Letnje gume čine tek 30 odsto prodaje, vozači na zimskim pneumaticima i po suncu
AutomobiliBiznisPoslovanjeSrbijaU fokusu
6.4.2022 16:46 Autor: Stefan Petrović 11
Prvog aprila istekla je obaveza korišćenja zimskih guma i veliki broj vozača već ih je zamenio letnjim pneumaticima, ili se upravo ovih dana priprema da to uradi. „Zimska sezona“ počela je, kao i svake godine, 1. novembra i tada su vulkanizeri imali pune ruke posla, dok za prelazak na letnje gume, kako kažu, vlada nešto manje interesovanje. Ili je makar manja žurba vozača, pošto je i u letnjim mesecima dozvoljeno koristiti zimske gume na vozilima – ali se ne preporučuje, iz više razloga.
A da li će letnjih guma biti dovoljno za sve, s obzirom na probleme u snabdevanju koji su aktuelni već neko vreme, a koji su se dodatno pogoršali od početka rusko-ukrajinskog sukoba? Koliko se promenila njihova cena u talasu rastuće inflacije i kako se snalaze dobavljači?
Dušan Smiljanić iz firme Balkanprogres kaže u razgovoru za Biznis.rs da je srpsko tržište „generalno malo, nema previše velikih igrača, i ko ima dovoljno robe radiće i ove godine uprkos poskupljenju“.
„Mi smo odoleli iskušenjima koje sa sobom nose globalne okolnosti. Ipak, bio je posao sam za sebe doći do robe, a na sve su uticali pandemija korona virusa i rusko-ukrajinski rat“, ističe naš sagovornik.
Iako sve veći broj vozača odlučuje da kupi polovne gume ili da popravi već dotrajale, Balkanprogres se bavi uvozom isključivo novih pneumatika. Međutim, u ovoj firmi su svesni da je kupovna moć potrošača smanjena, a da su cene guma zbog inflacije porasle za oko 20 odsto, pa i više. Kako kaže Smiljanić, cena krajnjeg proizvoda morala je da raste zbog objektivnih okolnosti.
„Kada je reč o transportu, prošle godine je cena za Aziju bila oko 3.000 evra po kontejneru, a ove godine je 5.000 evra. To se prosto odražava na finalnu cenu proizvoda“, ističe on.
Smiljanić kaže da uvoze gume više proizvođača i da su cene u odnosu na prošlu godinu skočile od šest do 20 odsto. Takođe, on očekuje da će za narednu zimsku sezonu cena pneumatika porasti najmanje 16 odsto.
Kod vulkanizera je stvar malo jasnija. Kako je u nedavnom razgovoru za Biznis.rs rekao Branko Stevanović iz vulkanizerske radnje Branko & Rade iz Beograda, cene guma su drastično porasle u odnosu na prošlu i pretprošlu godinu, pa su sada skuplje bar za petinu. Takođe, porasle su i cene svih vulkanizerskih usluga.
Prema njegovim rečima, to je ogromno poskupljenje za naše uslove, pa se to primećuje i u praksi – sve je manji broj vozača koji kupuju nove, a sve više njih se odlučuje za polovne gume, pošto je ova oprema za automobil u ovom trenutku u njihovom kućnom budžetu pod stavkom – luksuz.
„Primera radi, uobičajena dimenzija kod nas koju koristi dosta vozila – 205x55x16 koštala je 2020. godine sa ugradnjom, balansiranjem i novim ventilom oko 5.000-5.200 dinara, i bila je prilagođena budžetu prosečnog vozača, dok je sada od 6.500, pa i do 7.000 dinara“, rekao je Stevanović.
Kako je naveo, glavni uzročnik poskupljenja jeste pandemija korona virusa, koja je dovela ne samo do poskupljenja transporta, već i svih sirovina u bilo kojoj proizvodnji.
Bez obzira na poskupljenja, i u ovom sektoru važi pravilo da „svaka roba nađe svog kupca“, pa tako Dušan Smiljanić kaže da su konkurenti ostali uskraćeni za neke količine, što većim firmama ostavlja praznog prostora i sigurnu prođu. Inače, Balkanprogres uvozi gume iz nekoliko zemalja Evrope i Azije. Kada je reč o Evropi, radi se o Nemačkoj, Poljskoj, Luksemburgu i Sloveniji, i taj transport za sada teče neometano.
Pored toga, ova firma nabavlja i agro program iz Indije i Kine, a uprkos rusko-ukrajinskom ratu ni ovde nema problema sa snabdevanjem, jer su pronašli alternativne trase.
Upravo zbog svega toga, iako prognoze nisu dobre, oni se nadaju da će i ova sezona proći relativno dobro i da neće biti drastičnijih poremećaja, u prvom redu zbog toga što se gumama snabdevaju i firme koje se bave transportom, a koje, po prirodi stvari, moraju da menjaju pneumatike.
Pročitajte još:
„Što se tiče fizičkih lica, stvari stoje drugačije. Udeo letnje prodaje je 30 odsto u odnosu na zimsku, te se znatan broj ljudi odlučuje da koristi zimske ili kupuje polovne“, navodi Smiljanić.
Ipak, kako kaže, ovaj trend poskupljenja očekuje se i u narednom periodu, iako se stepen rasta cena u ovom trenutku ne može utvrditi sa naročito velikom preciznošću.
GOCA BG
6.4.2022 #1 AuthorZa nove gume se opredeljuje manji broj ljudi,sada kada su dodatno poskupele i gume i ugradnja,vecina ne skida zimske …
SANJA
6.4.2022 #2 AuthorTeska situacija,ljudi imaju jedva za hleb a ne da jos menjaju na letnje gume
LUKA
6.4.2022 #3 AuthorVecina kupuje polovne gume
LJUBIŠA
7.4.2022 #4 AuthorPlatežna moć reklo bi se,…besparica.
SUNCOKRET
7.4.2022 #5 AuthorKriza u stvarnosti i u glavi. Posle korone i sada rata, nije ni čudo.
GINKO
7.4.2022 #6 AuthorSituacija u državi nikad gora, sve poskupelo, jos malo ce se kola i voziti i to ce biti to, ako gorivo jos ode gore
MIŠKOVIĆ
7.4.2022 #7 Authorletnje gume su mnogo bolje za vožnju i što je najbitnije bezbednije je leti voziti sa njima
Ika
7.4.2022 #8 AuthorNove gume su luksuz u danasnje vreme
ZVEZDICA01
7.4.2022 #9 AuthorMnogi nove gume ne mogu da priuste nažalost…
Milisavka
10.4.2022 #10 AuthorTo je luksuz
MAJALG
17.4.2022 #11 AuthorLjudi su prinudjeni da zbog trenutne ekonomske situacije prave razne rezove, pa tako i sa pneumaticima.