Ključni faktori rasta investicije i saradnja sa low-cost kompanijama

Koje su pouke aerodroma u Tirani za vazdušne luke u regiji?

InfrastrukturaInvesticijeRegionSrbijaTurizam

19.3.2025 16:41 Autor: Žikica Milošević 1

Koje su pouke aerodroma u Tirani za vazdušne luke u regiji? Koje su pouke aerodroma u Tirani za vazdušne luke u regiji?
Albanija je zemlja koja najbrže u Evropi gubi stanovništvo, zbog neusklađene ponude poslova i potražnje koja je posle pada socijalizma smanjena, ali je daleko... Koje su pouke aerodroma u Tirani za vazdušne luke u regiji?

Albanija je zemlja koja najbrže u Evropi gubi stanovništvo, zbog neusklađene ponude poslova i potražnje koja je posle pada socijalizma smanjena, ali je daleko od ekvilibrijuma. Takođe, iako Albanija impresivnim koracima grabi napred u ekonomskim transformacijama – svako se mogao uveriti da je zemlja koja je naspram Jugoslavije 1991. godine bila višestruko siromašnija danas u rangu Severne Makedonije, Srbije ili Bosne i Hercegovine – većina investicija vezana je za glavni grad Tiranu ili obalu. Ovo ostavlja malo nade za Albance iz unutrašnjosti, te otud i mnogo iseljenika.

Sa druge strane, Albanija je jedna od najbrže rastućih turističkih destinacija Mediterana, gde su sjajne plaže, gastronomija i ljubazni lokalci privlačili milione turista svakog leta tokom poslednjih desetak godina.

Kako je Albanija loše povezana sa ostatkom sveta putevima i železnicom, ona se – kao i Crna Gora i veliki deo Grčke – nametnula prevashodno kao avionska destinacija. Prošla godina je bila rekordna za albanski turizam, a prednjačili su Drač, Valona, Saranda i u poslednje vreme sve zanimljivije albanske planine.

A gde je mnogo iseljenika i mnogo turista, tu je i mnogo avionskih letova. I tu se u priču uključio glavni albanski aerodrom Rinas u Tirani, koji poslednjih godina konstantno na listama najbrže rastućih aerodroma figurira kao prvi – ili u samom vrhu. Međunarodni aerodrom u Tirani (TIA) je u 2024. godini opslužio čak 10,7 miliona putnika, što predstavlja rast od 48 odsto u odnosu na prethodnu godinu i impresivnih 225 procenata više nego 2019. godine. Neto dobit će biti čak 41,3 miliona evra.

Investicije, investicije…

Postavlja se pitanje – kako je Tirana ovo postigla? Zašto mnogo tradicionalnija tržišta i aerodromi „muku muče“ sa profitabilnošću i podizanjem broja putnika ili zašto zemlje sa gotovo istovetnom ponudom, kao Crna Gora, ne mogu da postignu rezultate Albanije?

Prvi faktor su, zasigurno, investicije – ali promišljene investicije, kakve je realizovala Kastrati Grupa koja je preuzela upravljanje aerodromom 2020. godine. Ona je u infrastrukturu uložila mnogo novca, oko 100 miliona evra, čime su znatno povećali prostor na aerodromu – površina terminala je više nego utrostručena.

Ali, to nije kraj – projekat je još uvek u toku i do kraja se očekuje da će aerodrom imati čak 100.000 kvadratnih metara terminalne površine, navodi crnogorski portal Investitor i dodaje da su ova ulaganja omogućila značajno povećanje kapaciteta, brži protok putnika i poboljšane usluge.

Aerodrom u Tirani / Foto: Wikimedia/Albinfo

Razlike u modelu

Često čujemo da je i beogradski Aerodrom Nikola Tesla jedan od brzorastućih, ali su razlike u modelu rasta više nego evidentne. Beograd je to postigao ulaganjem, pre svega, u nacionalnog avio-prevoznika, uz subvencije države. Broj niskotarifnih avio-kompanija je još uvek mali, kao i broj letova (naspram veličine aerodroma i grada).

Ryanair godinama zaobilazi Beograd, a i koncesionar, francuska kompanija Vansi (Vinci), je postavio uslov da se u blizini ne smeju nalaziti aerodromi sa većim brojem putnika, čime je efektivno ugušena konkurencija i to se odrazilo na niški Aerodrom Konstantin Veliki.

To, opet, nije dovelo veći broj putnika iz regije, jer stanovnici tog dela Srbije češće lete iz Sofije, Skoplja i Prištine, koja takođe beleži jak rast.

Sa druge strane, ključni faktor rasta Rinasa je saradnja sa niskobudžetnim avio-prevoznicima. Wizz Air i Ryanair dominiraju albanskim tržištem, a njihov tržišni udeo iznosi 54,84 odsto i 22,23 odsto, respektivno. Druga stvar je ukidanje monopola na međunarodne letove, a to je smanjilo cene karata i povećalo konkurenciju.

Sličnu strategiju je primenio i brzorastući aerodrom u Prištini.

Na koga se ugledati?

Vidimo da se zemlje regije ne ugledaju na Srbiju ni po privlačenju subvencionisanih stranih direktnih investicija, ni po upravljanju najvećim aerodromom. Ugledaju se na Albaniju. U Crnoj Gori je u toku proces predavanja aerodroma Podgorica i Tivat na koncesiono upravljanje, a komentatori navode upravo model Rinasa (zvanično – Aerodrom Majka Tereza). U narednih nekoliko meseci Vlada Crne Gore izabraće između tri kandidata na tenderu: Incheon International Airport Corporation iz Južne Koreje, Corporacion America Airports (CAAP) iz Luksemburga i turskog TAV-a.

U svakom slučaju, strategija Rinasa sada se izučava kao poželjan model poslovanja, a nadamo se da će i kod nas neko „prepisati“ makar pojedine elemente ove uspešne priče.

  • Aca1984

    20.3.2025 #1 Author

    Mislim da za to mora malo vremena da prođe. Da se vidi da li je to uspešan model ili ne. Beograd sad ima preko 100 odlazećih letova dnevno.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.