za najugroženiji deo stanovništva treba da postoje druge socijalne mere.

Zato on smatra da je ovo jedna mera koja neće doneti velike efekte i koja će imati svrhu da olakša jesen jednom stegmentu stanovništva.

“Te mere bi trebalo da traju nekoliko meseci, čak i nekoliko nedelja. Suština postavke politike cena u savremenoj trgovini bazira se na dobrom poznavanju potrošača i marketinga. Sistem koji danas trgovci koriste je da, primera radi, spuste cenu parizera, podignu cenu šunke i vi na kraju opet izađete iz trgovine sa sličnim računom kao i ranije”, objašnjava Vukmirović.

Ako se ova mera bude odnosila na sve proizvode u prodavnicama, naš sagovornik smatra da će doći do toga da će se neki artikli potpuno povući.

“Sumnjam da će neko držati artikle poput skupih proizvoda sa tako malom razlikom u ceni, koji se ređe kupuju i koji jednostavno ostvaruju veće troškove. Takva mera bi verovatno uticala na to da se neki proizvođači, dobavljači, a i sami trgovci odluče da neke proizvode koji im nisu isplativi izbace, što je ograničavanje same snabdevenosti tržišta”, kaže naš sagovornik i ukazuje da marža nije ista na svim proizvodima.

Na proizvodima kao što su hleb ili mleko ona je u principu niža, što je i normalno jer je njihov obrt veći. Na proizvodima koji imaju veću jediničnu cenu marža je po pravilu veća, ređe se kupuje, duže stoje, stvaraju neke druge troškove i zato ne može biti isti procenat marže na hleb i šampon i recimo na smrznuto voće, koje zahteva rashladnu vitrinu i troši struju i zbog toga je, između ostalog, diskutabilno kako će na kraju ova mera sprovoditi”, ističe Vukmirović

Prema njegovom mišljenju, svi dosadašnji primeri pokazuju da nadležni državni organi te mere koriste kratkoročno i populistički jer su one u većini slučajeva pompenzno najavljivane, a nisu ništa donele jer čim su ukinute, cene su opet porasle.

Vukmirović podvlači da je pitanje kako će ta mera zaživeti jer nije dobrodošla ni kod trgovaca, ni kod proizvođača jer na kraju pogađa najslabije u lancu snabdevanja, koji praktično trpe posledice.

Najbolja varijanta bi bila da kupci sami svojim ponašanjem utiču na ponudu i potražnju ako trgovci preteraju sa cenama. Da se udruženja i sami potrašači organizuju i da bojkotuju kupovinu o određenim terminima ili određenih proizvoda i trgovaca, kao što je već bio slučaj. Mislim da je to mnogo jači signal da nešto ne rade kako treba. Nije isključeno ni da država trgovce natera da prihvate ovakvu meru, a da im zauzvrat to kompenzuje i oslobodi ih nekog dela poreza na plate ili slično. Mi u stvari ne znamo koliki će na kraju biti ukupan račun čitave ove mere”, zaključuje profesor Ekonomskog fakulteta u Subotici Goran Vukmirović.

  • BILJKA

    22.8.2025 #1 Author

    Treba ograničiti rast cena.

    Odgovori

    • NELY

      24.8.2025 #2 Author

      Marze su otisld..kontroka je neophodna..pogotovo na osnovne namirnice

      Odgovori

  • BILJKA

    22.8.2025 #3 Author

    Ograničavanje marže uticaće na cene proizvođača.

    Odgovori

  • bajroslastičar

    22.8.2025 #4 Author

    Sve je preskupo i treba ograničiti marže

    Odgovori

  • Yrraf

    23.8.2025 #5 Author

    Ne razumem baš kako će procentualno ograničenje marže trgovcima trgovci uspeti da umanje/zaobiđu pritiskom na dobavljače? Ako smanje nabavni cenu, smanjiće i prihod jer je marža procentualno ograničena nije limitirana maloprodajna cena pa da ostane prostor za manipulaciju preraspodelom o kojoj profesor priča.

    Odgovori

  • MAJA

    23.8.2025 #6 Author

    Videce se tek,na ustrb necega ce se ovo uraditi, a da su marze ogromne,jesu. Skidaju nam kozu s ledja

    Odgovori

    • Milan

      23.8.2025 #7 Author

      Neka smanji akcize goriva ,najskuplji smo u regionu .I tarife obracunavanja potrosenih kilovata pa ce ostati vise novca za hranu

      Odgovori

  • Ivana

    23.8.2025 #8 Author

    Država može da interveniše smanjivanjem PDV-a ili oporezivanjem ekstraprofita, ali bez jasne reakcije, lanac troškova prelazi direktno na leđa potrošača.

    Odgovori

  • Stanislav

    23.8.2025 #9 Author

    Neka ta mera vazi samo za one koji imaja male penzije i mala primanja.
    I ta grupa neka ima kartice ili nesto slicno

    Odgovori

  • Hogar

    23.8.2025 #10 Author

    DOZVOLILI SU TRGOVCIMA DA U DOGOVORU FORMIRAJU CENE ULJA…MESA…MLECNIH PROUIZVODA..JER KAKO JE MOGUCE SAD SAM BIO U HERCEG NOVOM NA MORU SVA HRANA IZ SRBIJE JEFTINIJA TAMO NEGO U SRBIJI …EVO NEK MI OBJASNI NEKO…A VIDELI SMO I CENE JAFA PROIZVODA U RUSIJI. …DALEKO PREKO 50% JEFTINIJE NEGO U SRBIJI….NEKO OVDE LAZE NAROD I TO DEBELO

    Odgovori

  • PAVLE-2005

    23.8.2025 #11 Author

    Mislim da je ovo samo zamazivanje očiju

    Odgovori

  • Lala

    23.8.2025 #12 Author

    Ovaj nema pojma.Kao gospodin brnabic….

    Odgovori

  • LEKI

    23.8.2025 #13 Author

    Cene su vise nego visoke u odnosu na primanja gradjana.

    Odgovori

  • BIJUTI27

    23.8.2025 #14 Author

    Na kraju, ceh najčešće plaćaju proizvođači i potrošači – prvi kroz niže otkupne cene i gubitke, a drugi kroz smanjen kvalitet i dugoročno veće cene. Trgovinski lanci se najlakše prilagode, jer imaju najveću moć i fleksibilnost.

    ➡️ Pravo rešenje bi bilo da se ograničavanje marži kombinuje sa jačom kontrolom uvoznih cena, podrškom domaćim proizvođačima i transparentnim prikazom formiranja cena (od njive do rafova).

    Odgovori

    • Vanja

      24.8.2025 #15 Author

      Cene prehrambrenih proizvoda su sve vece iz godine u godinu.Resenja nema dok ne dodje do pada cena!

      Odgovori

    • STEPA

      30.8.2025 #16 Author

      Lepo rečeno slažem se

      Odgovori

  • darmar

    24.8.2025 #17 Author

    Ba sme zanima sta ce biti na kraju…

    Odgovori

  • REA

    24.8.2025 #18 Author

    Kao i u kafani – račun na kraju uvek nekako stigne do potrošača

    Odgovori

  • Jeca

    24.8.2025 #19 Author

    Cene su katastrofalne i zaista ne postalo nepodnosljivo.

    Odgovori

  • DUCA

    24.8.2025 #20 Author

    Cene prehrambenih proizvoda su nerealno velike.

    Odgovori

  • Jelena

    24.8.2025 #21 Author

    Ograničavanje marži može kratkoročno pomoći potrošačima, ali dugoročno trošak gotovo uvek završi kod proizvođača i poljoprivrednika.

    Odgovori

  • LAV

    24.8.2025 #22 Author

    Ugradjuju se previse stvarno.

    Odgovori

  • ZELJKA

    24.8.2025 #23 Author

    Uvek ce na kraju obicni gradjani i potrosaci da budu u gubitku

    Odgovori

  • JEKSICA25

    24.8.2025 #24 Author

    Pitanje je vremena kada ce se pokazati,ali itekako steti

    Odgovori

  • Brana

    24.8.2025 #25 Author

    Sve je jako skupo

    Odgovori

  • Ime

    29.8.2025 #26 Author

    Opet stiže zadnja pamet.
    Gde ste bili pre tih nekoliko godina da se nametnete indirektnim merama!?!
    Prijavite se u organe vlasti i utičite umesto pisanja po novinama.
    Voleo bih da vidim Vašu diplomu i reference.

    Odgovori

  • Emilija

    29.8.2025 #27 Author

    Zakasnele normalno,ali s ada treba marketing za vladajuce

    Odgovori

  • STEPA

    30.8.2025 #28 Author

    Mora se stati na put alavom poslovanju

    Odgovori

  • MinjaKristalŠminkanje

    31.8.2025 #29 Author

    Ograničavanje marži trgovinskih lanaca na 20% ima za cilj smanjenje cena za potrošače, ali postavlja pitanje ko će na kraju snositi trošak ove mere. Ekonomisti upozoravaju da bi trgovci mogli smanjiti kvalitet proizvoda, smanjiti broj zaposlenih ili povećati cene drugih proizvoda kako bi nadoknadili gubitke. Takođe, postoji zabrinutost da bi mala preduzeća mogla biti ugrožena, jer im je profitabilnost već niska. Profesor Goran Vukmirović smatra da je ova mera kratkoročna i populistička, te da nije samo trgovina odgovorna za rastuću inflaciju. Dugoročno, potrebne su strukturne promene u tržištu i konkurenciji kako bi se postigla stabilnost cena.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.